Hlavní obsah

Učitel nás ujistil, že je vše v pořádku. Dítě mělo jiný názor.

Řekl to klidně.

Článek

S úsměvem, který měl uklidnit. Seděli jsme naproti sobě v malé třídě, na stěnách dětské práce, v rohu květina v květináči. Učitel se lehce opřel o stůl a pronesl větu, kterou jsem slyšela už mockrát:

„Nebojte se, všechno je v pořádku.“

Přikývla jsem. Udělala jsem to automaticky. Protože když dospělý, který má autoritu, řekne, že je vše v pořádku, má se mu věřit. Nebo se to od nás aspoň očekává.

Jenže doma to v pořádku nebylo.

Naše dcera byla poslední týdny jiná. Nezlobila. Nekřičela. Neodmlouvala. Jen byla unavená. Stažená. Každý večer ji bolela hlava, ráno se jí dělalo špatně. Když jsem se jí ptala, jak bylo ve škole, odpověděla jedním slovem. A pak mlčela.

„Učitel říkal, že jsi šikovná,“ řekla jsem jí po schůzce.
Pokrčila rameny.
„Tak to je dobré, ne?“ zkusila jsem to znovu.
„Asi,“ odpověděla. Ale v jejím hlase nebyla úleva.

Ten večer jsem si k ní sedla na postel a řekla jí, že ve škole tvrdí, že je všechno v pořádku. Že by mě zajímalo, co si o tom myslí ona.

Dlouho mlčela. Pak se zeptala:
„A můžu říct pravdu?“

To byla chvíle, kdy se mi stáhlo hrdlo.

Řekla mi, že v pořádku to není. Že se každý den bojí, co udělá špatně. Že nikdy neví, jestli to, co platilo včera, bude platit i dnes. Že se bojí ptát, protože někdy je to vítané a jindy trapné. Že se bojí mlčet, protože to může vypadat jako nezájem.

„Já se snažím,“ řekla. „Ale někdy nevím, co po mně chtějí.“

A v tu chvíli mi došlo, jak rozdílné světy žijeme.

Ve škole viděli tiché, přizpůsobivé dítě. Dítě, které neruší, plní úkoly, zapadá. Pro ně důkaz, že je vše v pořádku. My doma viděli dítě, které se hlídá. Které se bojí udělat chybu, protože neví, jaký bude mít důsledek.

Když jsem se do školy vrátila, snažila jsem se mluvit konkrétně. Ne o pocitech, ale o situacích. O dnech, kdy dcera přijde domů vyčerpaná. O větách, které slyší. O tom, že nejistota je pro dítě mnohem horší než jasná pravidla.

Znovu jsem slyšela, že je citlivá. Že si věci bere osobně. Že ostatní děti jsou v pohodě.

„Ale moje dítě v pohodě není,“ řekla jsem poprvé nahlas.

To ticho, které následovalo, bylo jiné než předtím. Nebylo odmítavé. Bylo přemýšlivé.

Do rozhovoru se zapojila školní psycholožka. Položila otázku, kterou předtím nikdo nepoložil:
„Jak se dítě cítí, když neví, co přijde?“

Najednou se přestalo mluvit o tom, jestli je problém. A začalo se mluvit o tom, kde vzniká.

Změny byly drobné. Jasnější instrukce. Stejný tón. Méně veřejného hodnocení. Více soukromé zpětné vazby. Nic dramatického. Ale doma se začalo dít něco zásadního.

Dcera přestala večer plakat bez zjevného důvodu. Rána byla klidnější. Začala mi vyprávět drobnosti ze školy. Nejen to, co se učili, ale jak se u toho cítila.

Jednou mi řekla:
„Teď aspoň vím, co mám dělat.“

A já jsem pochopila, jak zavádějící může být věta „všechno je v pořádku“. Protože z pohledu systému možná ano. Ale z pohledu dítěte může jít o každodenní boj, který není vidět.

Od té doby, když mi někdo řekne, že je vše v pořádku, ptám se ještě na jednu věc:
„A jak to prožívá dítě?“

Protože někdy jsou ty dva pohledy tak vzdálené, že mezi nimi dítě zůstane úplně samo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz