Článek
„Chci být oporou dětem. Být někdo, za kým mohou přijít,“ říká Tereza Janečková, studentka speciální pedagogiky a učitelství 1. stupně na Univerzitě Palackého v Olomouci a Univerzitě Karlově. Její motivací je stát se psychoterapeutkou nebo speciální pedagožkou a pomáhat dětem nejen ve vzdělávání, ale i v osobním rozvoji.
Tereza zdůrazňuje, že ji naplňuje vidět pokroky u dětí, a to nejen v učivu, ale i v jejich sebevědomí a sebepojetí. Podle ní je však současné školství zatíženo nedostatkem finančních prostředků a absencí školních psychologů a speciálních pedagogů. Tento problém potvrzují i data České školní inspekce, podle nichž chybí přibližně 700 školních psychologů, přičemž až 80 % základních škol nemá žádného psychologa.
Financování těchto pozic je často nestabilní a závislé na krátkodobých dotacích, což odrazuje odborníky od práce ve školství. Mnozí raději volí soukromou praxi, která nabízí větší jistotu a lepší finanční ohodnocení.
Tereza by ráda viděla systémové změny, které by zajistily stabilní financování a větší dostupnost psychologů a speciálních pedagogů ve školách. Zdůrazňuje také potřebu lepšího finančního ohodnocení pro pracovníky, kteří se každý den snaží zlepšit životy svých žáků.
Jako své vzory uvádí Tereza svou maminku, terapeutku, a tatínka, kouče. Pro mladé lidi, kteří uvažují o učitelské dráze, má jasné poselství: *„Zkuste to. Během studia se neprochází pouze teorií, ale i praxí. Budete si moci vyzkoušet, jaké to je učit, být celý den mezi dětmi. A pokud je to něco, co vás bude naplňovat a budete praxe konat rádi, jděte do toho.“
Tereza Janečková je příkladem mladého člověka, který chce aktivně přispět ke zlepšení českého školství a být oporou pro děti.