Hlavní obsah
Umění a zábava

Recenze filmu Poslední případ Adriana Monka - 60 % (Mr. Monk's Last Case: A Monk Movie)

Foto: Daniel Trojan/Bing Image Creator

Zamýšlený detektiv spojuje všechny střípky případu, aby vypátral pachatele, v pozadí San Francisco a most Golden Gate

Netypický detektiv se po letech depresivní stagnace vrací zpět ke svému řemeslu, aby vyřešil podezřelou smrt snoubence své nevlastní dcery. S dopomocí starých známých mu vyšetřování snad dokáže vlít novou krev do žil.

Článek

Toto setkání po letech okořeněné řešením vraždy uvidíme v detektivním filmu s lehkými komediálním prvky, který navazuje na kdysi populární seriál Můj přítel Monk. Režie se ujal Randy Zisk spojený už s původním seriálem. Podivný detektiv v hlavní roli byl opět ztvárněn komikem Tonym Shalhoubem, kterého mimo Caitlin McGee doplňují jeho bývalý souputníci Traylor Howard, Jason Gray-Stanford a Ted Levine.

Detektiv Adrian Monk (Tony Shalhoub) dokázal po vyřešení vraždy vlastní manželky udržet své podivnosti, obavy a fobie velmi dobře na uzdě, nicméně pak přišel covid a došlo ke kompletnímu zhroucení jeho křehké osobnosti. Všechno se tak vrátilo do starých obsedantně kompulzivních kolejí znemožňujících mu samotný život. Naštěstí tady pro něj byla jeho nevlastní dcera Molly (Caitlin McGee), která mu pomohla to nejtěžší období překonat. A právě ta se nyní chystá na svatbu, která bude sice malá velikostí, ale o to větší množstvím lásky.

Ovšem Adrian ji chtěl dopřát něco lepšího, což se bohužel nepodařilo a jeho psychice to příliš neprospělo. Ale i tak u této příležitosti dorazili všichni stáří známý, kteří si jinak šli už svou vlastní cestou. Konkrétně jde o Monkovu bývalou asistentku Natalie Teeger (Traylor Howard) a jeho kolegy od policie Randyho Dishera (Jason Gray-Stanford) a bývalého kapitána Stottlemeyera (Ted Levine).

Mohly by to být krásné chvíle, ovšem Mollyin nastávající bohužel v předvečer svatby tragicky zahynul při bungee jumpingu, což všechno změnilo. Vypadá to jako nešťastná nehoda, nicméně po naléhání nevlastní dcery se Adrian Monk pouští do vyšetřování a brzy najde nesrovnalosti, které ukazují na vraždu. Podezření padá na miliardáře a vizionáře, o němž měl zemřelý brzy publikovat investigativní reportáž, která by ho mohla poslat na dlouhou dobu do vězení, a on si toho byl moc dobře vědom. Teď už jenom stačí to dokázat a zajistit pozůstalým satisfakci, což by pro jednoho z nejlepších detektivů neměl být problém.

Samotný film je v prvé řadě vzpomínkou na původní seriál vezoucí se na vlně nostalgie fanoušků. Začíná to u starých známých postav, jejichž cesty se opět po letech odloučení spojily a oni se setkávají v jednom příběhu. I když šel život dál, tak osobnostní rysy, charakter ani chování se u nikoho z nich nezměnilo, tudíž to jsou stále oni, jak je kdysi diváci znali a měli rádi.

I audiovizuální zpracování zdatně spolupracuje na vytvoření pocitu povědomosti, aby se zdálo, že celý seriál skončil teprve nedávno. Ani zestárnutí ve tvářích postav není problém. Velká škoda je nevyužití původních kulis, které by určitě stálo za to. Na fanoušky jako já tento směr určitě zapůsobí, ale pochybuji, že to bude fungovat i na méně zainteresované diváky.

Samozřejmě nejvýraznější z postav je samotný Adrian Monk, jehož život se posunul spíše k horšímu. Je ještě více než když dřív chycen v pasti nutkavých a vtíravých myšlenek stěžujících mu doslova každý krok. Je vlastně zázrak, že s takovým zástupem fobií, obav a podivností dokáže nějak fungovat v našem světě. Velkou zásluhu na tom mají lidé v jeho okolí, kterým na něm záleží i když je dohání k šílenství. Naštěstí mu každý všechno odpustí zásluhou jeho brilantní detektivní mysli, která dostane za mříže i toho nejdůmyslnějšího vraha.

Monkovy výstřelky a podivnosti jsou také zdrojem zábavných situací vycházejících především ze střetů s normálními lidmi. Jsou to různá nedorozumění, která baví hlavně na plátně, ale nesmí se jít příliš do hloubky, kde už to není tak hezké. Komediální stránka filmu by se samozřejmě neobešla bez bývalého poručíka Dishera a jeho „zaručené“ teorie o případu, která by mohla fungovat pouze v alternativním vesmíru. Možná je to trošičku ohrané, ale pořád dobré.

Samotné detektivní vyšetřování je kvalitně vystavěno bez jakýchkoliv nesrovnalostí a logických chyb. Jednotlivé důkazy postupně vytváří funkční řetězec vedoucí přímo k vrahovi. Bohužel i když je to řemeslně dostatečně kvalitní, tak samotný případ není zrovna komplikovaný ani důmyslný. Motiv je naprosto očividný na první pohled i možní pachatelé nepřekvapí, jenom stačí přijít na to, co a jak. Takový výborný detektiv by zvládnul rozlousknou o dost tvrdší oříšek a určitě by si zasloužil lepší poslední případ.

Bohužel snímek má i výraznou depresivní stránku vycházející opět z postavy Adriana Monka, který prožívá jedno z psychicky nejhorších období ve svém životě. Je pod velkým tlakem svých démonů. V ničem nevidí valný smysl, je vyhořelý a jeho mysl je prázdná. Všechno se mu sype pod rukama. Navíc všichni ostatní se ve svých životech posouvají vstříc zářným zítřkům, zatímco on stagnuje na jednom místě. Je to natočeno realisticky až syrově, že je to chvílemi velmi nepříjemné sledovat, obzvlášť pro diváky, kteří tuto postavu mají rádi. Párkrát je dokonce až na hraně konečného řešení, což si nikdo určitě nepřeje.

Něco takového do určité míry zažil každý a dokáže se s tím ztotožnit, ať je fanouškem tohoto seriálu nebo ne. Je to tak trochu mor dnešní doby umocněný covidem a pak válkami ve světě. Je to spousta problémů a o dost méně řešení.

Tuto depresivní linii příběhu nemohu autorům filmu odpustit, protože si tím doslova zahrávají se srdci fanoušků původního seriálu. To si ti věrní rozhodně nezasloužili. Mělo to být především nostalgické vzpomínání na staré dobré časy, a ne tolik smutku. To by možná bylo lepší nechat Adriana Monka hezky v historii televize.

Závěrem přichází naštěstí velká dávka pozitivity. Ukáže se, že nikdy není tak špatně, aby to nešlo ještě nějak změnit. I v té největší temnotě lze najít aspoň malý plamínek světla. Náš detektiv dostal nový impuls, který v něm opět zažehl chuť do práce a do života. To je sice moc hezké, ale výsledný dojem to už nezachrání.

Průměrná detektivka, jejímž primárním cílem je zavzpomínat na populární seriál. Je to nostalgické setkání po letech, kde se staré známé postavy aspoň na chvíli vrací do starých kolejí. Pro nezainteresované film nabízí kvalitní vyšetřování vcelku jednoduchého případu spojené s existenciálními úvahami hlavního hrdiny topícího se v depresi a opuštění.

Dohromady jde o velmi rozporuplný zážitek, ve kterém jako by autoři nevěděli, čeho ve výsledku chtějí dosáhnout. Pro fanoušky to rozhodně není ten dokonalý návrat do minulosti dávající průchod hezkým vzpomínkám, což by si mnozí z nich, včetně mě, jistě přáli. Místo toho bude teď jejich poslední vzpomínka na Monka spíše smutná. Pro ostatní to není tak propracované, aby to dokázalo nějak vystoupit z řady.

Automobily

Natalii Teeger/Albright a Randyho Dishera můžeme vidět za volantem Volkswagenu Jetta. Před domem podezřelého boháče můžeme vidět Range Rover Velar, BMW i8, Mercedes-Benz SL a Cl. Dále tady najdeme několik vozů Ford Police Interceptor Sedan alias policejní Ford Taurus.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1329672-mr-monk-s-last-case-a-monk-movie/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt27145269/?ref_=nm_flmg_t_1_act

Současně publikováno na Blog iDNES.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz