Hlavní obsah
Cestování

Na Sicílii zanedlouho dojedeme po mostě. Půjde o italskou chloubu, nebo zlatý důl pro mafii?

Foto: Kasper2006, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Model mostu přes Messinskou úžinu na Sicílii.

Plánovaný most přes Messinskou úžinu spojující italskou pevninu se Sicílií, představuje jeden z nejambicióznějších infrastrukturních projektů v historii Itálie. Od začátku jej ale provází kontroverze.

Článek

Na Sicílii suchou nohou

Myšlenka propojit Sicílii s pevninskou Itálií sahá až do dob starověkého Říma. A staří Římané to dokonce údajně skutečně dokázali, byť pouze dočasně. Došlo k tomu údajně ve chvíli, kdy konzul Metellus v roce 252 př. n. l. použil a pospojoval sudy a lodě do podoby mostu, který byl využit k přepravě válečných slonů přes úžinu. Od té doby bylo v průběhu historie navrženo mnoho projektů, ale žádný z nich nebyl zatím realizován. Nyní ale získal projekt novou dynamiku a zahájení stavby je skutečně za rohem.

Po dokončení by měl být most s délkou oblouku 3,6 kilometru nejdelším visutým mostem na světě a překonat současného rekordmana, kterým je turecký most 1915 Çanakkale. Ten má délku oblouku 2023 m a byl otevřen v roce 2022 za účasti tureckého prezidenta Erdogana. Italský most překoná tedy ten turecký o více než 1,5 km.

Most jako italský dar Evropě

Podle vlády bude mít most významný ekonomický přínos nejen pro jih Itálie, ale i pro celou Evropu. Má se totiž stát důležitou součástí koridoru, který protíná Evropskou unii ze Skandinávie na severu až na jih na Sicílii, což má usnadnit pohyb osob a zboží mezi severní a jižní Evropou. Italská vláda prezentuje projekt tak, že vytvoří přes 100 000 pracovních míst a sníží emise CO₂ díky omezení trajektové a letecké dopravy.

Odhadované náklady na výstavbu mostu činí přibližně 14,6 miliardy eur (asi 365 miliard Kč). V této částce je započítána částka 1,1 miliardy eur na infrastrukturu v jižní Itálii. Most bude sloužit jak silniční dopravě, tak dopravě železniční. Evropská unie se bude na stavbě mostu podílet ve skutečnosti jen malou částí ve výši zhruba 25 milionů eur (627 milionů Kč). Most samozřejmě vypadá skvěle a jeho výhody budou skutečné. Není ale všechno zlato, co se třpytí.

Ptactvo, geologie a mafie – potenciální problémy mostu

Celý projekt se však setkává také s kritikou. Někteří obyvatelé a aktivisté tvrdí, že by finanční prostředky měly být použity na zlepšení základních služeb v jižní Itálii, jako je modernizace vodovodní sítě, zdravotnictví a školství. To je v případě veřejných investičních projektů poměrně běžné, více alarmující jsou ale jiné problémy.

Sicilský občanský výbor „No Ponte“ („Ne mostu“) poukazuje na nedostatečné hydrologické, seismické a krajinné průzkumy. Oblast Messinské úžiny je známá vysokou seismickou aktivitou, což vyvolává obavy o bezpečnost mostu. Nezbývá než doufat, že ve skutečnosti bude most stavěn skutečně s maximální pozorností k bezpečnosti. Koneckonců, samotná Itálie má s ignorováním parametrů důležitých neblahou zkušenost a katastrofa na přehradě Vajont by měla být dostatečným varováním.

Další obava je potom typicky italská. Mnoho lidí se obává, že takto velký projekt přitáhne pozornost mafie, která pronikne do projektových struktur a bude ovlivňovat prakticky každé rozhodnutí, o tunelování peněz ani nemluvě. Nakonec zmíníme i obavy ekologů o to, že most naruší migrační trasy nekterých ptáků.

Nám ale nezbývá než doufat, že Itálie všechny problémy vyřeší a most se stane bezpečným a funkčním způsobem cestování na Sicílii. Ta totiž za návštěvu rozhodně stojí a každé usnadnění se počítá. Vydáme se po mostě už v roce 2031 jak je plánováno?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz