Hlavní obsah
Lidé a společnost

Redbull vám dává křííídla. Příběh plechovky, která změnila svět

Foto: Pixabay

Od thajské limonády ke globálnímu fenoménu. Red Bull vznikl spojením byznysové vize a netradičního marketingu. Dnes není jen energetickým nápojem, ale synonymem pro adrenalin, extrémní sporty a vítězství.

Článek

Jak to celé začalo

Příběh Red Bullu nezačíná v Rakousku, ale v horkém Thajsku 70. let. Tamní podnikatel Chaleo Yoovidhya vytvořil nápoj Krating Daeng – sladký, sirupovitý a kofeinem nabitý drink určený hlavně pro dělníky a řidiče kamionů. V Thajsku se stal rychle populárním, ale jeho potenciál za hranicemi země byl nevyužitý.

V roce 1982 se s ním setkal rakouský obchodník Dietrich Mateschitz, tehdy marketingový manažer u firmy Blendax. Na služební cestě do Bangkoku si koupil Krating Daeng a během pár dní si všiml, že mu pomáhá proti únavě z jet lagu. Mateschitz vycítil příležitost: v západním světě podobný produkt prakticky neexistoval.

Zrod značky Red Bull

V roce 1984 uzavřel Mateschitz s Chaleem partnerství a založili společnost Red Bull GmbH. Koncept byl jednoduchý, ale odvážný: upravit chuť a složení nápoje pro evropský trh, dát mu atraktivní branding a vsadit na netradiční marketing. Logo – červení býci proti sobě – vzniklo z thajského originálu a symbolizovalo sílu, energii a vytrvalost.

Rok 1987 znamenal oficiální start. První plechovky Red Bullu se začaly prodávat v Rakousku. Cena byla vyšší než u běžných limonád, a někteří zákazníci i úřady byli skeptičtí. Přesto se díky cílenému marketingu mezi mladými lidmi, studenty a nočními návštěvníky klubů začal produkt šířit.

Marketing, který psal dějiny

Red Bull nikdy nesázel na klasickou reklamu. Místo toho budoval mýtus značky prostřednictvím distribuování nápoje zdarma na univerzitách a v klubech, sponzorováním adrenalinových sportů a neobvyklých akcí a použitím legendárního sloganu „Red Bull vám dává křídla“, který poprvé zazněl v 90. letech. Firma nevytvářela jen nápoj, ale životní styl. Cílem bylo, aby si lidé Red Bull spojili s pocitem výjimečnosti a výkonu – nejen fyzického, ale i mentálního.

Globální expanze

Během 90. let se Red Bull rozšířil do celé Evropy a poté do USA a dalších částí světa. Strategie byla vždy stejná: vstoupit nejdříve na menší trhy, postupně budovat komunitu fanoušků a sportovních akcí a následně upevnit svou mainstreamovou přítomnost. Do roku 2020 se Red Bull prodával ve více než 170 zemích a ročně se vypilo přes 7,5 miliardy plechovek. Společnost se stala nezávislým gigantem s miliardovými obraty a jedním z nejznámějších brandů planety.

Red Bull jako sportovní impérium

Firma se neomezila na sponzoring, ale začala vlastnit sportovní týmy a pořádat vlastní soutěže. V motorsportu debutoval tým Red Bull Racing v roce 2005 a získal několik titulů mistra světa, například s Sebastianem Vettelem či Maxem Verstappenem. V oblasti fotbalu Red Bull vlastní kluby jako RB Leipzig, Red Bull Salzburg nebo New York Red Bulls. Do portfolia extrémních sportů patří Red Bull X-Fighters, Cliff Diving World Series nebo Red Bull Air Race. Tím se značka pevně spojila s adrenalinem, výkonem a výjimečnými sportovními okamžiky.

Sportovci, kterým Red Bull pomohl k vrcholu

Podpora Red Bullu neznamená jen logo na helmě. Firma často poskytuje sportovcům technické zázemí, tréninkové programy a mediální podporu. Mezi známé tváře patří Sebastian Vettel, čtyřnásobný mistr světa F1, Lindsey Vonn, olympijská vítězka ve sjezdovém lyžování, Travis Pastrana, legenda freestyle motokrosu a rally, a Felix Baumgartner, parašutista, který skočil z okraje vesmíru při projektu Red Bull Stratos. Mnozí sportovci díky Red Bullu získali možnost realizovat projekty, které by jinak nebyly finančně ani technicky možné.

Značka, která překročila rámec nápoje

Red Bull se z energetického drinku proměnil v kulturní fenomén. Jeho image stojí na třech pilířích: výkon a energie, spojení s adrenalinem a odvahou při extrémních sportech a budování komunity a životního stylu aktivního a ambiciózního člověka. Dnes Red Bull prodává nejen nápoje, ale i obsah – od sportovních eventů přes dokumenty až po vlastní mediální kanály.

Epilog: Plechovka, která dala křídla miliardám

Od thajské ulice po světové závodní okruhy – Red Bull ukazuje, že spojení silného produktu, jasné vize a odvážného marketingu může změnit nejen trh, ale i kulturu. Ať už stojíte na startu závodu, nebo za monitorem při práci, Red Bull vám dá křídla.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz