Článek
Historie islámu v Evropě
Počátky a expanze
V sedmém století po zrození islámu se nové náboženství rychle rozšířilo z Arabského poloostrova a zasáhlo velkou část Blízkého východu i severní Afriky. Z tamtéž oblasti pak vyrůstala síla, která se obracela i na západ — do Evropy. Pod vládou chalífátu Umajjovců (v prvních staletích islámu) došlo k postupnému pronikání arabských a berberských vojsk do jižní Evropy. Například v roce 711 vstoupily muslimské síly na Pyrenejský poloostrov a založily základ pro tzv. al-Andalus.
Tento vstup znamenal nejen vojenskou změnu, ale i kulturní: na Pyrenejském poloostrově a v některých středomořských oblastech vznikaly muslimské státy či emiráty, kde docházelo k intenzivnímu kontaktu arabské, berberské a evropské kultury.
Z této éry také pochází některé architektonické, vědecké a kulturní vlivy, které islám přinesl do Evropy — což bude rozvedeno níže.
Vrchol středověku a islámský vliv
Ve středověku, zejména od 8. do 15. století, se evropské oblasti pod vlivem islámu rozšířily dále. Například v jižní Itálii, na Sicílii, na Maltě či v některých středomořských lokalitách působili muslimští vládci.
Zvláště výrazné bylo působení v oblastech napojených na Osmanskou říši (Ottomanská říše) v jihovýchodní Evropě — balkánské státy jako Bosna a Hercegovina, Albánie či Kosovo měly dlouhodobě významné muslimské populace.
Současně v této historické fázi docházelo k významnému přenosu vědomostí: arabští učenci uchovávali a rozvíjeli poznatky z antické řecké filozofie, matematiky, astronomie a lékařství, které se prostřednictvím překladů dostávaly zpět do Evropy. Například knihy Aristotela a dalších byly arabsky zpracovány a pak přeloženy do latiny.
V architektuře a umění se objevovaly nové prvky – lomené oblouky, arabesky, minarety a další motivy, které ovlivnily regiony, kde muslimské stavby vznikly či kde byl islám přítomen. Tím vznikalo v Evropě prostředí, v němž docházelo ke kulturní a technologické výměně.
V té době se také z Muslimského světa šířily znalosti v oblasti lékařství – například systematické studium lidského těla, operační postupy či lékařské texty přeložené nebo adaptované v Muslimském světě následně ovlivňovaly Evropu. (Viz překlady antických děl a arabská medicína).
Právě díky těmto kulturním a vědeckým přínosům hovoří někteří historikové o tom, že islám sehrál klíčovou roli při „tažení“ Evropy z tzv. temného středověku k renesanci.
Novověk, ústup a moderní proměny
Od 15. a 16. století se situace měnila: některé muslimské státy byly vytlačeny z Evropy (např. Reconquista na Pyrenejském poloostrově), územní moc muslimských říší na kontinentu postupně slábla.
V novověku a moderní době pak dochází k dalším změnám – migraci, dobrým i obtížným integračním procesům, proměně muslimských komunit, ale také k napětí pohledů na identitu, náboženství, kulturu a státní příslušnost. Například ve Francii, Německu či Velké Británii muslimské komunity rostly a jejich postavení ve společnosti se stalo významným tématem.
V Německu například podle údajů muslimská populace vzrostla mezi lety 2010 a 2016 z 3,3 milionů na téměř 5 milionů.
Celkově lze říci, že historie islámu v Evropě není jen příběhem vojenských vstupů a dobytí, ale i kontinuální kulturní výměny, adaptace, přenosu znalostí a civilizačních prvků, které formovaly evropskou civilizaci.
Věda, technika, kultura – přínosy
Muslimové do Evropy přinesli významné pokroky v několika oblastech:
- Matematika: Zavedli do Evropy číslice (1, 2, 3, …) a pojem nuly, což se stalo základem pro rozvoj moderní evropské matematiky. Tímto způsobem změnili rámec číselného systému, který dříve převládal v Evropě. (Význam nuly a číslic je klíčový pro výpočetní metody, algebru a další obory.)
- Lékařství: Muslimští lékaři v Muslimském světě prováděli pokročilejší operace, studovali anatomii, zdokonalovali léčebné postupy a šířili tyto vědomosti i do Evropy. V Evropě v raném středověku byla studia lidského těla často omezena náboženskými či kulturními bariérami, takže přínos z Muslimského světa byl značný.
- Astronomie a zeměpis: Islamští učenci zdokonalovali astronomické tabulky, mapování hvězd, orientaci v terénu a přístroje pro měření (astroláb). Tyto znalosti se dostaly i do Evropy a pomohly změnit evropské vědění o vesmíru a zemském prostoru.
- Architektura a umění: V Evropě se objevily architektonické prvky, inspirované islámem – lomené oblouky, arabesky (ornamentální motivy s arabským vlivem), minarety jako součást mešit, nádherné paláce, zahrady a stavby, jež odrážely styl muslimské stavby. Tyto prvky zanechaly stopu v jižní Evropě (např. Španělsko) i jiných regionech, kde islám působil.
- Kultura a literatura: Islamští učenci uchovávali a překládali starořecké filozofy (např. Aristotela), jejich díla převedli do arabštiny, poté z arabštiny do latiny, čímž se antická filozofie mohla znovu objevit v Evropě. V kultuře se rovněž šířily příběhy a motivy z arabského světa – například velmi známé dílo „Pohádky tisíce a jedné noci“ pronikly do evropské literatury a kultury.
- Stravovací návyky a praktiky: Vlivem muslimské kultury do Evropy pronikly některé stravovací předpisy – například zákaz konzumace vepřového masa, krve a uhynulých zvířat, což mělo dopad především v oblastech s intenzivní kulturní směsí. (Tento vliv však nebyl všude a vsadil na specifické regiony či komunity.)
Celkově tyto oblasti ukazují, že islám výrazně formoval některé aspekty evropské civilizace — nejen jako „externí“ prvek, ale jako aktivní účastník vývoje.
Současnost – Migrační vlny a dnešní situace
Migrační vlny a demografie
V moderní době, zejména od roku 2010, se počet muslimů v Evropě změnil výrazně díky migraci. Podle analýzy od Pew Research Center mezi lety 2010 a 2016 přišlo do Evropy odhadovaně zhruba 7 milionů migrantů, z tohoto počtu bylo zhruba 3,7 milionů muslimů a 3,3 milionů nemuslimů.
Růst muslimské populace v Evropě má demografické aspekty: například v jedné studii vychází, že muslimové v Evropě jsou ve větší míře mladší než průměrné evropské populace — podíl osob mladších 15 let je větší, střední věk je nižší.
Migrace tedy znamenala nové výzvy pro integraci, společenské soužití, vzdělávání, zaměstnání – a také pro politiku, kulturní identitu a bezpečnostní otázky. Například v analýze z GlobeSec se upozorňuje, že mezi kategoriemi trestné činnosti (jako kyberkriminalita, drogové sítě, ekonomická kriminalita) bývá často zmiňována v souvislosti s migrací.
Jedna studie z Německa ukázala, že prudší nárůst migrantů v určitém regionu byl spojen s 10,4% nárůstem násilné kriminality – většinou mladých mužů migrantů.
Tyto údaje samozřejmě neříkají vše – integrace, socioekonomické faktory, lokalita, vzdělání a podmínky hrají obrovskou roli. Přesto je nutné uznat, že migrace tvoří celek současného obrazu muslimské přítomnosti v Evropě.
Trestná činnost ve jménu Alláha i bez náboženských podtextů
S náboženským či ideologickým podtextem
Téma radikálního islámu a terorismu v Evropě má bohužel své stránky i ve zmínce o zločinech inspirovaných ideologií či náboženstvím. Například článek „Islámský džihád v Evropě“ upozorňuje, že po roce 2014 došlo k nárůstu teroristických útoků tzv. „islámským motivem“ (jako jsou útoky skupinami typu Islámský stát či Al‑Káida).
Mezi nejvýznamnější patří například útoky v Madridu v roce 2004 (vlaky) nebo v Londýně v roce 2005.
Tato problematika přinesla posílené bezpečnostní opatření v řadě evropských zemí a vedla ke značnému veřejnému a politickému zájmu o integrační politiku muslimských komunit. Nicméně je nutné zdůraznit, že většina muslimů v Evropě nemá s terorismem nic společného a je třeba odlišovat masové zobecňování od konkrétních extrémních případů. Anebo o tom pouze nevíme a nemáme vědět?
Bez zřetelného náboženského podtextu
Kromě ideologicky motivovaných činů se v Evropě objevují také trestné činy spáchané migranty či potomky migrantů, které nemusí mít náboženský motiv. Například studie upozorňuje, že u migrantů z určitých skupin byla vyšší pravděpodobnost spáchání násilné kriminality než u domácí populace, včetně mladých mužů mezi 14 a 30 roky. Další analýza zmiňuje, že u migrantů je vyšší podíl trestné činnosti spojen s paděláním dokumentů, porušením pravidel pobytu, krádežemi či ekonomickou kriminalitou.
Je ovšem důležité uvést, že příčiny často spočívají ve složitých faktorech: sociální vyloučení, nedostatek zaměstnání, jazyková bariéra, kulturní rozdíly, segregace, a nikoliv automaticky v náboženské příslušnosti.

Současná situace – výzvy a perspektivy
Dnes čelí země Evropy řadě otázek spojených s muslimskou přítomností:
- Integrace: Jak zajistit, aby muslimské komunity byly plně součástí společenského, ekonomického a politického života dané země — s respektem k jejich víře a zároveň s respektem ke společenským hodnotám hostitelské země.
- Identita: Mnozí mladí lidé muslimského původu v Evropě řeší, jak skloubit svoji víru, kulturní dědictví a evropský způsob života. Otázka „co to znamená být muslimem v Evropě“ zůstává aktuální.
- Bezpečnost a extremismus: Ačkoli většina muslimů není spojena s radikalismem, extrémní případy (jak s náboženským, tak ideologickým podtextem) nutí země posilovat prevenci, dohled nad radikalizací a zároveň podporovat inkluzi, vzdělávání a komunitní dialog.
- Sociální a ekonomické rozložení: Mnohé muslimské komunity sídlí v koncentracích s vyšší mírou nezaměstnanosti, horším bydlením či nízkou úrovní vzdělání — což zvyšuje riziko sociálního vyloučení a potenciální nespokojenosti.
- Kulturní výměna a přínos: Z pozitivní stránky lze zmínit, že muslimské komunitní instituce (např. mešity, kulturní centra) se stávají součástí evropského městského života, přinášejí nové kulturní prvky, gastronomii, umění a rozmanitost, která může společnost obohacovat.
V současnosti tedy platí, že muslimská přítomnost v Evropě není pouze otázkou „migrace“, ale součástí širšího procesu historické kontinuity, kulturní proměny a výzvy, jak budovat společnosti, v nichž lidé různých původů žijí vedle sebe a spolu.
Závěr
Příběh islámu v Evropě je bohatý: od vojenských a politických událostí, přes kulturní a vědecké přínosy minulosti, po komplexní situaci dneška s výzvami i příležitostmi. Zatímco minulost ukazuje na významné vzájemné ovlivnění – včetně přínosů pro matematiku, astronomii, lékařství, architekturu, umění a kulturní obohacení – současnost upozorňuje na nutnost otevřeného, přemýšlivého a citlivého přístupu k migračním proudům, integraci, bezpečnosti a mezikulturnímu dialogu.
Evropa stojí před úkolem, jak zajistit, aby muslimské komunity byly plnohodnotnou součástí společnosti, aniž by došlo k segregaci či vyloučení, a zároveň aby se uchovaly základní společenské hodnoty – jako respekt k právům, vzdělání, svobodě a odpovědnosti. Z historické perspektivy lze říci, že Evropě již v minulosti islám přinesl mnoho do oblasti vědy, kultury a civilizace — a že budoucnost může být obdobně obohacující, pokud se budeme snažit konstruktivně čelit výzvám a využívat příležitostí. Anebo naopak velkou zkázou pro Evropu a její původní obyvatestvo?
Zdroje
- “Islam in Europe” – Wikipedia (anglicky) (Wikipedie)
- “How Islam Created Europe” – The Atlantic (The Atlantic)
- “A Brief History of Islam in Europe” – JSTOR/OAPEN (jstor.org)
- “The Influence of Islam in Medieval Europe: Legacy Forgotten” – WhyIslam.org (whyislam.org)
- “Europe’s Growing Muslim Population” – Pew Research Center (Pew Research Center)
- “The Influx of Immigrants into Europe and the Increase in Sexual Violence?” – Hungarian Conservative (analýza) (Hungarian Conservative)
- “Migrants in Europe Linked to Soaring Violence and Crime …” – Newsweek (newsweek.com)
- “Migrant Libel: Explaining and debunking the myth about …” – TheIns.ru (The Insider)
- “Europe’s Migration Myths” – GLOBSEC (globsec.org)
- “History of Islam in Europe – Fondazione Oasis” (Fondazione Internazionale Oasis)
- “Islam in Germany” – Wikipedia (anglicky) (Wikipedie)
- “Islam in Europe – Simple English Wikipedia” (simple.wikipedia.org)





