Hlavní obsah

Nejhorší dopravní zácpa v dějinách uvěznila řidiče na několik dní v jejich autech

Foto: Milei.vencel, Hungary, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Dopravní zácpy jsou nedílnou součástí našeho světa.

Pokud jezdíte autem často, je pravděpodobné, že se často dostanete do dopravní zácpy. Jistě vás to nepotěší. Jak dlouho ale trvá? Bývá to hodina či dvě? Tak to si pořád nemáte nač stěžovat.

Článek

Čína, země rekordů

Čína je zemí, která v poslední době překonává rekordy jako na běžícím pásu. Zrovna tenhle rekord by si ale Číňané rádi odpustili. Nejvíce ze všech samozřejmě ti, kteří před patnácti lety v největší dopravní zácpě uvízli. Vše začalo 14. srpna 2010. Na dálnicích označených jako G110 a G6 v provinciích Hebei a Vnitřní Mongolsko se toho dne vytvořila dopravní zácpa na délce více než 100 km, která trvala dvanáct dní. Někteří řidiči v ní uvízli na plných pět dní.

Dokonalá bouře

Dálnice G110 byla dopravními zácpami známá dlouhodobě. Doprava na této důležité spojnici totiž rostla úměrně tomu, jak se zlepšovala čínská ekonomika, konkrétně asi o 40 procent každý rok. V osudné léto 2010 už doprava na této dálnici přesahovala její plánovanou kapacitu o plných 60 procent. V tu dobu se na silnici navíc prováděly rozsáhlé konstrukční práce a opravy, které kapacitu dálnice dále snížily. Poslední ingrediencí téhle „dokonalé bouře“ byl nadprůměrně silný provoz nákladních automobilů převážejících především uhlí z malých dolů, často ilegálních, do Pekingu.

To vše dohromady vytvořilo podmínky pro rekordní zácpu. Jak již bylo zmíněno, někteří řidiči strávili v této extrémní koloně i pět dní. Protože se jednalo o srpen, bylo skutečně velké horko a mnozí řidiči tak nechávali puštěné motory, aby jim fungovala klimatizace, což rozhodně neprospívalo kvalitě vzduchu nad dálnicí.

Foto: N Chadwick, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Dopravní zácpy jsou na denním pořádku i v Evropě, proti té čínské z roku 2010 jde ale jen o slabý odvar.

Čínský kapitalismus v akci

Je jasné, že za této situace vyvstanou pro řidiče problémy, které běžně řešit nemusejí. kromě toho, že museli někam chodit na záchod, to bylo především shánění jídla a vody. Pět dní bez vody prostě nevydržíte. Toho využili mnozí podnikavci z okolních vesnic a řidičům začali vodu a jídlo prodávat. A protože v několikadenní zácpě si je prostě koupit musíte, cenu šroubovali opravdu hodně vysoko. Zatímco za normálních okolností stále voda v přepočtu asi dvacet korun, v koloně se prodávala i za cenu odpovídající 300 korunám. Čína tak světu ukázala kapitalismus v jeho nejčistší podobě.

I po patnácti letech zůstává velká čínská zácpa na silnici G110 nejhorší zácpou v dějinách. Čína od té doby investovala a investuje obrovské prostředky do infrastruktury a nové dálnice, mosty, či tunely zde rostou ohromující rychlostí. Až budete příště popojíždět po dálnici D1, vzpomeňte si na rok 2010 a řekněte si, že může být i hůř.

Anketa

Představte si, že jste svědkem zácpy jako byla ta v roce 2010. Jídlo a pití budete řidičům...
Poskytovat zdarma.
0 %
Prodávat za symbolickou cenu.
100 %
Prodávat za běžnou tržní cenu.
0 %
Prodávat s mírnou přirážkou.
0 %
Prodávat s velkou přirážkou.
0 %
Celkem hlasoval 1 čtenář.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz