Článek
Díky překotnému rozvoji hardwaru, zejména nástupu cenově dostupných 3D karet a konzolí s CD-ROM, se videohry proměnily z pouhé zábavy v dynamický kulturní fenomén. Pojďme se ponořit do nostalgie a připomenout si hry, které položily základy dnešního herního průmyslu.
💥 Narození Žánrů: Z 2D do 3D
Devadesátky přinesly skutečnou trojrozměrnou revoluci. Zatímco první léta patřila ještě 2D klasikám a point-and-click adventurám, druhá polovina dekády katapultovala hráče do plně prostorových světů.
- FPS (First-Person Shooter): Bez Wolfenstein 3D (1992) a hlavně Doom (1993) by dnešní střílečky neexistovaly. Tyto hry definovaly žánr a ukázaly, jak pohlcující může být akce z pohledu první osoby. Na sklonku dekády pak Quake (1996) a Half-Life (1998) posunuly hranice ještě dál, a to jak technologicky, tak v propracovanosti příběhu. V Česku pak dominoval třeba Duke Nukem 3D.
- Strategie v Reálném Čase (RTS): Žánr RTS zažil obrovský boom. Kdo nestavěl základnu v Dune II (1992), nebo nelámaly hlavu nad taktikou v Warcraftu (1994) či Command & Conquer (1995), jako by nežil. Křišťálovou strategickou korunu si na konci desetiletí nasadil StarCraft (1998) a Age of Empires II (1999).
- Konzolové Hity a Hraní Nové Generace: Zásadním zlomem byl nástup konzolí jako Sony PlayStation (1994) a Nintendo 64 (1996). PlayStation s podporou CD-ROM umožnil hry s filmovými sekvencemi a hlubšími příběhy. Vznikly kultovní série jako Resident Evil (1996), Final Fantasy VII (1997) a Metal Gear Solid (1998), které ukázaly, že videohry mohou být srovnatelné s filmovou produkcí. Nintendo naopak představilo mistrovskou 3D plošinovku Super Mario 64 (1996), která definovala ovládání postavy v 3D prostoru.
🌟 Nesmrtelné Klasiky a Nostalgie
Devadesátky daly vzniknout mnoha titulům, které i dnes hrajeme, ať už v původní podobě, nebo v moderních remastrech. Jména jako Tomb Raider s ikonickou Larou Croft (1996) nebo atmosférické akční RPG Diablo (1996) jsou dodnes synonymem pro svá žánrová odvětví.
Mezi další klenoty, které si zaslouží zmínku, patří:
ŽánrKultovní Titul (Rok vydání)Důležitost pro DekáduPlošinovkaSonic the Hedgehog (1991), Prince of Persia 2 (1993)Rychlost, plynulá animace a nástup konzolových maskotů.AdventuryMonkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991), Grim Fandango (1998)Mistrovské vyprávění příběhů, humor a nezapomenutelné postavy.RPGFallout (1997), Baldur's Gate (1998)Komplexní systémy, morální volby a nelineární příběhy.Simulace/BudováníTransport Tycoon Deluxe (1994), Theme Hospital (1997)Nekonečné hodiny zábavy při správě virtuálních světů a budování impérií.
Exportovat do Tabulek
🇨🇿 Zrození České Herní Scény
I Česká republika sehrála svou roli. Po roce 1989 se i u nás začaly hry výrazně prosazovat. Vznikly první hry pro MS-DOS a později i pro Windows. Mezi nezapomenutelné domácí klasiky, které si hráči oblíbili, patří například legendární adventury Polda (1998) nebo Posel bohů (1998). Tyto tituly položily základ pro budoucí úspěchy, jako byla první Mafia na začátku nového tisíciletí.
🚀 Odkaz, Který Žije Dál
Devadesátá léta byla formativním obdobím. Vznikla zde základní pravidla pro multiplayer (přes LAN párty!), herní komunity a herní média. Dnešní herní průmysl, s miliardovými obraty a filmovou produkční hodnotou, stojí na ramenou těchto pixelových gigantů. Nostalgie po „devadesátkách“ je tak silná, že se neustále objevují remastery a remaky, které staré pecky vrací do moderní grafiky – důkaz toho, že dobře navržená hratelnost nikdy nezestárne.