Článek
Kdo byl František Malkovský?
František Malkovský se narodil roku 1897 do rodiny četníka. Byl to právě jeho otec–četník, který mu skrze svoji práci zprostředkoval setkání s průkopníkem letectví u nás, tedy s Janem Kašparem. Malkovského otec totiž dohlížel na pořádek při jednom z prvních Kašparových letů a synka vzal s sebou.Malého Františka Kašparovo letadlo zaujalo natolik, že ho náš první pilot musel od stroje dokonce odhánět, aby nepřišel k úrazu.
Po maturitě na pražské reálce zasáhla do jeho osudu a osudu celé generace mladých mužů první světová válka. Jako pěšák prošel Malkovský italskou i ruskou frontu, byl zraněn a konec války prožil v Albánii. V novém Československu ale uniformu nesundal, právě naopak. Nejprve dokončil studia na pražské technice a následně absolvoval pozorovatelský kurz v Chebu. Od roku 1922 létal jako pilot a po kurzu ve Francii převzal v roce 1926 velení letky u 1. leteckého pluku.

„Král vzduchu“ František Malkovský, první československý akrobatický letec.
Malkovský jako akrobat
Malkovského nejlepším přítelem se stal stíhací letoun Avia BH-21 (v armádě značený B-21). S ním začal pilovat prvky vysoké pilotáže, a i jeho nadřízení viděli, že takový talent je třeba rozvíjet. Malkovský tak mohl začít objíždět letecké soutěže a také stále populárnější letecké dny.
Pro akrobacii si nechal sériový stroj číslo 96 upravit a natřít jej do sytě červené barvy, samozřejmě s posvěcením armády. Tento jeho letoun dostal přezdívku „Rudý ďábel“. Jeho zesílená konstrukce snášela i nejnáročnější figury té doby, které u nás dosud nebyly obvyklé. Mimochodem, Vojenský historický ústav má stále ve svých sbírkách část trupu „Rudého ďábla“.
V Evropě slavil Malkovský stále větší úspěchy, památnými se staly závody v Curychu, kde mu sice rozhodčí přisoudili sedmé místo, i soupeři ale uznávali, že to bylo hodně podhodnocené. V roce 1929 potom vyhrál špičkově obsazený závod v Jugoslávii a definitivně se zařadil mezi ty nejlepší z nejlepších.
Doma dostal Malkovský přezdívku „Král vzduchu“. Aby také ne, například jako pátý na světě zvládl tzv. obrácený přemet (prvenství držel Američan James Doolittle, pozdější druhoválečný generál, a ještě předtím velitel odvážného útoku na Tokio z roku 1942).
Den, kdy se nebe zavřelo
Letecký den v Karlových Varech se konal 8. června 1930. Vrcholem programu bylo vystoupení typického červeného stroje s Františkem Malkovským v kokpitu. Ten ale do Karlových Varů dorazil s virózou. První část vystoupení ale Malkovský s přehledem zvládal. Potom ale přišla osudná chyba. Malá nepřesnost, možná způsobená virózou, možná únavou z náročného programu. František Malkovský, nejlepší československý akrobatický pilot své doby zahynul před zraky stovek diváků v troskách milovaného „Rudého ďábla“. Pohřben byl v Benešově, kde dodnes stojí monumentální hrob s alegorickým sousoším.
Štafetu a přezdívku „Král vzduchu“ potom převzal František Novák. Právě v jeho stínu František Malkovský tak trochu zůstává. I když měl ale Novák k dispozici silnější letadla a už navždy asi zůstane známějším, první král může být jen jeden.
Zdroje informací: https://www.kralvzduchu.cz/