Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Labubu: jak se z neobyčejně ošklivé hračky stal globální fenomén aneb moderní svět v kostce

Foto: Brána do světa/vlastní foto

Virální trendy mají globální dosah a mohou generovat miliardy dolarů zisku.

Před několika dny byl v Berlíně otevřen obchod, jehož sortiment zahrnuje jednu jedinou věc na tisíc způsobů: Labubu. Proč ale na jeho otevření čekali lidé ve frontě i více než dvacet hodin?

Článek

Jak se zrodil fenomén hračky Labubu

V roce 2019 uvedla společnost Pop Mart se sídlem v Hong Kongu na trh novou hračku. Šlo o postavičky jejichž hlavní charakteristikou jsou zubatý úsměv, velké oči a králičí uši. Nejeden čtyřicátník si při pohledu na Labubu vzpomene na japonské „mončičáky“, kteří zažili vrchol své popularity na přelomu 80. a 90. let. S popularitou Labubu by ale soupeřit nemohli. Ne snad, že by byli ošklivější, spíše naopak, jiná je ale doba.

Labubu byli v prvních několika letech své existence běžnou a nikterak výraznou hračkou, která nevybočovala z větší kolekce jménem Monsters. Potom se ale něco stalo a z Labubu je nyní celosvětové šílenství, které propuklo na všech kontinentech. Autorem hračky je umělec Kasing Lung a podle něj vůbec není pravda, že zubatý úsměv značí u postaviček zlomyslnost, naopak se prý jedná o tvory s dobrým srdcem. To nám však nijak nepomůže pochopit, jak se z Labubu mohl stát tak úspěšný produkt. Plyšových hraček a nejrůznějších dalších figurek existuje nekonečné množství. Většina z nich je hezčích, roztomilejších a zajímavějších než právě Labubu. V čem tedy spočívá jejich úspěch?

Marketingová jízda na vlně civilizačního konzumu a stádního chování

Prapůvod extrémní popularity, kterou v posledních týdnech a měsících hračky Labubu zažívají, lze hledat v době, kdy se je společnost Pop Mart rozhodla prodávat v podobě tzv. blindboxů. Znamená to, že zákazník ve chvíli koupě netuší, jak přesně bude jeho hračka vypadat. Tento koncept není žádnou novinkou, fungovaly a fungují takto třeba Kinder vajíčka nebo nejrůznější nálepková alba, případně balíčky se sportovními kartičkami. Labubu se však s tímto konceptem trefili do ideální doby.

Sběratelé si dnes často nerozbalují nově koupené hračky jen v soukromí, ale ochotně to sdílejí na sociálních sítích v podobě tzv. unboxing videí. Postavičky Labubu se proto začaly objevovat na internetu stále častěji a lidé postupně začali brát jejich evidenci na vědomí. V první fázi nad nimi řada lidí nepochybně ohrnovala nos a netajila se tím, že tyhle ošklivky si nikdy nekoupí.

Na sítích ale videí s Labubu přibývalo a najednou je měla na kabelce Taylor Swift, Rihanna a chlubil se nimi třeba i David Beckham. V tu chvíli mnoho z těch, kteří se Labubu ještě nedávno vysmívali, zcela otočilo a tito lidé nyní vyrazili do boje o své vlastní postavičky, které teď hrdě nosí a nedají na ně dopustit. Jedná se o dokonalý příklad toho, jak dnešní svět podléhá virálním trendům a tzv. influencer marketingu. Lidově řečeno, globální trend se může stát i z té sebevětší pitomosti, pokud jej začne propagovat někdo dostatečně slavný a vlivný.

Za jeden jediný rok vyrostla cena akcií firmy Pop Mart o 600 procent a zatím se nezdá, že by toto šílenství mělo skončit. Psychologové to vysvětlují prostřednictvím známého fenoménu FOMO, tedy „fear of missing out“. Jinými slovy, lidé mají strach, že jim uteče něco zásadního, pokud do trendu také nenaskočí.

Společnost Pop Mart zjevně hodlá svoji trefu do černého využít na maximum. Dnes už se neprodávají jen blind boxy, nýbrž Labudu ve všech možných i nemožných podobách. Prodávají se Labubu malé, větší i vyloženě velké, jako celé postavičky i samostatné hlavičky, Labubu s licencí dalších popkulturních značek apod. Logicky se objevují též neoriginální napodobeniny známé jako Lafufu.

Bude zajímavé sledovat, jak dlouho bude kouzlo Labubu působit a kdy lidstvo ze svého šílenství procitne. Je však pravděpodobné, že až se tak stane, objeví se další podobně nesmyslná vlna a my si vše zopakujeme. Opět se budou po celém světě přesouvat v kontejnerových lodích tisíce a tisíce tun nákladu. To je zkrátka způsob fungování naší civilizace. Otázka zní, existuje vůbec někdo, kdo je imunní vůči všem podobným trendům? Zdá se, že nikoliv.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz