Hlavní obsah

Na Petřín už jenom pěšky. K české Eiffelovce se rok a půl nesvezete

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Chabe01 (Wikipedia Commons, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Petřínská rozhledna

Jeden z pražských kopců zdobí šedesát metrů vysoká věž, která už na první pohled připomíná Eiffelovu věž v Paříži. A není divu. Je totiž její menší sestrou.

Článek

Když byla v roce 1889 v rámci Světové výstavy odhalena Eiffelova věž, někteří lidé z ní byli doslova uchváceni. Přes 300 metrů vysoká stavba byla tehdy nejvyšší na světě. A její kontury se zalíbily i české delegaci, která se rozhodla, že něco podobného musíme mít na území Prahy. A tak se na Petřínském vrchu začalo stavět a už o dva roky později byla české Eiffelovka odhalena. Byla sice pouze miniaturou té skutečné, i přesto si brzy získala srdce mnoha Pražanů.

Protože byla více než pětkrát menší než Eiffelova věž v Paříži, byla vystavena na jednom z nejvyšší pražských vrchů, aby byla viditelná doslova z jakéhokoli místa v  Praze. Jenže se také počítalo s tím, že když by se k ní někdo chtěl dostat, musel by zdolat opravdu strmé a nepříjemné stoupání. Součástí projektu tak byla i lanová dráha, která by případné zájemce k věži vyvezla. Fungovat začala ve stejném roce, kdy byla slavnostně otevřela i Petřínská rozhledna, tedy v roce 1891.

Její původní podoba sloužila Pražanům dlouhých třicet let. Tenkrát ale neexistovala mezistanice a horní stanice byla umístěna jinde, než jsme dnes zvyklí. Unikátní bylo, že nebyla elektrifikována a fungovala na principu vodní převahy. Protože byl ale ve 20. letech nedostatek vody, byl přerušen i provoz této lanovky, která následně začala chátrat. Předpokládá se, že provoz skončil v roce 1921.

Takto ležela lanovka ladem dlouhých jedenáct let. Teprve v roce 1932 byla elektrifikována, prodloužena a její horní stanice přesunuta. A možná by taková lanovka fungovala dodnes, kdyby v roce 1965 nepřišlo období dlouhých a vydatných dešťů. Při nich totiž došlo k sesuvu půdy a poškození lanovky. Provoz byl okamžitě přerušen. Následné záchranné práce však komplikovaly další sesuvy půdy v následujících letech a nebylo jisté, zda se někdy podaří lanovou dráhu uvést znovu do provozu. Na lanovku tak lidé začali pomalu zapomínat.

Teprve na začátku 80. let bylo rozhodnuto, že proběhne její rekonstrukce. V roce 1985 došlo ke zprovoznění lanové dráhy tak, jak ji známe dnes. A tato lanovka sloužila Pražanům i návštěvníkům Prahy dlouhé desítky let. Osudným se jí ale stal opět déšť. Ještě před vydatnými dešti, které způsobily v Česku rozsáhlé povodně v letošním létě, bylo rozhodnuto o nutné rekonstrukci. Provoz lanovky ale přerušen nebyl. Až po vydatných deštích, které lanovku podemlely, bylo rozhodnuto o jejím uzavření.

Pracovat se na lanové dráze začne až na jaře, předpokládá se březen a rekonstrukce zabere zhruba jeden rok. Pražané si tak budou muset zvyknout, že až do jara 2026 se na Petřín dostanou opět pouze po svých. Petřínský vrch je sice opravdu velmi strmý, výhledy, které se nám pak z rozhledny nabídnou, jsou ale dostatečnou odměnou za naše fyzické úsilí.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz