Článek
Jenže jeden den se všechno zlomilo. A to tak, že jsem ještě dlouho nemohla pochopit, co se vlastně stalo.
Chtěla jsem být pečlivá
Na první jízdu jsem šla s nervozitou, která mi seděla někde hluboko v žaludku. Učitel se zdál sympatický, takový ten typ, co už toho hodně zažil a jen tak něco ho nerozhodí. Povzbudil mě, vysvětloval klidně, dával mi prostor na reakci. Říkala jsem si, že to půjde. Že to zvládnu, i kdyby to mělo trvat o něco déle.
Na druhé a třetí jízdě jsem ještě pořád zápasila s rozjezdy do kopce, ale učitel mi tvrdil, že je to normální. V autě bylo ticho, jen sem tam poznámka, co udělat jinak. Nepůsobilo to na mě přísně. Spíš jako když někdo dohlíží na dítě, aby nespadlo, ale nechává ho zkoušet.
Jenže pak přišel den, kdy se všechno změnilo
Bylo zataženo a já měla pocit, že se mi špatně dýchá ještě dřív, než jsem si sedla za volant. Nevím proč. Učitel mě pozdravil, ale tentokrát to neznělo úplně přátelsky. Sedl si, zaklapl dveře, upravil si pás a řekl, ať vyjíždím. Asi po dvaceti minutách jízdy jsem cítila, jak se mu změnil výraz. Přestal mě opravovat. Nepodporoval mě. Bylo ticho.
Zvláštní, těžké, skoro nepříjemné. V jedné křižovatce jsem se rozjela trochu pomalu, a to byl moment, kdy mě požádal, ať zajedu ke kraji. Zastavila jsem a on jen klidně řekl, že „tím dnešek končí“. Ani zvýšený hlas, ani výčitka. Jen oznámení. V tu chvíli se mi stáhl žaludek. Nevěděla jsem, co jsem udělala tak špatně. Čekala jsem, že mi vynadá nebo ukáže chybu. Nic z toho nepřišlo.
Nevěděla jsem, co si mám myslet
Cestou zpět jsem byla zamlklá. Učitel taky nemluvil. Chtěla jsem se zeptat, ale nebyla ve mně odvaha. Když jsem vystupovala, jen dodal, že mi později zavolá. Domů jsem šla pěšky, a i když jsem to měla jen pár ulic, připadalo mi to nekonečné. Hledala jsem chybu v každém detailu. Přemýšlela jsem, jestli jsem mohla někoho ohrozit, jestli jsem byla nepozorná, nebo jestli mám prostě na řízení smůlu.
Učitel mluvil klidně. A přesně tehdy jsem pochopila, proč jízdu ukončil. Řekl, že viděl, jak se mění můj výraz během jízdy. Že jsem byla napjatá, ruce jsem měla křečovitě na volantu a dýchala jsem rychle. Že to poznal už na začátku, jen nevěděl, jestli je to jen stres, nebo něco víc. A když jsem začala dělat drobné chyby, pochopil, že mě nebrzdí neznalost, ale hlava.
Vysvětlil mi, že takhle se řídit nedá
Nešlo o techniku. Nešlo o to, že bych neuměla řadit nebo že bych byla nebezpečná. Šlo o to, že jsem se bála. Tak moc, že jsem to sama neviděla. Řekl mi, že kdybych pokračovala dál, přestanu řízení vnímat jako dovednost a začnu ho nenávidět. A že to nechce dopustit. Řekl mi, že je lepší dát si pauzu. Pár dní, týden, klidně dva. Vrátit se, až budu připravená. Ne kvůli němu, ale kvůli sobě.
Čekala jsem kritiku. Místo toho jsem slyšela pochopení. Ne že by mě litoval, ale mluvil jako člověk, který ví, jak dokáže strach člověka paralyzovat. A jak snadno se dá přehlédnout, dokud s ním někdo nahlas nepočítá. Chvilku jsem mlčela. Pak jsem si uvědomila, že měl pravdu. Opravdu jsem se bála. Ne rychlosti ani provozu. Bála jsem se, že udělám chybu a někdo mě kvůli tomu odsoudí. A ten strach jsem s sebou vozila všude. V práci, v rodině, mezi lidmi. Jen jsem ho za volantem nemohla skrýt.
Pauza mi pomohla
Na další jízdu jsem šla až za dva týdny. Učitel mě přivítal stejně klidně jako první den. Tentokrát jsem se zhluboka nadechla, narovnala záda a řekla si, že to zvládnu. Ne protože musím, ale protože chci. Jelo se mi úplně jinak. Ruce už nebyly sevřené, hlava nebyla plná strachu. A i když jsem udělala pár chyb, už jsem je nebrala jako selhání.
Vzala jsem je jako součást učení. Dnes mám řidičák v peněžence a jezdím skoro denně. Ale kdyby tehdy učitel jízdu neukončil, možná bych se za volant už nikdy nevrátila. Někdy potřebujeme, aby nám někdo nastavěl zrcadlo dřív, než si stihneme ublížit. A já jsem za to zpětně vděčná. Možná to tehdy vypadalo jako konec. Ale ve skutečnosti to byl začátek.





