Hlavní obsah

Nabízí plat až 100 000 Kč měsíčně, přesto o tuto práci nikdo nestojí

Foto: Freepik

Ilustrační foto

Profese výpravčího láká na vysoké platy a stabilní zaměstnání. Přesto je o ni v Česku minimální zájem. Proč mladí lidé tuto práci odmítají, i když nabízí až 100 000 Kč měsíčně?

Článek

Kdysi to byla prestiž. Děti si hrály na výpravčí, železnice byla symbolem pokroku. Dnes se do téhle role nikdo příliš nehrne. Přestože nabídky vypadají na první pohled lákavě – slibují až 100 000 korun měsíčně, náborový příspěvek, stálý plat a „jistotu státního podniku“ – realita je jinde.

Proč je o tuto pozici tak zoufale nízký zájem, že některé stanice fungují s personálními provizorii? A jaký je skutečný plat výpravčího? Zjistili jsme to.

Skutečná mzda výpravčího: Sen, nebo iluze?

V průměru si výpravčí v Česku vydělá něco málo přes 44 tisíc korun hrubého měsíčně. Ve větších uzlech a při vyšší odpovědnosti může plat dosáhnout 60–70 tisíc. Ale ty slibované stovky tisíc? Ano, jsou možné – ovšem za cenu přesčasů, nepřetržitých směn, záskoků a práce na svátky.

To už není běžný pracovní režim, ale téměř životní styl. A ne každý na něj má.

Děsivá realita: směny, stres a samota

Romantika železnic má v každodenní praxi tvrdé hranice. Výpravčí není jen člověk, co mává plácačkou. Je to zodpovědnost za stovky lidí, dohled nad vlaky, řešení krizových situací. A navíc – samota. Mnoho stanic je dnes poloprázdných, bez cestujících, bez života.

Práce ve směnném provozu, včetně noci a víkendů, je dnes pro mladou generaci spíš odpuzující než atraktivní. Ačkoliv výpravčí má stabilní práci a jistotu, pro mnohé to není dost.

Výpravčí v zahraničí: lepší plat, ale podobné problémy

Ani v zahraničí to výpravčí nemají jednoduché. Ve Velké Británii nebo Německu se jejich plat pohybuje mezi 40 až 60 tisíci korun měsíčně v přepočtu. Ve Spojených státech je situace o něco lepší – některé drážní společnosti nabízí platy přes 100 tisíc měsíčně, ale stejně jako u nás – jen za cenu vysoké zodpovědnosti, směn a naprosté disciplíny.

Nedostatek personálu trápí i jejich železnice. Mladí o tuto práci nemají zájem. A není divu.

Budoucnost na hraně: Kdo bude řídit vlaky za deset let?

Železnice bez výpravčích? Zatím to zní jako sci-fi. Ale pokud stát a dopravci nenajdou způsob, jak tuto profesi zatraktivnit – třeba větší automatizací, lepšími podmínkami nebo alespoň hybridní pracovní dobou – může to být reálný problém.

Výpravčí dnes nejsou jen zaměstnanci. Jsou to strážci bezpečnosti na trati. Ale dokud za to budou dostávat sice slušný, ale za podmínek nezdravý plat, budou to jen prázdné sliby na náborových plakátech.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz