Článek
Obyvatelé Brna už nemusí stát ve frontách u přepážek a dlouhé minuty čekat na vyřízení jízdenky na městskou hromadnou dopravu. Místo toho jim stačí, aby v internetovém prohlížeči vyhledali „Brno iD“. Následně zvolí modul „MHD“, vyberou časovou platnost jízdenky nebo do kolika zón integrovaného dopravního systému ji potřebují. A jakmile vše zaplatí, mají hotovo.
Tak jednoduché to tedy je. Už žádné nervózní pošlapování v zástupu lidí. Žádné doptávání se, jaká jízdenka se hodí nejvíc. Brno iD se vším poradí a provede celým procesem nákupu. Ten je navíc opravdu rychlý.
Brněnský městský e-shop ovšem není omezen pouze na prodej jízdenek. Lze přes něj zaplatit též poplatek za svoz komunálního odpadu, pořídit si turistickou kartu BRNOPAS, která poskytuje slevy na návštěvu různých brněnských pamětihodností, spravovat účet u Knihovny Jiřího Mahena nebo si zakoupit vstupenky do zoo, hvězdárny, muzea a na sportoviště. Velkou oblibu získaly též rodičovské vouchery, díky nimž mohou rodiče využít příspěvek města na úhradu volnočasových aktivit svých dětí.
V příběhu Brno iD sehráli roli i studenti brněnských univerzit
Do rozvoje Brno iD se zapojili i brněnští studenti, kteří se v roce 2012 účastnili meziuniverzitní soutěže MUNISS. Od zástupců brněnského magistrátu tehdy obdrželi zadání posoudit, zda má pro město smysl vydat zvažovanou tzv. „Brněnskou kartu“ umožňující obyvatelům nebo turistům využívat různé služby. Jednotlivé studentské týmy se pak ve svých projektech zamyslely nad tím, za jakých předpokladů by Brněnská karta mohla slavit úspěch. Ohled přitom braly na finanční hlediska, kvalitní marketing, ale i třeba na poučení z pražského systému Opencard, jenž nechvalně proslul mediální pozorností kvůli údajnému předražení a korupci.
Ke spuštění první verze e-shopu došlo na konci roku 2016 pod názvem Brnopas. E-shop s nabídkou jízdenky na MHD zprvu cílil především na dopravu jakožto nejvyužívanější službu. Vzhledem k úspěchu u zákazníků a s výhledem dalšího rozvoje se však hned po roce přejmenoval Brno iD. A postupně v něm přibývaly další moduly. Vedle těch již jmenovaných jde o správu rezidentního parkování, nájmu místa na městských hřbitovech nebo o peněžní podporu péče o zeleň. Jízdní doklady lze zase pořídit nejen na dopravu ve městě, ale už i na celou síť Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.
Počet uživatelů e-shopu roste
Rozkvět Brno iD dokazují rovněž statistiky. V průběhu let roste počet jeho uživatelů i plateb, kterých bylo v roce 2023 provedeno přes 637 tisíc. Po sedmi letech fungování změnil e-shop kabát a pyšní se novým designem. Samozřejmostí je též fungování v českém i anglickém jazyce.
Každý uživatel si na Brno iD musí bezplatně založit účet. Ten může zůstat v základním nastavení („Brno iD basic“), nebo jej lze vylepšit na ověřený („Brno iD full“). Držitelem ověřeného účtu se uživatel stane po identifikaci osobních údajů například z občanského průkazu. Zatímco základní účet umožňuje spravovat jen vybrané moduly, díky ověřenému účtu lze využívat všechny dostupné nabídky. Držitelé ověřeného účtu se mohou též zúčastnit tradičních velikonočních a vánočních akcí včetně soutěží o různé dárky, v nichž se losuje mj. roční předplatní jízdenka na veřejnou dopravu.
Jaké další moduly se chystají?
Za osm let fungování se možnosti e-shopu výrazně rozšířily a lze očekávat, že se budou rozšiřovat i nadále. Připravuje se například modul „Výstaviště“, který s Brno iD propojí kompletní prodejní systém brněnských veletrhů. Nové funkce v modulu „Odpady“ ocení zejména podnikatelé. Umožní jim totiž zapojit se do obecního systému odpadového hospodářství, díky čemuž budou moct sjednávat smlouvy online bez nutnosti návštěvy úřadu. Z pohledu úředníků zase dojde ke snížení administrativní zátěže.
Za rozvoj a financování Brno iD zodpovídá Odbor strategického rozvoje a spolupráce Magistrátu města Brna. Veškerý provoz e-shopu je financován z městského rozpočtu – v roce 2024 to bylo částkou šest milionů korun. Technický provoz zajišťují od roku 2022 Technické sítě Brno. Do té doby patřila tato funkce Dopravnímu podniku města Brna, jenž má v současnosti na starost servis pro zákazníky, kteří využívají produkty dopravního podniku (zejména MHD).