Článek
Po dvou čtvrtletích klesajících prodejů přišla Tesla (TSLA) s překvapením. Výrobce elektromobilů, který byl ještě nedávno pod palbou kritiky kvůli zpomalujícímu růstu, oznámil za třetí čtvrtletí rekordních 497 099 dodaných vozidel, což představuje meziroční nárůst o 7,4 %. Tento výsledek překonal očekávání analytiků a okamžitě vyvolal otázky, zda se společnosti podařilo zlomit nepříznivý trend.
Ještě na jaře letošního roku se zdálo, že se tempo růstu Tesly zastavilo. V dubnu i v červenci firma oznámila meziroční pokles dodávek, což u mnohých investorů vyvolalo pochybnosti o tom, zda Tesla neztrácí dech v konkurenci s ostatními výrobci elektromobilů.
Ale přestože nové výsledky vypadají povzbudivě, realita je složitější. Růst dodávek totiž může být jen krátkodobým výkyvem, vyvolaným specifickými okolnostmi na klíčových trzích, nikoli skutečným obratem trendu.
Dočasný efekt daňových pobídek v USA
Největší trh Tesly zůstávají Spojené státy, které v roce 2024 tvořily zhruba 40 % jejích celosvětových prodejů. Právě zde došlo k situaci, která mohla výsledky třetího čtvrtletí výrazně zkreslit. Americká vláda oznámila, že od října zruší daňový odpočet ve výši 7 500 dolarů na elektromobily.
Tato změna přiměla mnoho zákazníků, aby urychlili své nákupy – jednoduše řečeno, kdo plánoval koupi Tesly ještě letos, rozhodl se tak učinit dříve, aby získal poslední daňovou úlevu. Výsledkem byl umělý nárůst poptávky ve třetím čtvrtletí, který se pravděpodobně promítne do oslabení prodejů ve čtvrtém čtvrtletí.
Podobný trend byl patrný i u dalších amerických automobilek. General Motors (GM) hlásil meziroční nárůst celkového prodeje o 8 %, přičemž prodej elektromobilů vzrostl dokonce o 107 %. Ford (F) zaznamenal 19,8% nárůst prodeje elektrických vozidel, především díky úspěchu modelů F-150 Lightning a Mustang Mach-E. I Stellantis (STLA) vykázal ve třetím čtvrtletí vyšší tržby, podpořené poptávkou po hybridních modelech.
Ve srovnání s tím působí Teslin 7,4% růst dodávek méně impozantně. Přesto jde o solidní výsledek, který ale nelze přeceňovat – poptávku do značné míry stimulovala dočasná daňová výhoda, nikoli dlouhodobé zlepšení tržních podmínek.
Slabá Evropa a problémy v Asii
Zatímco výsledky v USA krátkodobě posílily, situace na ostatních trzích je mnohem méně optimistická. Evropa a Čína, které dohromady tvoří zhruba polovinu Tesliných prodejů, vykazují známky ochlazení.
V Evropě se propad projevil téměř všude. Ačkoliv v Dánsku vzrostly prodeje Tesly v září o 20,5 % a v Norsku o 14,7 %, tyto země tvoří dohromady jen 2 % globálních prodejů značky. V hlavních evropských ekonomikách je situace horší:
- Ve Francii vzrostly prodeje jen o 2,7 %,
- ve Španělsku o 3,4 %,
- a ve Velké Británii stagnovaly.
Nejhorší vývoj se odehrál ve Švédsku, kde se v srpnu prodalo pouhých 210 vozidel Tesla. Společnost proto zavedla agresivní pobídky – bezúročné financování a bonus za výměnu vozu v hodnotě 4 200 dolarů. I když tyto kroky v září zvedly prodeje na 1 700 vozů, šlo stále o 65% meziroční pokles oproti září 2024.
Podobně v Číně, kde Tesla čelí tlaku domácích značek jako BYD, Nio a XPeng, zůstává tempo růstu slabé. Vyšší konkurence a snižování cen negativně dopadají na marže, které se nyní pohybují kolem 17,5 %, což je výrazně méně než v letech 2021–2022.
Výhled: další propad prodejů, ale stabilní akcie
Vše naznačuje, že nárůst dodávek ve třetím čtvrtletí byl spíše jednorázovým efektem. Tesla se ve čtvrtém čtvrtletí pravděpodobně nevyhne slabším výsledkům, a to kvůli kombinaci faktorů – konci daňových pobídek v USA, klesající poptávce v Evropě a rostoucí konkurenci v Asii.
Zajímavé však je, že navzdory všem těmto výzvám akcie Tesly zůstávají odolné. Po zveřejnění výsledků sice klesly o několik procent, ale od začátku roku jsou stále více než 6 % v plusu. Aktuální cena se pohybuje okolo 433 dolarů za akcii, což odpovídá tržní kapitalizaci 1,4 bilionu dolarů – číslo, které by dříve působilo absurdně i pro největší automobilku světa.
Tato stabilita ukazuje, že investoři už dávno nevnímají Teslu jako běžnou automobilku. Její ocenění se mnohem více odvíjí od víry ve vizi Elona Muska – zejména v projekty autonomních robotických taxi a humanoidních robotů, které mají být budoucím motorem růstu společnosti.
Prodeje elektromobilů tedy již nejsou hlavním faktorem určujícím cenu akcie. Dokud trh bude věřit v dlouhodobý technologický příběh Tesly, mohou i slabší kvartální výsledky prodejů procházet bez zásadního dopadu.