Článek
Čína, země rekordů
Čína je zemí, která v poslední době překonává rekordy jako na běžícím pásu. Zrovna tenhle rekord by si ale Číňané rádi odpustili. Nejvíce ze všech samozřejmě ti, kteří před patnácti lety v největší dopravní zácpě uvízli. Vše začalo 14. srpna 2010. Na dálnicích označených jako G110 a G6 v provinciích Hebei a Vnitřní Mongolsko se toho dne vytvořila dopravní zácpa na délce více než 100 km, která trvala dvanáct dní. Někteří řidiči v ní uvízli na plných pět dní.
Dokonalá bouře
Dálnice G110 byla dopravními zácpami známá dlouhodobě. Doprava na této důležité spojnici totiž rostla úměrně tomu, jak se zlepšovala čínská ekonomika, konkrétně asi o 40 procent každý rok. V osudné léto 2010 už doprava na této dálnici přesahovala její plánovanou kapacitu o plných 60 procent. V tu dobu se na silnici navíc prováděly rozsáhlé konstrukční práce a opravy, které kapacitu dálnice dále snížily. Poslední ingrediencí téhle „dokonalé bouře“ byl nadprůměrně silný provoz nákladních automobilů převážejících především uhlí z malých dolů, často ilegálních, do Pekingu.
To vše dohromady vytvořilo podmínky pro rekordní zácpu. Jak již bylo zmíněno, někteří řidiči strávili v této extrémní koloně i pět dní. Protože se jednalo o srpen, bylo skutečně velké horko a mnozí řidiči tak nechávali puštěné motory, aby jim fungovala klimatizace, což rozhodně neprospívalo kvalitě vzduchu nad dálnicí.

Dopravní zácpy jsou na denním pořádku i v Evropě, proti té čínské z roku 2010 jde ale jen o slabý odvar.
Čínský kapitalismus v akci
Je jasné, že za této situace vyvstanou pro řidiče problémy, které běžně řešit nemusejí. kromě toho, že museli někam chodit na záchod, to bylo především shánění jídla a vody. Pět dní bez vody prostě nevydržíte. Toho využili mnozí podnikavci z okolních vesnic a řidičům začali vodu a jídlo prodávat. A protože v několikadenní zácpě si je prostě koupit musíte, cenu šroubovali opravdu hodně vysoko. Zatímco za normálních okolností stále voda v přepočtu asi dvacet korun, v koloně se prodávala i za cenu odpovídající 300 korunám. Čína tak světu ukázala kapitalismus v jeho nejčistší podobě.
I po patnácti letech zůstává velká čínská zácpa na silnici G110 nejhorší zácpou v dějinách. Čína od té doby investovala a investuje obrovské prostředky do infrastruktury a nové dálnice, mosty, či tunely zde rostou ohromující rychlostí. Až budete příště popojíždět po dálnici D1, vzpomeňte si na rok 2010 a řekněte si, že může být i hůř.




