Článek
Maasai: mezi savanou, rituálem dospělosti a moderním světem
Východoafrické pláně se probouzí do dne s rudým úsvitem, stáda skotu se pohybují jako pomalé řeky a uprostřed nich stojí maasajská vesnice — manyatta. Vysoké postavy v karmínových shukách, kopí a ozdoby z korálků — ikonický obraz, který svět zná. Ale za vizuální estetikou se skrývá hluboký společenský systém, v němž sexualita není soukromou sférou, ale součástí dlouhého rituálu dospívání, cti a vztahu k dobytku a klanu.
Předkoloniální období: když čest byla hodnotou tvrdší než ocel kopí
U Maasajů existovala jasná dráha života — dítě, dospívající novic, bojovník (moran), starší muž, otec. Tělo mladého člověka bylo považováno za nedokončené, nezformované. Teprve rituál obřízky a začlenění do věkové skupiny otevíral dveře do nového stavu bytí.
Obřízka chlapců nebyla pouze fyzickou zkouškou. Šlo o test charakteru. Kdo se pohnul, vykřikl nebo projevil bolest, zostudil sebe i svou rodinu. A nebyla to zkouška pro chlapce samotné — celá komunita sledovala, zda projeví vlastnosti budoucího ochránce rodu: klid, kontrolu a odvahu.
Poté následovala éda moran — léta, kdy byl mladík formálně bojovníkem, žil odděleně od rodiny, pásl dobytek, učil se disciplíně a společnému životu s vrstevníky. Intimní vztahy existovaly, ale s jasnými hranicemi. Byla podporována společenská blízkost a náklonnost, nikoliv početí. Vztah dvou mladých lidí bez plného pohlavního styku byl považován za přirozený, ale těhotenství mimo manželství bylo ostrakizováno.
Dívky vstupovaly do dospělosti rovněž přes ritualizované milníky: obřízka, učení ženským rolím, příprava na mateřství, schopnost starat se o domácnost i stádo. Tradiční maasajská ženská role měla jasně vymezený rámec — žena byla pilířem domácnosti a nositelkou rodu, nikoliv veřejného rozhodovacího prostoru.
Koloniální vlivy a misie: střet tradice a cizích hodnot
Příchod Britů, misionářských škol a koloniální administrace znamenal zásadní otřes. Obřízka dívek se stala terčem intenzivní kritiky, ale odpor k jejímu zákazu se proměnil v kulturní spor, nikoli automatické přijetí změny. Válečnický statut moranů byl postupně narušen militarizovaným systémem koloniální moci, ale zcela nezmizel — spíše se přetavil do symbolické roviny.
Misionáři prosazovali křesťanské pojetí manželství, zatímco maasajský svět stál na polygynii, věnu v dobytku a kolektivní autoritě starších. Sexualita se začala měnit — ne však lineárně. Některé komunity přijaly nové normy, jiné se stáhly hlouběji do tradice.
Moderní éra: mobilní telefony, trh s dobytkem a kulturní vyjednávání
Dnešní Maasajové žijí mezi dvěma světy. Věkový systém a role moranů přetrvávají, ale s novým významem. Mladí bojovníci nyní často s mobilním telefonem v ruce hlídají stáda, zatímco na WhatsAppu komunikují s městem.
Tradiční obřízka chlapců pokračuje, ale je stále častěji doprovázena zdravotní péčí. U dívek se obřízka ve většině komunit proměňuje či mizí, byť pomalu a nerovnoměrně. Některé rodiny dodržují pouze symbolické rituály. Jindy dívky pokračují ve škole a rituály se přizpůsobují moderním normám.
Manželství zůstává klíčovým bodem dospívání — stále často domlouváno rodinami, stále propojeno s dobytkem jako věno, stále vnímáno jako spojení rodů. Přesto již existují příběhy lásky mimo tradiční rámec, i když takové vztahy mohou vyžadovat odvahu a vyjednávání se staršími.
Sexualita mezi savanou a globalitou
Pro Maasaje není sexualita intimní tajemství uvnitř domu — je součástí širšího systému, kde rod, dobytek, čest a kontinuita rodu splývají. Modernita ji nezničila — pouze vytvořila nové vrstvy významu.
Mladí Maasajové dnes často stojí na hranici dvou realit:
Jedna je směr savany, věkových skupin a tradičních rituálů, druhá směr univerzit, měst a digitálních sítí.
Obě jsou skutečné a obě formují jejich identitu.
Maasajská sexualita tak není exotický zvyk, ale živý způsob bytí, který se neustále přizpůsobuje světu kolem — aniž by ztratil svou osu.
Zdroje a doporučená literatura
- Emilia N. Inman, “There Are No True Himbas Anymore: Exploring the Dynamics of the Himba Culture and Land Use in the Face of Change in Kunene Region, Namibia”, Sustainability, 2024. Odkaz: (mdpi.com)
- B. A. Scelza, “Changing inheritance norms among Himba pastoralists”, Philosophical Transactions of the Royal Society B, 2019. DOI: (royalsocietypublishing.org)
- J. Cole, “Himba in the Mix: The ‘Catwalk Politics’ of Culture in Namibia”, JSTOR, 2012. Pokud máte přístup přes JSTOR. (jstor.org)
- C. S. Archambault, “Rescuing Maasai Girls from Early Marriage”, vol. 113, No. 4, American Anthropologist, December 2011. PDF dostupné zde: (Void Network)
- Y. Shokry Hussin, “Maasai marriage system”, Journal of Aswan Faculty of Arts, Vol. 16, Issue 2, October 2024. Odkaz: (mkasu.journals.ekb.eg)





