Článek
Ano, každý můžeme mít odlišnou zkušenost, ale Ministerstvo práce a sociálních věcí stanovilo základní vodítka, pomocí kterých má poskytovatel sociální služby zajistit kvalitu a úroveň poskytované sociální služby.
Co jsou standardy?
Standardy kvality sociálních služeb shrnují to, co se v současnosti obecně očekává od dobré sociální služby, jelikož byly vytvářeny ve spolupráci s uživateli i poskytovateli sociálních služeb. Lze je tedy považovat za všeobecně přijatou představu o tom, jak má vypadat kvalitní sociální služba.1
Od roku 2007 se Standardy kvality staly právním předpisem pro všechny poskytovatele sociálních služeb. Příloha č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb jasně definuje kritéria a jejich zásadnost u jednotlivých standardů.2 Standardy jsou pravidla, která vymezují způsoby jednání, o jejichž uskutečnění by mělo být usilováno.3
Z hlediska uživatele sociální služby (například klient domova pro seniory a jeho rodina) je dobré vědět, že Standardy kvality existují. Můžete se na ně při přijímání péče ptát či odkazovat, především pak na tzv. procedurální standardy. Pokud je v zařízení sociální služby prováděna kontrola ze strany MPSV, může být kontrolováno dodržování těchto standardů v provozu, tak i jejich písemné zpracování.
Dělení standardů
Standardy kvality rozdělujeme na procedurální, personální a provozní. Každý standard má své číslo. Standardy kvality mají velmi obecné znění a to z důvodu, aby byly aplikovatelné na všechny typy sociálních služeb.
Druhy sociálních služeb se zaměřením na seniory jsme popisovali například v článcích:
Procedurální standardy
Stanovují vše okolo poskytované sociální služby směrem k jejímu uživateli, klientovi. Ústředním prvkem je klient sociální služby, ochrana jeho práv a vůle, ale i ochranné mechanismy, kterými se klient nebo jeho rodina mohou bránit (jako například stížnosti). Patří sem:
- Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
- Ochrana práv osob
- Jednání se zájemcem o službu
- Smlouva o poskytnutí sociální služby
- Individuální plánování v průběhu sociální služby
- Dokumentace o poskytování sociální služby
- Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby
- Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
Personální standardy
Obsahují kritéria z hlediska řízení a rozvoje zaměstnanců a týmů sociálních služeb:
- Personální a organizační zajištění sociální služby
- Profesní rozvoj zaměstnanců
Provozní standardy
Stanovují fungování sociální služby z pohledu organizace a řízení jejího provozu:
- Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby
- Informovanost o poskytované sociální službě
- Prostředí a podmínky
- Nouzové a havarijní situace
- Zvyšování kvality sociální služby
Pro přiblížení tématu doporučujeme přečíst například přehlednou příručku pro uživatele, vydanou MPSV.
Klára Buttová, sociální pracovnice
Potřebujete s něčím poradit?
Svůj dotaz do poradny můžete poslat pomocí formuláře, nebo nám zavolat v uvedené hodiny poradenské linky.
Zdroje:
1 ČERMÁKOVÁ, Kristýna a Milena JOHNOVÁ. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe: průvodce poskytovatele. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2002. ISBN 80-86552-45-4.
2 Standardy kvality sociálních služeb. MPSV [online]. [cit. 2023-02-27]. Dostupné online.
3 MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.