Hlavní obsah
Aktuální dění

Podpora brněnských kreativců je v ČR jedinečná. A neustále se rozvíjí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na tomto webu nebo na Seznam.cz.

Foto: Nadace Veronica

Město Brno podporuje místní kreativce. Například projekt „Folklore’s not dead“, jenž prostřednictvím konferencí a workshopů popularizuje lidovou kulturu

14. 3. 13:00

Město Brno podporuje rozvoj kreativních povolání již od roku 2010. V loňském roce přišlo s jedinečným dotačním programem, který se jinde v Česku nevyskytuje. Díky němu město přispívá na akce pro odborníky i veřejnost. A to nejen na půdě Brna.

Článek

V Brně, ale i v celém Česku jsou kreativní obory na vzestupu. Česká republika tak představuje ideální podhoubí nejen pro sportovce a vědce, ale i pro lidi, kteří se živí třeba filmařinou, architekturou, designem nebo gamingem.

A to je jeden z důvodů, proč se Brno již před 13 lety rozhodlo, že i pomoc těmto pracovním segmentům je nedílnou součástí podpory podnikání a rozvoje města. Představitelé města tak vytvořili platformu Kreativní Brno. Ta původně sloužila jako prezentace vznikajícího Kreativního centra Brno, nyní je ale mnohem obsáhlejší. Nabízí informační servis pro kreativce i pro veřejnost, která se o tuto oblast zajímá, mapuje kreativní prostředí ve městě a nabízí jedinečný dotační program. Samotné Kreativní centrum Brno, nyní již jeden ze strategických městských projektů, se pod touto platformou dál rozvíjí. Jak již název napovídá, mělo by toto centrum sloužit především kreativcům, ale díky plánovanému zřízení muzea a knihovny jej využije také veřejnost či oblastní komunity.

Foto: Architektonické studio Kava

Vizualizace Kreativního centra Brno

A kdo jsou to vlastně ti kreativci? Jedná se o podnikatele nebo firmy působící v jednom z kreativních oborů – od architektury přes design a knižní trh až po gaming, ve kterém je konkrétně Brno velmi silné. „Kreativních“ podnikatelů se v Brně již v roce 2014 vyskytovalo na 12 tisíc a tvořili tak asi 10 % všech ekonomicky aktivních subjektů ve městě. Na jižní Moravě se kreativci již před 10 lety mohli pochlubit ročním obratem 24 miliard korun. To vše jen kopíruje trend v rámci Evropské unie, kde kreativní obory tvoří třetí největší sektor zaměstnanosti.

Čísla vypadají hezky, nicméně čím kreativci městu vlastně prospívají a proč by si měli zasloužit naši pozornost? Důvodů je mnoho, ať už se jedná o zvýšení konkurenceschopnosti českých výrobních a exportních firem, nebo o přispívání do širší ekonomiky města. Samotní tvůrci jsou nenahraditelnou součástí moderního podnikání.

Nejčerstvějším počinem v rámci platformy Kreativní Brno se stal nový dotační program. Ten projekty kreativců poprvé podpořil v roce 2022. Dotační titul podporuje především kreativní akce, ale i propagaci tvůrců v zahraničí nebo jejich působení ve veřejném prostoru. Aktuálně se připravuje již čtvrtá dotační výzva, do níž se kreativci mohou zapojit od května do července tohoto roku. Ve výzvě lze získat 30 až 100 tisíc korun.

Foto: BRNOmycity

Mapování v roce 2013 ukázalo, že v brněnských kreativních odvětvích dřímá velký potenciál

O finanční příspěvek mohou zájemci žádat ve čtyřech oblastech: edukace, propagace, veřejný prostor a specifické zacílení města, které ve čtvrté výzvě reaguje na rozvoj umělé inteligence a iniciativu Nový evropský Bauhaus (což je výzva Evropské komise, která se týká udržitelnosti, inkluze a estetiky). V minulém roce podpořil dotační program 14 projektů, mezi nimi například prezentaci brněnských studentů v Českém centru ve Vídni nebo festival architektury Open House Brno. Všechny podpořené projekty si lze prohlédnout na webových stránkách Kreativního Brna. Na konci projektu musí žadatelé vyplnit evaluaci, na jejímž základě město každou další výzvu upravuje tak, aby kreativcům víc vyhovovala.

Většina měst podporuje kulturu, zřizovanou i nezřizovanou, její vybavení, činnost, aktivity i další náklady, které přináší. Kreativní obory se do těchto dotací propisují jen zřídkakdy. Což je nesmírná škoda, neboť právě tyto oblasti podnikání mají v České republice dosud nevytěžený potenciál. A to nejenom samy pro sebe, ale především pro české zákazníky, firmy i služby a koneckonců i pro česká města a kraje. Je tedy žádoucí, aby se k Brnu připojila také další města a více podporovala vlastní kreativce.

Foto: Open House Brno

Dotační program určený pro kreativce podporuje také festival architektury Open House Brno

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz