Článek
Dětství v bídě a chudobě
Jan Koum se narodil 24. února 1976 v Kyjevě, tehdy v Sovětském svazu. Rodina žila v malém městečku Fastov nedaleko ukrajinské metropole. Podmínky byly skromné – například škola, do které chodil, neměla ani toalety.
V roce 1992, když mu bylo šestnáct let, emigroval s matkou a babičkou do Spojených států, do kalifornského Mountain View. Otec zůstal na Ukrajině a zemřel v roce 1997. Nový život v USA nebyl snadný – rodina se spoléhala na sociální podporu a bydlela v malém bytě. Koumova matka si vydělávala jako pečovatelka o děti, zatímco Jan přivydělával úklidem v samoobsluze. V roce 2000 zemřela jeho matka na rakovinu.
První kroky v programování
Jan Koum začal sám objevovat svět počítačů a programování. Zapsal se na Státní univerzitu v San José a současně pracoval jako tester softwaru v Ernst & Young.
Brzy se připojil k hackerské skupině w00w00, kde se setkal s mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu služeb jako Napster. Mezi nimi byli například Shawn Fanning nebo Jordan Ritter.
Yahoo! – škola života v praxi
V roce 1997 přijal nabídku pracovat jako inženýr infrastruktury ve firmě Yahoo!. Studium na univerzitě nedokončil a plně se ponořil do práce. V Yahoo! strávil téměř deset let a poznal zde i svého klíčového spolupracovníka Briana Actona.
Společně získali cenné zkušenosti s budováním rozsáhlých systémů, správou serverů i zajištěním bezpečnosti. Všechny tyto znalosti se později staly základem úspěchu WhatsAppu.
Cesta k WhatsAppu
V roce 2007 Koum i Acton Yahoo! opustili. Potřebovali si odpočinout a cestovali po Jižní Americe. Po návratu se zrodil nový nápad.
V lednu 2009 si Koum koupil iPhone a všiml si, že App Store otevírá obrovské možnosti pro mobilní aplikace. Přišel s vizí jednoduchého nástroje na posílání zpráv bez reklam a zbytečností. Zásadní roli sehrála funkce push notifikací, díky které se zprávy objevovaly okamžitě, aniž by byla aplikace neustále spuštěná.
A tak 24. února 2009, právě na své 33. narozeniny, Koum založil firmu WhatsApp Inc. Hlavní zásady byly od začátku jasné:
- Žádné reklamy.
- Důraz na ochranu soukromí.
- Jednoduchost a spolehlivost.
WhatsApp se začal rychle šířit. Nejprve mezi uživateli iPhonů, brzy ale i na dalších platformách. Lidé si oblíbili snadnost použití a fakt, že posílání zpráv bylo levnější než klasické SMS.
Facebook a miliardy
Úspěch WhatsAppu neunikl pozornosti gigantů. V únoru 2014 přišel zásadní zlom – Facebook koupil WhatsApp za více než 19 miliard dolarů. Z Jana Kouma se stal miliardář a člen představenstva Facebooku.
V roce 2016 prodal část svého podílu v hodnotě 2,4 miliardy dolarů, ale zůstal klíčovou postavou WhatsAppu.
Napětí však postupně rostlo. Koum se dostal do konfliktu s vedením Facebooku, především kvůli tlaku na oslabení ochrany soukromí uživatelů a větší integraci s ostatními produkty firmy. V dubnu 2018 oznámil svůj odchod z vedení WhatsAppu i z představenstva Facebooku.
Filantropie a odkaz
Koum si své bohatství užívá, ale zároveň myslí na komunitu. V roce 2014 daroval milion dolarů Nadaci FreeBSD a později poslal stovky milionů dolarů neziskovým organizacím v Silicon Valley. V roce 2016 přispěl dalším půl milionem na rozvoj open source projektů.
Jeho dary ukazují, že navzdory obrovskému úspěchu nezapomněl, odkud přišel, a jak důležitá je otevřenost a svoboda v technologickém světě.
Závěr – inspirace pro miliony
Příběh Jana Kouma je důkazem, že i člověk vyrůstající v chudobě může změnit svět. Díky vizi, houževnatosti a přesvědčení o důležitosti soukromí dokázal vybudovat aplikaci, kterou dnes používají miliardy lidí.
Jeho životní cesta od ukrajinského teenagera uklízejícího v obchodě až po technologického vizionáře a miliardáře zůstane inspirací pro každého, kdo věří, že i z nejtěžších začátků může vzejít velký úspěch.