Článek
V dnešní digitální době, kdy stále více lidí nenosí hotovost a spoléhá na platby kartou nebo mobilními aplikacemi, se restaurace, které odmítají tuto formu platby, ocitají na pokraji propasti. Majitelé takových podniků často argumentují, že hotovost je pro ně pohodlnější nebo že chtějí ušetřit na poplatcích za karty. Avšak neuvědomují si, že tímto přístupem odhánějí nejen mladší generace, které zřídkakdy nosí hotovost, ale i turisty, kteří jsou zvyklí platit kartou všude. Moudřejší restauratéři akceptují alespoň alternativní možnosti, jako je Qerko aplikace, která umožňuje rychlé a bezkontaktní platby přímo z mobilu, čímž vycházejí vstříc moderním potřebám zákazníků, ale především těm mladším. Nicméně pak jsou zde lidé, kteří se staví proti moderním trendům, jako jsou bezhotovostní platby, podnikatelé vykazující zkostnatělost v myšlení, která pramení z nedostatku ochoty se přizpůsobit novým technologiím. Tento postoj je také známkou omezené schopnosti analyzovat a předvídat dlouhodobé důsledky svých rozhodnutí. Takoví lidé, ať už jsou to restauratéři nebo drobní podnikatelé, si totiž nedokáží spočítat, o kolik peněz se připravují tím, že neakceptují platební karty. Na vlastní oči jsem z kavárny pozoroval, jak se v malé šumavské obci u jedné velké restaurace zastavovaly početné rodiny. Tyto rodiny, když zjistily, že nemají možnost platit kartou, jednoduše pokračovaly dál a hledaly jiný podnik.V kontrastu s tím jsou vietnamské večerky, kde není problém zaplatit kartou i za rohlík. Tito podnikatelé, kteří jsou známí svou obchodní bystrostí, pochopili, že přizpůsobení se moderním technologiím jim přináší loajální zákazníky a opakované nákupy. Ukazuje to, že skutečně inteligentní obchodníci se neváhají přizpůsobit novým trendům, aby maximalizovali své zisky.
Vždy se našli skeptici, kteří tvrdili, že novinky jsou zbytečné nebo dokonce nebezpečné, jako například když se zaváděl elektrický proud nebo automobily. Dnes si ale nikdo nedovede představit život bez elektřiny či aut. Stejně tak přišla doba, kdy hotovost se stává historickým reliktem a bezhotovostní platby se stanou normou. Během několika let se platba kartou a mobilními aplikacemi stane nezbytností, což je v mnoha vyspělích zemích již realita. Zákazníci budou stále více preferovat podniky, které jim umožní pohodlně platit bez nutnosti mít u sebe hotovost. Ti restauratéři, kteří se nebudou schopni přizpůsobit, budou nevyhnutelně ztrácet zákazníky a časem zmizí z trhu.
Majitelé restaurací, kteří dnes odmítají platby kartou, si neuvědomují, že konkurence, která tento trend pochopila, je zcela „převálcuje“. Svým puritánským přístupem tak kopou sami sobě hrob.