Článek
Nejvyšší most světa
Již jen několik týdnů nás dělí od otevření nového nejvyššího mostu světa. Dne 30. června by měl být totiž uveden do provozu most známý jako Grand Canyon Bridge. Ačkoliv by jeho jméno mohlo budit dojem, že se na něj budeme jezdit dívat do Spojených Států, ve skutečnosti je stavěn v hornaté čínské provincii Kuej-čou. Tento most se klene nad kaňonem s hloubkou 625 metrů, který až dosud představoval nepřekonatelnou překážku, kterou řidiči museli zdlouhavě objíždět. Cesta, která nyní trvá dvě hodiny, půjde od července zvládnout za jedinou minutu. Při stavbě nejvyššího mostu světa tak nešlo jen o lámání rekordů, ale dílo má skutečný význam pro dopravu v regionu.
Most má délku 2892 metrů a celá konstrukce váží 22 000 tun. Moderní je také jeho štíhlá konstrukce, díky níž most dobře zapadá do okolní krajiny, a hlavně vydrží díky menšímu odporu vzduchu i silné bouře. Nový světový rekordman mezi mosty není ale jedinou stavbou, která vzbuzuje obdiv. Fascinujících mostů je v Číně celá řada.
Plovoucí Most snů
Jedinečné nemusí být mosty jen svojí výškou nebo délkou. Dokládá to třeba plovoucí most Shiziguan v provincii Guizhou. Tento most je dlouhý asi 500 metrů a jeho úkolem je spojovat oba břehy řeky Čching-tiang. Od ostatních mostů se liší v tom, že vodní hladinu nepřekonává ve výšce, ale leží přímo na ní. Konstrukce tohoto mostu je založena na dřevěném základu s ocelovými svorníky, a především pak na využití vodou naplněných plováků ze speciálního vysoko hustotního polyethylenu.
V případě, že na most vjíždějí vozidla do hmotnosti 2,8 tuny a nejedou rychlostí vyšší než 20 km/h, stabilita je zaručena. Most slouží kromě osobních aut také pěším. Jedinečný zážitkem je však hlavně jízda autem, při které se most lehce vlní a poskytuje tak řidičům zážitek, který jinde nenajdou. Ve chvíli, kdy po mostě projíždí auto, na vodě se vytvářejí vlny. Pokud by ale auto překročilo zmíněných 20 km/h, vlny by most rozvlnily až příliš.
Vše je tedy hodně závislé na ukázněnosti řidičů. V Číně s tím většinou problém není, i zde už ale došlo k tragické nehodě, když auto s osmi lidmi maximální rychlost překročilo a následně sjelo do řeky. Pod mostem je přitom hloubka až 60 metrů a nikdo z posádky se proto nezachránil. Most vznikl ve spolupráci čínských a německých stavitelů. Evropa má tedy na tomto mostě také svůj podíl. Co ale rozhodně nemá, je odvaha přicházet s podobnými projekty i na svém území.
Další inženýrské zázraky
Ve výčtu jedinečných čínských mostů by bylo možné pokračovat ještě dlouho. Železniční trať mezi metropolemi Šanghaj a Nanking vede po mostě či viaduktu Tan-jang-Kchun-šan, který měří 164,8 km což z něj činí nejdelší most světa. Devět km z jeho celkové délky vede potom nad vodou. Jen mimochodem, téměř 170 km dlouhý most postavili Číňané již za 4 roky.
Vynechat nemůžeme ani most Beipanjiang. Most je dlouhý 1341 metrů a vysoký 565 metrů. Jeho naprostá jedinečnost spočívá v tom, že se jedná o most lanový. Celý je tedy nesen lany upevněnými na dvou 269 metrů vysokých věžích. Tento most je někdy označován za vůbec největší čínský úspěch při stavbě mostů. Jeho samotná konstrukce nemá ve světě obdobu a most musí navíc často odolávat extrémním podmínkám, jak teplotním, tak větrným. A aby toho nebylo málo, v roce 2017 přežil bez sebemenšího poškození i zemětřesení o síle 6,5 stupně.