Hlavní obsah

Maasai - úvod do sexuálního života a tradiční zvyky

Foto: Pixabay

Maasajové, nomádi z východoafrických savan, jsou proslulí válečnickým duchem a pasteveckou hrdostí. Jejich pojetí dospívání a sexuality je pro nás zcela neznámé.

Článek

Maasai: mezi savanou, rituálem dospělosti a moderním světem

Východoafrické pláně se probouzí do dne s rudým úsvitem, stáda skotu se pohybují jako pomalé řeky a uprostřed nich stojí maasajská vesnice — manyatta. Vysoké postavy v karmínových shukách, kopí a ozdoby z korálků — ikonický obraz, který svět zná. Ale za vizuální estetikou se skrývá hluboký společenský systém, v němž sexualita není soukromou sférou, ale součástí dlouhého rituálu dospívání, cti a vztahu k dobytku a klanu.

Předkoloniální období: když čest byla hodnotou tvrdší než ocel kopí

U Maasajů existovala jasná dráha života — dítě, dospívající novic, bojovník (moran), starší muž, otec. Tělo mladého člověka bylo považováno za nedokončené, nezformované. Teprve rituál obřízky a začlenění do věkové skupiny otevíral dveře do nového stavu bytí.
Obřízka chlapců nebyla pouze fyzickou zkouškou. Šlo o test charakteru. Kdo se pohnul, vykřikl nebo projevil bolest, zostudil sebe i svou rodinu. A nebyla to zkouška pro chlapce samotné — celá komunita sledovala, zda projeví vlastnosti budoucího ochránce rodu: klid, kontrolu a odvahu.

Poté následovala éda moran — léta, kdy byl mladík formálně bojovníkem, žil odděleně od rodiny, pásl dobytek, učil se disciplíně a společnému životu s vrstevníky. Intimní vztahy existovaly, ale s jasnými hranicemi. Byla podporována společenská blízkost a náklonnost, nikoliv početí. Vztah dvou mladých lidí bez plného pohlavního styku byl považován za přirozený, ale těhotenství mimo manželství bylo ostrakizováno.

Dívky vstupovaly do dospělosti rovněž přes ritualizované milníky: obřízka, učení ženským rolím, příprava na mateřství, schopnost starat se o domácnost i stádo. Tradiční maasajská ženská role měla jasně vymezený rámec — žena byla pilířem domácnosti a nositelkou rodu, nikoliv veřejného rozhodovacího prostoru.

Koloniální vlivy a misie: střet tradice a cizích hodnot

Příchod Britů, misionářských škol a koloniální administrace znamenal zásadní otřes. Obřízka dívek se stala terčem intenzivní kritiky, ale odpor k jejímu zákazu se proměnil v kulturní spor, nikoli automatické přijetí změny. Válečnický statut moranů byl postupně narušen militarizovaným systémem koloniální moci, ale zcela nezmizel — spíše se přetavil do symbolické roviny.

Misionáři prosazovali křesťanské pojetí manželství, zatímco maasajský svět stál na polygynii, věnu v dobytku a kolektivní autoritě starších. Sexualita se začala měnit — ne však lineárně. Některé komunity přijaly nové normy, jiné se stáhly hlouběji do tradice.

Moderní éra: mobilní telefony, trh s dobytkem a kulturní vyjednávání

Dnešní Maasajové žijí mezi dvěma světy. Věkový systém a role moranů přetrvávají, ale s novým významem. Mladí bojovníci nyní často s mobilním telefonem v ruce hlídají stáda, zatímco na WhatsAppu komunikují s městem.

Tradiční obřízka chlapců pokračuje, ale je stále častěji doprovázena zdravotní péčí. U dívek se obřízka ve většině komunit proměňuje či mizí, byť pomalu a nerovnoměrně. Některé rodiny dodržují pouze symbolické rituály. Jindy dívky pokračují ve škole a rituály se přizpůsobují moderním normám.

Manželství zůstává klíčovým bodem dospívání — stále často domlouváno rodinami, stále propojeno s dobytkem jako věno, stále vnímáno jako spojení rodů. Přesto již existují příběhy lásky mimo tradiční rámec, i když takové vztahy mohou vyžadovat odvahu a vyjednávání se staršími.

Sexualita mezi savanou a globalitou

Pro Maasaje není sexualita intimní tajemství uvnitř domu — je součástí širšího systému, kde rod, dobytek, čest a kontinuita rodu splývají. Modernita ji nezničila — pouze vytvořila nové vrstvy významu.

Mladí Maasajové dnes často stojí na hranici dvou realit:
Jedna je směr savany, věkových skupin a tradičních rituálů, druhá směr univerzit, měst a digitálních sítí.
Obě jsou skutečné a obě formují jejich identitu.

Maasajská sexualita tak není exotický zvyk, ale živý způsob bytí, který se neustále přizpůsobuje světu kolem — aniž by ztratil svou osu.

Zdroje a doporučená literatura

  1. Emilia N. Inman, “There Are No True Himbas Anymore: Exploring the Dynamics of the Himba Culture and Land Use in the Face of Change in Kunene Region, Namibia”, Sustainability, 2024. Odkaz: (mdpi.com)
  2. B. A. Scelza, “Changing inheritance norms among Himba pastoralists”, Philosophical Transactions of the Royal Society B, 2019. DOI: (royalsocietypublishing.org)
  3. J. Cole, “Himba in the Mix: The ‘Catwalk Politics’ of Culture in Namibia”, JSTOR, 2012. Pokud máte přístup přes JSTOR. (jstor.org)
  4. C. S. Archambault, “Rescuing Maasai Girls from Early Marriage”, vol. 113, No. 4, American Anthropologist, December 2011. PDF dostupné zde: (Void Network)
  5. Y. Shokry Hussin, “Maasai marriage system”, Journal of Aswan Faculty of Arts, Vol. 16, Issue 2, October 2024. Odkaz: (mkasu.journals.ekb.eg)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz