Hlavní obsah

František Malkovský, náš první „Král vzduchu“, skončil tragicky. Jeho smrt sledovaly stovky lidí

Foto: Martin Čížek, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Letoun BH-21 Františka Malkovského, přezdíval mu „Rudý ďábel“.

Když se řekne „Král vzduchu“, většina lidí si vzpomene na Františka Nováka, sportovní celebritu prvorepublikového Československa a leteckou legendu. Před ním ale nosil tuto přezdívku jiný pilot.

Článek

Kdo byl František Malkovský?

František Malkovský se narodil roku 1897 do rodiny četníka. Byl to právě jeho otec–četník, který mu skrze svoji práci zprostředkoval setkání s průkopníkem letectví u nás, tedy s Janem Kašparem. Malkovského otec totiž dohlížel na pořádek při jednom z prvních Kašparových letů a synka vzal s sebou.Malého Františka Kašparovo letadlo zaujalo natolik, že ho náš první pilot musel od stroje dokonce odhánět, aby nepřišel k úrazu.

Po maturitě na pražské reálce zasáhla do jeho osudu a osudu celé generace mladých mužů první světová válka. Jako pěšák prošel Malkovský italskou i ruskou frontu, byl zraněn a konec války prožil v Albánii. V novém Československu ale uniformu nesundal, právě naopak. Nejprve dokončil studia na pražské technice a následně absolvoval pozorovatelský kurz v Chebu. Od roku 1922 létal jako pilot a po kurzu ve Francii převzal v roce 1926 velení letky u 1. leteckého pluku.

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

„Král vzduchu“ František Malkovský, první československý akrobatický letec.

Malkovský jako akrobat

Malkovského nejlepším přítelem se stal stíhací letoun Avia BH-21 (v armádě značený B-21). S ním začal pilovat prvky vysoké pilotáže, a i jeho nadřízení viděli, že takový talent je třeba rozvíjet. Malkovský tak mohl začít objíždět letecké soutěže a také stále populárnější letecké dny.

Pro akrobacii si nechal sériový stroj číslo 96 upravit a natřít jej do sytě červené barvy, samozřejmě s posvěcením armády. Tento jeho letoun dostal přezdívku „Rudý ďábel“. Jeho zesílená konstrukce snášela i nejnáročnější figury té doby, které u nás dosud nebyly obvyklé. Mimochodem, Vojenský historický ústav má stále ve svých sbírkách část trupu „Rudého ďábla“.

V Evropě slavil Malkovský stále větší úspěchy, památnými se staly závody v Curychu, kde mu sice rozhodčí přisoudili sedmé místo, i soupeři ale uznávali, že to bylo hodně podhodnocené. V roce 1929 potom vyhrál špičkově obsazený závod v Jugoslávii a definitivně se zařadil mezi ty nejlepší z nejlepších.

Doma dostal Malkovský přezdívku „Král vzduchu“. Aby také ne, například jako pátý na světě zvládl tzv. obrácený přemet (prvenství držel Američan James Doolittle, pozdější druhoválečný generál, a ještě předtím velitel odvážného útoku na Tokio z roku 1942).

Den, kdy se nebe zavřelo

Letecký den v Karlových Varech se konal 8. června 1930. Vrcholem programu bylo vystoupení typického červeného stroje s Františkem Malkovským v kokpitu. Ten ale do Karlových Varů dorazil s virózou. První část vystoupení ale Malkovský s přehledem zvládal. Potom ale přišla osudná chyba. Malá nepřesnost, možná způsobená virózou, možná únavou z náročného programu. František Malkovský, nejlepší československý akrobatický pilot své doby zahynul před zraky stovek diváků v troskách milovaného „Rudého ďábla“. Pohřben byl v Benešově, kde dodnes stojí monumentální hrob s alegorickým sousoším.

Štafetu a přezdívku „Král vzduchu“ potom převzal František Novák. Právě v jeho stínu František Malkovský tak trochu zůstává. I když měl ale Novák k dispozici silnější letadla a už navždy asi zůstane známějším, první král může být jen jeden.

Zdroje informací: https://www.kralvzduchu.cz/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz