Hlavní obsah
Bydlení

Pronájem bytu: Příběh, který se obrátil proti mně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Designed by Freepik

Ilustrační foto

Pronajímat byt je jako jízda na horské dráze – plná vzestupů a pádů. Jsem majitelem dvou bytů, a jeden z nich pronajímám. Nyní s rozvířenou debatou ve společnosti ohledně úpravy práv majitelů a nájemníků se chci podělit o svůj příběh.

Článek

Moje zkušenost s hned prvním nájemníkem mě přivedla k zamyšlení nad tím, zda je tento byznys skutečně tak lukrativní, jak se může zdát.

Na první pohled to vypadalo skvěle. Mladý, pracující pár se zdál být ideálními nájemníky. Platili své nájemné včas a všechno vypadalo v pořádku, až do doby, kdy se rozhodli odstěhovat. Po 2,5 letech se rozhodli jít za svým snem a pronajali si dům na vesnici. Ještě před jejich odstěhováním jsem se byl podívat na byt, vše vypadalo v pořádku. Když jsem se ptal, zda je něco potřeba řešit, odpověděli mi, že nikoli. Žádný problém - dokud byt nevyklidili.

Až při předání bytu vyplynuly věci na povrch.

Zničené dveře od jednoho pokoje, kam zavírali psa, provrtané balkonové dveře od sítě proti hmyzu, rozbité spotřebiče, plesnivý mrazák. Tím to ale nekončilo, plovoucí podlahu, kterou jsem rekonstruoval těsně před jejich nástupem k nájmu, byla poničená na několika místech - ulámané rohy desek, krbatění a rýhy v celém bytě, provrtané lišty. Ve finále objevíte dva propálené parapety od svíčky. Ihned jsem pochopil, proč se chtěli odstěhovat.

Co na to nájemníci? Běžné opotřebení!

Vážení nájemníci, dovolte mi, prosím, položit otázku: Může opravdu být zásah vrtákem do rámu balkonových dveří nebo propálení parapetů od svíček považováno za běžné opotřebení?

Suma sumárum, škoda na bytě přesáhla částku 50 000 Kč. A jelikož nás majitele bytů, nájemníci často označují za vydřiduchy a nenažrance. Tak dovolte, abych vám přiblížil, co to pro mě znamenalo v reálných číslech.

Finanční bilance

Nájemné činilo 10 000 Kč, z toho jsem platil hypotéku ve výši 6 000 Kč, do Fondu oprav jsem vložil 2 000 Kč a daň z pronájmu nemovitosti činila 1 050 Kč (výpočet: 10 000 * (1-0,3) * 0,15). Zisk za měsíc tedy činil 950 Kč. Poté samozřejmě ještě musíte zaplatit daň z nemovitosti atd. Kauci jsem měl 10 000 Kč.

Během 31 měsíců, kdy tam nájemníci bydleli, činila celková ztráta na pronájmu 10 000 Kč.

Takže z logiky věci, buď mohu byt nechat v tom stavu, co je, a pak to bude nájemník, který bude nadávat, jak špatné a nedůstojné bydlení má. Nebo mohu zvednout nájem, abych pokryl škody a opět to bude nájemce, který bude nadávat na vydřiducha majitele, jak drahé to je. A nebo je tu třetí možnost, nechám byt prázdný, a opět to budou nájemníci, co budou křičet, že je málo bytů a jak jsou drahé.

Jedno vím určitě, nebudu dělat charitu a nebudu nikoho dotovat.

Chcete bydlet levně, dlouho a bez starostí, bez strachu o zdražení nájemného? Tak se v první řadě začněte chovat slušně k majetku, který vám jako majitelé poskytujeme, neničte jej, tak abychom my - majitelé nemuseli vynakládat velké finanční částky na jeho údržbu.

Anketa

Pronajali byste byt znovu?
Ano, nemám strach
3,6 %
Ano, ale jen někomu známému
7,4 %
Ano, ale jen za přísnějších podmínek
65,2 %
Ne
21,9 %
Nevím
1,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 420 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám