Hlavní obsah

Vltava Labe Media chce pryč z mediálního ratingu NFNŽ, pokládá jej za netransparentní a subjektivní

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Divíšek

Plán kontroverzní miliardářské neziskovky Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ) ohledně českého mediálního trhu dostává pořádné trhliny.

Článek

Její mediální rating MediaRating jsme již dříve označili za částečně odfláknutý vzhledem k nesplnění kritéria nezávislosti, transparentnosti financování samotného NFNŽ a dalším nedodělkům (více zde). Nyní k podobnému závěru dospělo vydavatelství Vltava Labe Media (VLM; majitel Penta).

Podle našich informací se VLM (foto pražského sídla) nyní snaží dostat svá média (Deník, Deník.cz) pryč z MediaRatingu NFNŽ. Zvažuje přitom i ostré právní kroky. „Nechceme být součástí hodnocení důvěryhodnosti a profesionality medií, které podle svých pravidel dělá NFNŽ pod názvem media rating. Vážně zvažujeme kroky k tomu, aby Deník a Deník.cz byl z tohoto „ratingu“ odstraněn. Rating medií podle NFNŽ není odborně korektní a nestranný a není schopen zhodnotit profesionalitu a důvěryhodnost médií. Proto nechceme být jeho součástí,“ uvedl pro Borovan.cz šéfredaktor Deníku a Deník.cz Roman Gallo. Hlavním důvodem podle něj je formalismus, netransparentnost a značná subjektivnost MediaRatingu.

„Autoři hodnocení si pro známkování médií subjektivně zvolili kritéria, která jen z části postihují to, nakolik média fungují profesionálně a důvěryhodně. V ratingu NFNŽ tak může uspět médium, které sice bude publikovat clickbaitové články nebo zprávy manipulativní, zavádějící, ale pokud v nich budou formálně správně (podle kritérií NFNŽ) uvedeny hypertextové odkazy, budou dva zdroje (bez ohledu na to jaké), titulek bude v souladu s textem, tak uspějí. Rating je podle našeho mínění formalistický, a i proto se míjí svým hlavním deklarovaným posláním,“ tvrdí Gallo.

„Samotný proces hodnocení v ratingu NFNŽ je podle nás značně netransparentní a subjektivní. Za vše vypovídá situace, kdy při posledním zveřejnění ratingu nejprve jeden z hodnocených subjektů dostal hodnocení horší, aby do druhého rána byl už zveřejněný výsledek „opraven“ na hodnocení špičkové,“ diví se Gallo.

Šéfredaktor Deníku rovněž poukázal na podle jeho slov „zvláštní“ zařazování jednotlivých médií do hodnocení. „Do tištěných médií jsou podle metodiky NFNŽ vybrány všechny deníkové tituly ověřované ABC ČR. Ale přidán je Deník N, který auditován není. Shodou okolností má jasnou vazbu na NFNŽ. U digitálních médií je rovněž minimálně jedna nepochopitelnost: Skupina Deník.cz má celkem sedm desítek webů – jeden je celostátní, zbylé jsou regionální. Regionální Deníky.cz jsou v drtivé většině okresů nejsilnějším médiem přinášejícím převážně regionální zprávy, doplněné výběrem článků z celé země a světa. Přesto se regionální Deníky nedostaly v tzv. ratingu medií NFNŽ do sekce Regionální webové zpravodajství. Proč?.“

Foto: Aleš Borovan/Borovan.cz

Ohledně aktuálního kroku VLM jsme požádali o vyjádření zástupce neziskovky NFNŽ. Do data vydání článku nepřišla žádná reakce.

Odchod mediálních titulů VLM z MediaRatingu NFNŽ může mít pro pentařské vydavatelství nepříjemné byznysové následky. A to v souvislosti se zajímavým obchodem kolem Newsfeedu na homepage Seznam.cz. Newsfeed na hlavní stránku Seznamu umisťuje obsah z externích médií, na kterém firma Iva Lukačoviče (majitel Seznamu) následně protáčí reklamu. Výnosy se pak dělí mezi Seznam.cz a vydavatele. Stále existuje praxe, že Seznam z neznámých důvodů do Newsfeedu zařazuje jen média, která jsou začleněna do MediaRatingu NFNŽ. Bez tohoto ratingu pak externí zpravodajství nemají přístup do seznamáckého Newsfeedu.

„Pokud vydavatelství Vltava Labe Media přijde o rating NFNŽ, nebude k nám do Newsfeedu moci posílat zpravodajský obsah. Ovšem například s publicistickým nebo jiným typem obsahu u nás bude moci publikovat i nadále,“ uvedla pro Borovan.cz mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová. Nutno dodat, že význam Newsfeedu je pro českou mediální krajinu značný, neboť pozice na homepage Seznamu významně „našlehává“ návštěvnost webů a tím i jejich příjmy.

Aktuální krok Vltava Labe Media tak znovu poukázal na nezvyklý přístup Seznam.cz, kdy si Ivo Lukačovič nechává nepřímo ovlivňovat jeden ze svých hlavních byznysů, homepage Seznam.cz, externím vehiklem, za kterým stojí skupinka vlivných oligarchů, miliardářů a podnikatelů s vlastními politickými a podnikatelskými zájmy (psali jsme o tom již dříve). Buď o tom neví nebo mu je nepřímý vliv miliardářské neziskovky na podobu homepage Seznamu jedno.

Za miliardářským/multimilionářským vehiklem NFNŽ stojí kupříkladu František Dostálek, spojovaný s PPF, miliardáři a majitelé Albatros Media Jaroslav Horák (foto) a Silke Horáková, miliardář Martin Vohánka (Eurowag), podnikatel Petr Cichoň (Bageterie Boulevard, Crocodille), oligarcha Tomáš Richter nebo Libor Winkler z RSJ. Fond se věnuje čilému donátorství, zejména levicovým médiím (Deník Referendum, krajně levicový A2larm, Deník N atd.). Několik z těchto vlivových hráčů stálo u zrodu levicového Deníku N (zde má MediaRating jasný střet zájmů) nebo u vzniku nového prezidenta Petra Pavla (ex-KSČ).

www.borovan.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz