Hlavní obsah

Dcera přišla domů ze školy uplakaná. To, co jí řekla učitelka, bych nečekala ani ve snu

Foto: pixabay

Když dcera přišla domů se slzami v očích, myslela jsem, že se pohádala s kamarádkou. Ale pak mi mezi vzlyky řekla, co se stalo. A mně se sevřelo srdce tak, jak se sevře jen tehdy, když se něco dotkne přímo vašeho dítěte.

Článek

Byl obyčejný úterní den. Odpoledne, slunce ještě hřálo a já jsem zrovna dávala prát prádlo, když se dveře prudce otevřely. Klára stála na prahu – ta moje obvykle veselá, upovídaná holka, která dokáže vyprávět o škole půl hodiny v kuse. Jenže teď mlčela.

Oči měla zarudlé, batoh pověšený na jednom rameni, a tvář tak napjatou, že mi hned došlo, že něco není v pořádku.
„Co se stalo?“ zeptala jsem se, ale jen zavrtěla hlavou.
„Nic,“ zamumlala a zmizela v pokoji.

Nechala jsem ji chvíli být. Uvařila jsem čaj, postavila ho na stolek a tiše zaklepala.
„Nechci mluvit,“ ozvalo se.
„Fajn,“ řekla jsem. „Ale čaj tu nechám.“

O pět minut později přišla sama. Oči měla opuchlé, ruce sevřené do pěstí.
„Mami,“ začala nejistě. „Já už tam nechci chodit.“

„Kam?“
„Do školy.“

V tu chvíli mi v hlavě běželo všechno možné – šikana, známky, kamarádi. Ale nic mě nemohlo připravit na to, co řekla dál.

„Paní učitelka dneska přede všemi řekla, že nemám žádný talent,“ vyhrkla. „Že bych se měla přestat snažit o výtvarku, protože na to prostě nemám. Řekla, že to nemá cenu, že jsou lidi, co prostě nemají vlohy.“

Ztuhla jsem.
„Řekla to takhle?“
Klára přikývla a začala znovu plakat.

Bylo jí dvanáct. Milovala kreslení. Od malička seděla u stolu s tužkou a papírem, kreslila všechno – od koček po domy, i mě a tátu s velkýma očima a úsměvy od ucha k uchu. Chtěla jít na uměleckou školu. A teď jí někdo dospělý, který měl vést a povzbuzovat řekl, že na to nemá.

Cítila jsem, jak ve mně roste hněv. Ten tichý, spalující druh, který vás donutí dýchat zhluboka, aby z vás nevyletělo všechno naráz.

Večer jsem seděla s Klárou u stolu.
„Víš,“ řekla jsem jí, „jsou lidi, kteří si myslí, že mají právo říkat ostatním, co dokážou. Ale to právo nemají. Ani učitelé.“

„Ale ona to řekla před celou třídou,“ špitla. „Smáli se mi. A teď už se bojím kreslit.“

To mi zlomilo srdce. Protože právě to, co dělala s největší radostí, teď spojila s pocitem studu.
„Klárko,“ řekla jsem, „nikdy nenech nikoho, aby ti vzal něco, co miluješ. Ani kdyby měl sto titulů. Rozumíš?“

Přikývla, ale bylo vidět, že to nestačí.

Druhý den jsem šla do školy. Ne z rozčilení ale protože jsem věděla, že to musím udělat. Paní učitelka seděla ve třídě, upravená, klidná, přesně ten typ, který působí, že má všechno pod kontrolou.

„Dobrý den,“ začala jsem. „Chtěla bych si s vámi promluvit o včerejšku.“

Zvedla obočí. „Ano?“

„Moje dcera přišla domů v slzách. Říkala, že jste jí řekla, že nemá talent.“

Zamračila se. „To jste asi špatně pochopila. Jen jsem jí chtěla pomoci pochopit, že umění není pro každého.“

„Pardon,“ přerušila jsem ji. „Ale je dítě. Má dvanáct let. Vy jste jí nepomohla pochopit , vy jste jí vzala odvahu.“

Zůstala ticho. Chvíli se na mě dívala, pak pokrčila rameny. „Já jen říkám věci na rovinu. Svět není spravedlivý.“

„Ano,“ odpověděla jsem klidně. „Ale od dospělých čekám, že to dětem aspoň nebudou dokazovat.“

Když jsem odcházela, třásly se mi ruce. Věděla jsem, že to asi nic nezmění, že svět je plný lidí, kteří neumí zacházet se slovy. Ale taky jsem věděla, že Klára potřebuje vidět, že za ní někdo stojí.

Večer jsem jí koupila nový skicák. Na první stránku jsem napsala fixem:

„Talent není dar. Je to odvaha pokračovat, i když ti někdo řekne, že to nemá smysl.“

Podívala se na to dlouho. Pak se usmála – poprvé od té doby, co přišla domů.
„Díky, mami.“
„Ne, ty děkuj sobě. Že to nevzdáváš.“

Od té doby kreslí ještě víc. Přihlásila se na soutěž mladých výtvarníků. Když posílala obrázek, klepaly se jí ruce, ale udělala to.

Pár týdnů nato přišla domů s obálkou.
„Mami, otevři to se mnou,“ řekla.
Byl v ní dopis – dostala čestné uznání. A malý komentář od poroty: „Zajímavý nápad, krásná práce se světlem, silný výraz.

Podívala se na mě, oči jí zářily.
„Vidíš?“ řekla jsem. „Tohle je ten svět, který stojí za to poslouchat.“

Dnes má Klára čtrnáct. Kreslí pořád. Její obrázky jsou jiné – vyzrálejší, jistější. Občas si z nich děláme srandu, že by mohla ilustrovat naši rodinu jako komiks. Směje se tomu. Ale já vím, že v každém z těch tahů je kus odvahy, kterou si tehdy vydobyla.

A já si dodnes pamatuji ten den, kdy stála ve dveřích, uplakaná a zničená. A kdy jsem si uvědomila, že nejdůležitější, co může rodič udělat, není chránit dítě před bolestí, ale naučit ho, že i po pádu se dá vstát.

Slova mají sílu. Mohou zlomit ale také uzdravit. A někdy právě jeden sešit a pár vět od mámy dokážou postavit celý svět znovu na nohy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz