Hlavní obsah

Nejžádanější dotace pro české firmy: Které oblasti vedou a proč?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Connectgroup Cz

České firmy čerpají evropské dotace na inovace, výzkum a vývoj, energetické úspory i digitalizaci. Můžete je čerpat také? Zjistěte, které konkrétní programy jsou aktuálně otevřené a jaké podmínky musíte splnit, abyste na ně dosáhli.

Článek

Které dotace jsou u českých firem nejoblíbenější? Na co čerpají české firmy nejvíce dotací?

Mezi nejoblíbenější dotace u českých firem patří ty zaměřené na inovace, výzkum a vývoj, energetické úspory, obnovitelné zdroje energie, digitalizaci a modernizaci výrobních technologií. Nejčastěji se jedná o dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Státního fondu životního prostředí. Tyto dotace jsou u našich klientů populární, protože přinášejí významné výhody pro rozvoj podniků a úspory nemalých finančních prostředků.

Dokáže si na dotaci sáhnout i malá firma? Nebo jsou dotace určeny pouze k financování velkých projektů v řádů stovek miliónů?

Mnoho dotací je určeno pro malé a střední podniky (MSP) a projekty se mohou pohybovat v řádech vyšších stovek tisíc korun.  Průměrná hodnota projektů, které nejčastěji zpracováváme, je v rozmezí 1 milion až 5 milionů Kč.  Na druhé straně drobní živnostníci a opravdu malé s. r. o. často nemají přístup k rozsáhlé dotační podpoře, zejména na začátku podnikání. Existují však výjimky a specifické programy zaměřené i na tyto malé subjekty.

Které dotační výzvy jsou pro české firmy nyní otevřeny?

Z aktuálních otevřených výzev bych zmínil dotaci Digi POVEZ určenou pro vzdělávání zaměstnanců a OSVČ v oblasti IT, výzvu Digitální podnik pro digitalizaci interních procesů, výzvu Marketing na podporu účasti firem na zahraničních veletrzích, a výzvu Úspory energií pro snižování energetické náročnosti podniků. Dále je otevřena výzva RES+ na nákup fotovoltaických elektráren pro podnikatelské subjekty a dotace Aplikace na podporu výzkumu a vývoje nových technologických řešení. Vždy se snažíme pro své klienty najít dlouhodobé dotační řešení a přizpůsobit ho jejich specifickým potřebám.

Je lepší si dotační projekt nechat zpracovat profesionály, nebo to zvládne i firma sama?

Doporučuji si nechat dotační projekty zpracovat profesionální externí agenturou. Administrativa spojená s dotacemi je velmi složitá, plná výjimek a specifických pravidel. Profesionální agentury mají zkušenosti a dokážou minimalizovat riziko chyb, které by mohly vést k neúspěchu projektu. Kromě toho zaměstnanci firmy mohou věnovat svůj čas a energii svým primárním úkolům, což ve výsledku znamená efektivnější využití zdrojů firmy.

Jak se stavíte k názoru, že dotace jsou špatné, křiví trh a nikdo by je neměl čerpat?

Tento postoj chápu a do určité míry s ním souhlasím. V ideálním světě by trh řešil všechny výzvy a problémy sám. Nicméně v současném ekonomickém prostředí jsou dotace dostupné většině firem a mají možnost o ně požádat téměř všichni. Pokud se rozhodnete dotace nečerpat, můžete tím oslabit svou pozici na trhu, protože konkurence dotace pravděpodobně využije. Je důležité, aby dotace byly využívány efektivně a na projekty s reálným přínosem, a ne na nesmyslné projekty. My se v naší práci zaměřujeme na projekty, které mají skutečný smysl a odmítáme podporovat jen účelové čerpání dotací.

Setkali jste se ve své vlastní praxi s případy, kdy byly dotace zneužity?

Ano, setkali jsme se s pokusy o zneužití dotací. Pokud máme podezření, že dotace není využívána k původnímu záměru nebo dochází k manipulaci, okamžitě se od projektu distancujeme. Nechceme být spojeni s žádnou nekalou činností. Je však možné, že pokud se firma rozhodne dotaci zneužít, nemusíme se o tom dozvědět, protože jsme primárně administrativní pracovníci a pracujeme s podklady, které máme k dispozici. Důležité je, aby kontrolní mechanismy byly dostatečně účinné a zajišťovaly správné využití dotací.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz