Článek
Starší výrobci automobilů čelili v průběhu roku 2023 širokému spektru výzev. Cesta k vytvoření automobilů, které v podstatě fungují jako „datová centra na kolech“, urychlená průkopníkem v oblasti elektromobilů (EV), společností Tesla (TSLA), vedla k prudké konkurenci na trhu. Současně se výrobci automobilů setkali s rostoucími náklady spojenými s výrobou EV, zvýšenými mzdami zaměstnanců automobilových odborů a eskalujícími úrokovými sazbami, což snížilo chuť spotřebitelů pořizovat si nové vozy. V této situaci byli výrobci automobilů nuceni zpomalit uvádění nových elektrických modelů.
Z plavby v těchto neklidných vodách vyšel Ford (F) relativně úspěšně. V roce 2023 se automobilovému gigantu podařilo dosáhnout celkového výnosu, zahrnujícího reinvestované dividendy, ve výši téměř 16 %. V současné době si jeho akcie zachovávají atraktivitu cenové dostupnosti, přičemž ceny se pohybují pod osminásobkem klouzavého 12měsíčního zisku na akcii. Přesto zůstává prognóza výkonnosti společnosti pro nový rok nejistá.
Na počátku roku 2024 se Ford jeví jako potenciálně lukrativní volba pro investory upřednostňující dlouhodobé dividendové akcie. Před alokací kapitálu je však třeba vážně uvažovat o jiné hodnotné investici.
Investoři, kteří hledají akcie nabízející jako hlavní zdroj výnosu významnou výplatu dividend, tradičně porovnávají roční dividendový výnos s výnosem z investic do dluhopisů. Tuto praxi podporuje nedávné zvýšení krátkodobých úrokových sazeb Federálního rezervního systému USA z prakticky nulové hodnoty na více než 5,5 %, což způsobuje, že dluhopisy generují značné úrokové výnosy. Fond Vanguard Total Bond Market ETF (BND, 0,21 %), diverzifikovaný mezi četné dluhopisy amerických vládních agentur a vysoce kvalitní podnikové dluhopisy, má v současné době výnos mírně přes 4,3 % ročně. Naproti tomu stávající 4,9% dividendový výnos z akcií společnosti Ford se zdá být méně působivý.
Investoři, kteří jsou ochotni akceptovat zvýšenou volatilitu v honbě za vyššími výnosy, mohou také prozkoumat iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond ETF (HYG), který investuje především do krátkodobých až střednědobých „junk bonds“ neboli dluhů společností, které ratingové agentury hodnotí pod investičními standardy. V současné době má tento ETF iShares výnos 7,3 %.
Dilema, kterému investoři v současné době čelí, spočívá v tom, zda dividenda společnosti Ford nese dostatečnou hodnotu, aby ospravedlnila investici, zejména proto, že vyhlídky na obchodní růst a ziskovost automobilky v nadcházejícím desetiletí jsou vzhledem k přechodu na novou éru softwarově definovaných vozidel nejisté. Investice do dluhopisů mohou ve skutečnosti nabízet stejné, ne-li vyšší výnosy při menším riziku – což je trend patrný v předchozím desetiletí.
Renomovaný investor Warren Buffett zdůrazňuje význam kvalitních akcií, což je pohled, kterým by se mělo řídit každé investiční rozhodnutí. Zdravý a dlouhodobý růst ziskovosti spojený s takovými akciemi však s sebou nese i riziko vyšší volatility, kterému dividendy (včetně té Fordovy) nemohou zcela čelit.
Zdá se, že snaha společnosti Ford udržet si konzistentní růst v posledních několika desetiletích bude pravděpodobně přetrvávat, což se projevuje neschopností držet krok s technologickým pokrokem, který narušuje tradiční metody výroby automobilů. Namísto důvěry v akcie Fordu, které jsou atraktivní díky svému zdánlivému podhodnocení a vysokému dividendovému výnosu, je třeba zvážit jiné investiční možnosti. Dluhopisový fond, jako je Vanguard Total Bond Market ETF, je užitečnou alternativou pro ty, kteří se nemohou zavázat k dlouhodobému vlastnictví akcií. Přestože si investoři musí být vždy vědomi rizik spojených s investováním do akcií a dluhopisů s vysokým výnosem, mohou tyto alternativy nabídnout vyváženější a spolehlivější výnosy.