Článek
S nástupem pokročilých AI nástrojů se objevuje otázka, zda je možné a vhodné využívat umělou inteligenci pro psaní bakalářských prací. Ačkoliv může na první pohled takový postup vypadat lákavě, existuje několik zásadních důvodů, proč by studenti měli od tohoto nápadu upustit.
Rozmáhají se i programy na kontrolu AI
Jak píše server Vysokoškolsképráce.cz, jedním z hlavních důvodů, proč nepoužívat AI k psaní bakalářské práce, jsou chyby, které s umělou inteligencí souvisí. Vygenerovaný text mnohdy není po faktické stránce správný. Chyby bývají také s citacemi, neboť nástroje umělé inteligence mají často potřebu si vymýšlet. I server Deník.cz potvrdil, že umělá inteligence mění na vysokých školách dosavadní pravidla hry.
Vygenerovaný text je také často po stylistické stránce velmi podobný. Pedagog, vedoucí, oponent i komise tedy velmi snadno zjistí, že student pro psaní své práce využil právě umělou inteligenci. Tím se však vystavuje poměrně značný rizikům. Mimo jiné proto, že vygenerovaný text již mohl v minulosti použít i jiný student. Zpracovatel bakalářské práce se tak může dopouštět i plagiátorství, které je kontrolováno specializovanými programy. Řada škol navíc kontroluje užití umělé inteligence specializovanými AI Checkery.
Porušení akademické integrity
Umělá inteligence zároveň v oblasti vysokého školství vede k porušení akademické integrity. Akademická práce by měla být výsledkem osobního úsilí studenta. Použití AI pro psaní prací je v podstatě formou podvádění a může mít vážné důsledky, včetně vyloučení ze studia a ztráty důvěry ze strany vedoucího práce i celé akademické obce.
Dalším důležitým aspektem je osobní rozvoj. Psaní bakalářské práce není jen o získání titulu, ale také o rozvoji kritického myšlení, schopnosti analyzovat informace a formulovat argumenty. Tento proces pomáhá studentům zdokonalovat své dovednosti, které jsou nezbytné pro jejich budoucí kariéru. Server iDNES.cz každopádně napsal, že některé vysoké školy se začínají trendu umělé inteligence přizpůsobovat a nahrazují klasické práce prakticky orientovanými pracemi.
Zdroj: Deník.cz, iDNES.cz, Vysokoškolsképráce.cz