Hlavní obsah
Příběhy

Rodina přišla o dovolenou kvůli krachu cestovky. Žena se psychicky zhroutila

Foto: Freepik

Ilustrační foto

Krach cestovky může zničit sny i úspory. Co dělat, když vaše dovolená padne kvůli úpadku cestovní kanceláře? Přinášíme reálné příběhy, důvody krachů i praktické rady, jak se bránit.

Článek

Dovolená měla být odměnou za roky dřiny. Rodina z Ostravy si konečně mohla dopřát týden u moře – zaplaceno, sbaleno, děti natěšené. Jenže místo odletu přišel šok: cestovní kancelář zkrachovala. Z dovolené nebylo nic. Matka dvou dětí se psychicky zhroutila, protože na zájezd šetřila celé roky. Bohužel není jediná. Tento článek přináší nejen její příběh, ale i důležité rady, jak se podobným tragédiím vyhnout.

1. Příběh, který zasáhl celé Česko

Renata, čtyřicetiletá žena z Ostravy, plánovala letní dovolenou do Řecka více než dva roky. Každý měsíc odkládala peníze stranou. Společně s manželem zaplatili přes 100 000 Kč za zájezd pro čtyřčlennou rodinu. Těšili se na moře, slunce a konečně čas spolu.

Jenže tři dny před odletem přišla šokující zpráva – cestovní kancelář Happy Travel oznámila úpadek. Žádný e-mail, žádné upozornění. Renata se zhroutila. Plakala několik dní, nemohla spát. Místo dovolené přišel strach, nejistota a pocit naprosté bezmoci. „Byl to můj sen, moje jediná radost po těch všech letech. Nechápu, jak se to mohlo stát,“ řekla.

Podobných příběhů se v Česku i zahraničí objevují desítky.

2. Krachy cestovek nejsou výjimkou

Happy Travel není ojedinělý případ. Jen během jara 2025 skončilo hned několik cestovních kanceláří. Britská Balkan Holidays zrušila všechny plánované zájezdy po více než 50 letech fungování. V Austrálii zkrachoval portál Traveldream – zákazníci zjistili, že jejich pobyty nejsou zaplacené, až při příjezdu do hotelu.

Příčiny jsou různé – od špatného hospodaření, přes pokles poptávky po pandemii, až po snahu udržet se za každou cenu a prodávat zájezdy i v době, kdy už kancelář prakticky neměla prostředky k jejich zajištění.

3. Co následuje po krachu

Rodiny, které ještě neodcestovaly, přichází o zájezd – a často i o peníze. Ti, kteří už byli v cílové destinaci, bývají odkázáni na pomoc pojišťovny nebo si musí vše hradit sami.

Emocionální dopady jsou ale mnohdy ještě silnější než ty finanční. Stres, zklamání a pocit zrady – hlavně u lidí, kteří si dovolenou dopřáli jednou za několik let. U Renaty navíc přišla i otázka, zda bude po krachu možné získat něco zpět.

4. Proč cestovky krachují

Hlavní důvody:

  • Finanční problémy a špatné hospodaření
  • Zanedbané pojištění proti úpadku
  • Agresivní marketing „posledních míst“ i v krizové situaci
  • Nedostatek důvěry po pandemii a nárůst online konkurence

Některé kanceláře prodávají zájezdy do poslední chvíle, i když vědí, že nemají zajištěné financování. Výsledkem je chaos, na který doplácejí nevinní zákazníci.

5. Jak se bránit

Co můžete udělat, abyste minimalizovali riziko?

  • Ověřte si, že má CK platné pojištění proti úpadku.
  • Plaťte kartou – usnadníte si případné reklamace.
  • Pozor na přehnaně výhodné nabídky na poslední chvíli.
  • Sledujte recenze a historii kanceláře.
  • Zvažte připojištění storna zájezdu.
  • Mějte záložní plán – třeba vlastní dopravu nebo alternativní ubytování.

Renata není první ani poslední, komu dovolená utekla mezi prsty. Krach cestovní kanceláře není jen technická záležitost – je to událost, která může zlomit člověku psychiku i důvěru v systém. Pokud chcete cestovat bez stresu, je klíčové být připravený, informovaný a opatrný. Nenechte si vzít to nejcennější – klid a radost z dovolené, kterou si opravdu zasloužíte.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz