Článek
Na jednu stranu neutuchající příliv migrantů výmluvně ukazuje, že je mimořádně velký zájem o příchod sem k nám. Na druhou stranu i my tady potřebujeme dělníky a pracovníky obecně. Zkrátka manager musí mít nějaké „lidi na práci“ a velká většina místních chtějí být ti manageři, a tomu zbytku místních se prostě nějak moc nechce pracovat rukama.
Nabízí se tedy jednoduché řešení - pustit sem migranty. Ovšem toto řešení přináší víc problémů, než kolik jich řeší. A přesto je to cesta, jen ale ne tak jednoduchá.
Jaké problémy přináší jednoduché přijetí migrantů bez jakýchkoliv návazných řešení je nejlépe vidět ve Francii. K tomu, jak by se tyto problémy daly řešit, je nutné si nejdřív uvědomit, jaké jsou příčiny současného stavu. Konkrétně v té Francii to je vidět velice dobře: o občanství stačí jednoduše požádat, a jakmile migrant francouzské občanství obdrží, tak je jednoduše Francouz a hotovo. Ale jen z hlediska zákona, reálná zkušenost je jiná, jak dobře vidíme. Podle papírů je sice Francouz, ale neumí vůbec jazyk. Jakou asi tak může dostat práci ? Bohužel i ta uklízečka musí pochopit, jestli má zamést a nebo vytřít, jestli na chodbě a nebo v hale… Ještě hůř na tom pak jsou jejich děti - ty neumějí ani původní jazyk (zpravidla arabsky). Ne, že by se doma s vlastními rodiči nedomluvili, to jistě ne. Ale je to řeč bez jakékoliv školní docházky, asi tak, jako mluví 6 leté dítě, které jestli se píše chléb s B nebo P se dozví až ve škole, pokud do té školy chodí, a učí se tam česky.
To je hlavní příčina - tato neintegrace, proč se tito noví Francouzi radikalizují, a chtějí změny. Paradoxně to, že se svojí situací nejsou spokojení je zcela zjevné a pochopitelné.
Lze to řešit ?
Ano, ale dá do dost práce - znamená to migranty integrovat do společnosti tak, aby měli stejná práva (a i povinnosti) jako původní populace, jinak vzniká společenské pnutí. Největší, i když zdaleka ne jediným, problémem je možnost dostat a vykonávat práci alespoň na průměrné úrovni. Bohužel, k tomu jsou nezbytně nutné znalosti a vědomosti alespoň na průměrné úrovni.
A řešení ?
Občanství poskytnout až po dosažení těchto znalostí a vědomostí alespoň na průměrné úrovni.
Jak by to vypadalo v praxi ?
Migrant by dostal práci - nejprve samozřejmě jen takovou, na jakou může stačit bez jazyka, tj. pomocnou. A při té práci by se po večerech vzdělával. K získání občanství by bylo nutné složit zkoušku z češtiny, řekněme cca na úrovni maturity - skutečně, pokud někdo chce být Čech a žít v Čechách, měl by mít ponětí, kdo byl Alois Jirásek a proč je i po těch letech pořád důležitý. Druhou podmínkou by bylo společenské povědomí = musí vědět, že v Čechách mají ženy rovnoprávnost, že v Čechách je svoboda slova a velmi dobré téma by bylo, proč opustil svou rodnou vlast a přišel sem. Co je u něj doma tak špatné, že emigroval. A že tady je infrastruktura, která ho sem přivedla, ne že nám ji dal Alláh, ale že vznikla prací. A že pokud bychom se místo práce modlili, tak že bychom na tom byli stejně jako jeho domovina.
Rizika tohoto přístupu
Opět - podívejme se nejdříve do nedávné minulosti - z Německa sem přišlo 20 křestanských migrantů z Iráku. Když viděli, že tady podporu nedostanou, ale dostanou jen to, co si sami vydělají, okamžitě se pokusili vrátit do Německa, a když se to nepodařilo, tak se na vlastní náklady vrátili domů.
Tedy - pokud bychom nastavili výše zmíněná pravidla, drtivá většina migrantů se sama vrátí domů. Zbyli by jen ti, kteří opravdu potřebují pryč = i za tu cenu, že budou muset pracovat a převzít veškerá pravidla hostitelského státu. Že sice má svobodu vyznání, ale že pokud v souladu s Koránem zabije bezvěrce, tak je to vražda jako jakákoliv jiná. A že tu svobodu vyznání mají všichni a že pokud on se pokusí ostatním tuto svobodu omezovat, tak bude omezena v první řadě ta jeho svoboda. Konkrétní případ - jestliže v Rakousku se mladí muslimové pokoušejí místním dívkám zakazovat minisukně, je to důvod k tomu jim zrušit mešitu a místo Koránu budou studovat rakouské zákony.