Hlavní obsah
Názory a úvahy

Otazníky (a odovědi) okolo migrace a migrantů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Jsou Čechy nějak výjimečné, a nebo platí totéž co pro celou EU ?

Za jakých podmínek a okolností je možné otevřít hranice pro migranty - lze to udělat ke všeobecné spokojenosti všech, a nebo vždycky bude někdo poškozený ?

Článek

Na jednu stranu neutuchající příliv migrantů výmluvně ukazuje, že je mimořádně velký zájem o příchod sem k nám. Na druhou stranu i my tady potřebujeme dělníky a pracovníky obecně. Zkrátka manager musí mít nějaké „lidi na práci“ a velká většina místních chtějí být ti manageři, a tomu zbytku místních se prostě nějak moc nechce pracovat rukama.

Nabízí se tedy jednoduché řešení - pustit sem migranty. Ovšem toto řešení přináší víc problémů, než kolik jich řeší. A přesto je to cesta, jen ale ne tak jednoduchá.

Jaké problémy přináší jednoduché přijetí migrantů bez jakýchkoliv návazných řešení je nejlépe vidět ve Francii. K tomu, jak by se tyto problémy daly řešit, je nutné si nejdřív uvědomit, jaké jsou příčiny současného stavu. Konkrétně v té Francii to je vidět velice dobře: o občanství stačí jednoduše požádat, a jakmile migrant francouzské občanství obdrží, tak je jednoduše Francouz a hotovo. Ale jen z hlediska zákona, reálná zkušenost je jiná, jak dobře vidíme. Podle papírů je sice Francouz, ale neumí vůbec jazyk. Jakou asi tak může dostat práci ? Bohužel i ta uklízečka musí pochopit, jestli má zamést a nebo vytřít, jestli na chodbě a nebo v hale… Ještě hůř na tom pak jsou jejich děti - ty neumějí ani původní jazyk (zpravidla arabsky). Ne, že by se doma s vlastními rodiči nedomluvili, to jistě ne. Ale je to řeč bez jakékoliv školní docházky, asi tak, jako mluví 6 leté dítě, které jestli se píše chléb s B nebo P se dozví až ve škole, pokud do té školy chodí, a učí se tam česky.

To je hlavní příčina - tato neintegrace, proč se tito noví Francouzi radikalizují, a chtějí změny. Paradoxně to, že se svojí situací nejsou spokojení je zcela zjevné a pochopitelné.

Lze to řešit ?

Ano, ale dá do dost práce - znamená to migranty integrovat do společnosti tak, aby měli stejná práva (a i povinnosti) jako původní populace, jinak vzniká společenské pnutí. Největší, i když zdaleka ne jediným, problémem je možnost dostat a vykonávat práci alespoň na průměrné úrovni. Bohužel, k tomu jsou nezbytně nutné znalosti a vědomosti alespoň na průměrné úrovni.

A řešení ?

Občanství poskytnout až po dosažení těchto znalostí a vědomostí alespoň na průměrné úrovni.

Jak by to vypadalo v praxi ?

Migrant by dostal práci - nejprve samozřejmě jen takovou, na jakou může stačit bez jazyka, tj. pomocnou. A při té práci by se po večerech vzdělával. K získání občanství by bylo nutné složit zkoušku z češtiny, řekněme cca na úrovni maturity - skutečně, pokud někdo chce být Čech a žít v Čechách, měl by mít ponětí, kdo byl Alois Jirásek a proč je i po těch letech pořád důležitý. Druhou podmínkou by bylo společenské povědomí = musí vědět, že v Čechách mají ženy rovnoprávnost, že v Čechách je svoboda slova a velmi dobré téma by bylo, proč opustil svou rodnou vlast a přišel sem. Co je u něj doma tak špatné, že emigroval. A že tady je infrastruktura, která ho sem přivedla, ne že nám ji dal Alláh, ale že vznikla prací. A že pokud bychom se místo práce modlili, tak že bychom na tom byli stejně jako jeho domovina.

Rizika tohoto přístupu

Opět - podívejme se nejdříve do nedávné minulosti - z Německa sem přišlo 20 křestanských migrantů z Iráku. Když viděli, že tady podporu nedostanou, ale dostanou jen to, co si sami vydělají, okamžitě se pokusili vrátit do Německa, a když se to nepodařilo, tak se na vlastní náklady vrátili domů.

Tedy - pokud bychom nastavili výše zmíněná pravidla, drtivá většina migrantů se sama vrátí domů. Zbyli by jen ti, kteří opravdu potřebují pryč = i za tu cenu, že budou muset pracovat a převzít veškerá pravidla hostitelského státu. Že sice má svobodu vyznání, ale že pokud v souladu s Koránem zabije bezvěrce, tak je to vražda jako jakákoliv jiná. A že tu svobodu vyznání mají všichni a že pokud on se pokusí ostatním tuto svobodu omezovat, tak bude omezena v první řadě ta jeho svoboda. Konkrétní případ - jestliže v Rakousku se mladí muslimové pokoušejí místním dívkám zakazovat minisukně, je to důvod k tomu jim zrušit mešitu a místo Koránu budou studovat rakouské zákony.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám