Článek
Hledáte si novou práci a zaujala vás nabídka práce u některého z hlavních operátorů? Operátoři často lákají na zajímavé benefity a vysokou mzdu. Velmi často částka přesahuje 100 000 Kč.
Zde je potřeba si říct, že nabídky práce nelžou, ale těchto částek dosahují převážně ti nejlepší z nejlepších. Pokud se jedná o průměrného obchodníka, může být částka klidně i o polovinu nižší. Z pravidla se zde můžete potkat s relativně nízkou fixní mzdou a většina mzdy se skládá z odměny dle výkonu v daném měsíci, případně kvartálu. Dalším parametrem je, zda pracujete přímo jako zaměstnanec operátora, nebo pod franšízou. Ať už zaměstnanecký poměr anebo práce na živnostenský list, při práci přímo pro operátora znamená větší benefity i mzdu než práce pod franšízou. Je to logické, jelikož franšízant musí také z něčeho žít, a tudíž se celková odměna dělí mezi zaměstnavatele a zaměstnance. Je jedno, zda zvolíte modrou, magentovou nebo červenou barvu. Podmínky jsou podobné všude. Pak již záleží jen na tom, který operátor má k vám blíže.
Je potřeba si také říct, že byť výdělek může být zajímavý a v podstatě si můžete vydělat kolik chcete, pokud jste dobří, práce není snadná a někdy psychicky náročná. To znamená, že práce není pro každého, pokud nejste odolní a nemáte dost trpělivosti s neustálými námitkami zákazníků. Ať už člověk přímo na pobočce anebo v terénu, námitek je hodně.
Námitky a co s nimi
Na školení a různých workshopech se budete učit trénovat, jak zvládat námitky zákazníků. Tato školení jsou užitečná, ale mým osobním názorem je, že než se strojově naučit nějaké odpovědi, je lepší na to jít „selským“ rozumem a empatií. Pokud budete používat jen strojově naučené fráze, zákazník to z vás vycítí a bude o to více namítat. Podívejme se spolu na nějaké námitky.
Námitka č. 1: „V zahraničí je to levnější.“
Tuto námitku mám osobně rád. A je to zároveň jedna z nejčastějších námitek. Vždy je dobré zákazníkovi ukázat, že nežije v zahraničí, ale v ČR a zde je ekonomika nastavena jinak. To v mnoha případech zajistí to, že se jíž neřeší jen cena u operátora, ale zákazník má možnost si postěžovat i na jiné věci a je vlastně spokojený, že si mohl popovídat, díky čemuž se nám otvírá možnost si zákazníka získat.
Námitka č. 2: „Jste moc drazí, zkusím to jinde.“
Tato námitka je podobná té předchozí. V tomto případě je nejlepší použít něco v tom smyslu, že v podstatě všichni operátoři jsou v podstatě stejní. A mnohdy nezbude prodat sebe namísto služeb. Ukázat zákazníkovi, co vše pro něj můžeme udělat a zaručit se mu, že na to není sám.
Námitka č. 3: „Jsem u vás už dlouho, zasloužím si slevu.“
Možná jsem se unáhlil o nejčastější námitce. Zde je potřeba říct, že jsme Češi, kteří slyší jen sleva, sleva, sleva. V tomto případě je dobré zákazníkovi vysvětlit, že výstavba sítí něco stojí a také, že má kam jít a případně kam zavolat, když něco nefunguje, a to vše má svoji cenu.
Na ukázku to stačí, jak bylo uvedeno výše, každý si musí najít svoje. Dalo by se shrnout, že obchodník prodává vedle služeb také sebe, a to nejen v oblasti telekomunikací.
Práce na pobočce nebo v terénu?
Pokud už víte, že chcete pracovat u operátora tak si musíte položit otázku, na jaké pozici? Call centrum, pobočka, obchodník?
Call centrum v tomto článku vynechám. Jelikož se jedná o odlišnou práci než práci na pobočce nebo v terénu.
Práce na pobočce znamená, že budete sedět za stolečkem a přijímat klienty, kteří za vámi přijdou. Nemusíte nikomu volat a domlouvat si schůzky. Což může být pro mnoho lidí velkou výhodou. Mezi další výhody pak patří hlavně to, že když se pobočka zavře, máte prostě „padla“, kromě vašich kolegů a vedoucích vám zákaznici nevolají. Nevýhodou oproti obchodníkovi je pak hlavně pracovní doba, která je mnohdy dvanáctihodinová a o víkendech.
Práce v terénu je oproti tomu opačná, k zákazníkům jezdíte na předem domluvenou schůzku, kterou si musíte většinou navolat. Naproti tomu prakticky nemáte pracovní dobu, záleží čistě na vás, zda budete pracovat ráno, odpoledne, večer. Záleží pouze na možnostech vás a klientů. Tato pozice může být výhodná pro osoby, které si potrpí na volnost. Další výhodou jsou pak odměny, které jsou mnohdy vyšší než na pobočce. Zde jsou většinou víkendy volné. Velkou nevýhodou pro některé může být nevolávání schůzek, časová flexibilita a to, že zákazníci velmi často volají večer, o víkendech anebo jinou nevhodnou dobu. Také je zde potřeba počítat s disciplínou. Přesto, že schůzky a čas v práci si převážně můžete organizovat sami, bez schůzek si prostě nevyděláte.
Pokud se zajímáte o práci v telekomunikacích a nemáte předchozí zkušenosti, je nejsnazší začít na pobočce, zákazníci chodí sami a máte kolem sebe zkušenější kolegy, kteří vám případně pomohou. A pokud vás práce bude bavit, můžete se postupně propracovat k obchodníkovi anebo na nějakou z manažerských pozic.