Recenze filmu Nech svět světem - 70 %

malá skupina lidí debatuje na zahradě zatímco se v pozadí odehrává velká živelní katastrofa

Poklidný víkend se pro jednu rodinu náhle změní v drama, když po hackerském útoku na kritickou infrastrukturu začne směřovat naše civilizace k záhubě. Navíc se u dveří zjevují dva cizinci s pochybnými úmysly.

Tento neobvyklý příběh nám bude prezentován v mysteriózním dramatu a thrilleru, který se staví do opozice proti klasickým katastrofickým filmům. Režie tohoto snímku Netflixu byla svěřena Samu Ismailovi, který nepatří zrovna k nejzkušenějším. Do rolí rodičů byli obsazeni známí herci Julia Roberts a Ethan Hawk, zatímco o ztvárnění nezvaných hostů se postarali Mahershala Ali a Myha’la.

Přepracovaná matka Amanda Sandford (Julia Roberts) se rozhodla aspoň na jeden víkend vypnout a s manželem Clayem (Ethan Hawk) a dětmi opustit ruch velkoměsta. Pronajali si krásný dům v prázdninovém městečku s pláží, co by kamenem dohodil, kam všichni brzy vyrazí. Bohužel idylku opalování, relaxu a cachtání ve vodě přeruší gigantický trajekt, který díky selhání navigace skončí přímo mezi rekreanty. Naší rodině se naštěstí nic nestalo, tudíž mohou ve svém víkendu pokračovat.

Nicméně internet, televize a telefon jsou z neznámých důvodů mimo provoz, což nikoho nepotěší. Sice se s tím lze vyrovnat, ale bohužel to je teprve začátek problémů. Večer se totiž ozve znenadále zaklepání na dveře. Za nimi stojí dva cizinci, otec (Mahershala Ali) a jeho dcera (Myha’la) tvrdící, že jsou majiteli domu a kvůli masivnímu blackoutu potřebují přespat mimo New York. Tyto informace vzhledem k problémům se sítí není možné ověřit, a i kdyby to byla pravda, tak jde o cizí lidi, kteří by měli sdílet osobní prostor s Amandou, Clayem a především s jejich dětmi.

Navzdory jejich podezřelosti je nemohou jen tak vyhodit na ulici, tak nakonec zůstávají. Naneštěstí se ukáže, že jsou nezvaní návštěvníci tím nejmenším problémem. Po již zmíněných moderních vymoženostech čím dál více základních věcí přestává fungovat a podivných událostí kvapem přibývá. Zároveň k nim pronikají informace o masivních hackerských útocích na vše důležité s cílem otřást samotnými základy naší civilizace. Situace se ukáže být opravdu tak vážnou, že ji už není možné nijak zvrátit a našim postavám pravděpodobně nezbude nic jiného než se s tím vyrovnat.

Hlavním poselstvím filmu je ukázat, jak je naše moderní vyspělá civilizace navzdory všemu pokroku opravdu velmi křehká a stále malý kousíček od katastrofy. Neumíme se obejít bez množství výdobytků moderní doby, bez kterých jsme jako lidstvo kdysi bez problému zvládli žít. Stačí zavřít supermarket, odstavit čističku odpadních vod či zničit bankovní systém a většina z nás je naprosto bezradná. Zní to skoro až drsně, ale když se nad tím zamyslíte, tak je to krutá pravda. Je to až absurdní, že není jiné východisko než se tomu zasmát.

Snímek tak nabízí mnoho prostoru k zamyšlení. Uvažovat o tom, co je v životě nejvíce důležité a bez čeho se neobejdeme. Poznat cenu obyčejného klidu a míru, který má každý za samozřejmost. Ale také je to o tom, co se spoluobčany udělá krize a jak je změní až do toho bodu, že někteří doslova rezignují na podstatu lidství. Jsou různé pohledy na tuto problematiku, přičemž se bohužel ukazuje, že ten nejvíce nemilosrdný přístup často vede k nejlepším výsledkům.

Samotné postavy nejsou žádnými hrdiny bez bázně a hany, ale naprosto obyčejnými lidmi, kteří nejsou na něco podobného vůbec připraveni. Odlišují se jak osobností, tak pohledem na svět, a to se odráží v jejich chování. To samotné by nic neznamenalo bez nadměrně kvalitních hereckých výkonů, které každou postavu činí nadmíru uvěřitelnou a plastickou, až by se dalo dost dobře věřit v inspiraci skutečnými lidmi za podobné situace. V každém z nich se skrývá jakýsi archetyp zastupující velkou část reálné populace. To všechno má za úkol zajistit určité ztotožnění diváka s některou z postav a tím zvýšit zapůsobení celého filmu, což se určitě podařilo.

Celý film je od začátku až dokonce naplněn nikdy neustávajícím napětím, což především vychází z nevědomosti toho, jak se věci mají a co hrozného ještě přijde. Odehrává se spousta podivných událostí jejichž intenzita se neustálé prohlubuje až jde všem hlava kolem. Hlavní je ovšem ta nejistota a obavy o budoucnost, jak sebe a svých blízkých, tak celého našeho světa. Napětí úplně sálá z každé vteřiny a zarývá se hluboko pod kůži.

Od prvních chvil si každý musí všimnout, že audiovizuální zpracování se zrovna nedrží v klasických škatulkách. Začíná to u kamery využívající neortodoxní úhly a pohyby, které velmi často dokáží zaujmout svým originálním až uměleckým pojetím. Přitom i když se to ze začátku může tak zdát, tak to rozhodně není pouze na efekt. Poskytuje to možnost podívat se na scény z jiného úhlu a spatřit v nich to, co by jinak zůstalo očím diváků důmyslně skryto. Hudba a zvukový podkres jsou důstojným souputníkem, nicméně už nepřidávají tolik originality, aby se to zase s těmi alternativami nepřehnalo.

Dohromady určitě nejde o obvyklý filmový zážitek, který lze najít na každém rohu. Naprosto obyčejné události se organicky proplétají s těmi nejvíce ujetými, jaké si lze představit.  Postavy jsou veskrze normální, nicméně z nich vyzařuje podivná aura, kterou není možné slovy konkrétně popsat, ale zkrátka na nich něco nesedí a tohoto pocitu není možné se zbavit. K tomu se přidává velmi plíživé tempo, které má v kombinaci s ostatními prvky své nezastupitelné místo, ovšem leckomu to může přijít poněkud nudné.

I když se celková premisa snímku zdá poplatná katastrofickému žánru, tak jsme nakonec na hony vzdáleni daleko tomu, co si lze pod tímto pojmem běžně představit. Nikdo se nikam nežene ve snaze uniknout před bezprostředním nebezpečím. Jde spíše o drobné střípky apokalypsy, jejichž cílem je uvozovat děj přemýšlivého komorního dramatu a umožnit mu rozvinout svůj potenciál.

Celkově se jedná o povedený film s neotřelým nápadem a provedením, který originálním způsobem ukazuje křehkost naší moderní civilizace. Rozhodně nejde o boj na život a na smrt, ale v hlavní roli je zde filozofování nad životem a tím co je v něm skutečně důležité, což doplňují úvahy nad celou naší společností. S využitím netypického audiovizuálního zpracování, neutuchajícího napětí a dalších specifických aspektů jde o zážitek, který stojí za pozornost. Nepochybuji, že pro spoustu diváků to bude až příliš alternativní zážitek, nicméně podle statistik Netflixu to zaujalo mnohem více diváků, než bych očekával.

Automobily

Rodina v hlavní roli používá Jeep Grand Cherokee, zatímco nezvaní hosté si užívají luxusu v Bentley Continental Flying Spur. Samořiditelná auta ucpávající hlavní tahy jsou Tesly model 3, které je možné zahlédnout i v úvodních titulcích.

Zdroje

Současně publikováno na Blog iDNES.cz