Hlavní obsah
Zdraví

Jaké byly tři týdny bez kofeinu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Pět šálků kávy denně pro mě bylo dostatečným impulsem, proč alespoň na čas skoncovat s kofeinem. 21 dnů kofeinového detoxu je za mnou a první týden byl vážně náročný. Stálo to vůbec za to?

Článek

Kofein v rozumném množství může být přínosem, protože například potlačuje únavu, zlepšuje náladu a také zvyšuje klidový energetický výdej, což může přispět k lepšímu spalování tuků.

Odvrácenou stránkou je nadměrné užívání kofeinu, díky kterému se mohou objevit negativní účinky, jako je například úzkost, neklid, nepravidelný tep, bušení srdce, zhoršená kvalita spánku a v neposlední řadě také vznik závislosti na kofeinu.

S kávou jsem to přeháněla

Protože jsem si poslední dobou začala uvědomovat, že to s kávou přeháním, rozhodla jsem se, že ji na čas zcela vyřadím. Samozřejmě bych mohla jen snížit množství vypitých šálků, ale protože jsem byla zvědavá, jak na tělo zapůsobí úplný detox a zda se dostaví samá pozitiva, rozhodla jsem se pro radikálnější řešení. Dalším důvodem byl můj vysoký tlak, kterému jsem určitě pěti šálky kávy denně nepomáhala.

Některé zdroje uvádí, že 21 dnů je doba potřebná pro vytvoření návyku, jiné to ale popírají. Každopádně, tuto dobu mám za sebou a chci se s vámi podělit o pocity, které mě na cestě za zbavením se závislosti na kofeinu provázely.

První týden nebyl příjemný

Abstinenční příznaky na sebe nenechaly dlouho čekat. První den, kdy jsem nevypila ani jednu kávu, mě večer začala bolet hlava, což přetrvávalo ještě do druhého dne. Když jsem si myslela, že mám vyhráno a horší to už být nemůže, třetí den se přidala silná bolest svalů. Pnutí, při kterém nemůžete spát a nevydržíte ani sedět. Jednoduše, neexistuje žádná úlevová poloha. Čtvrtý den kofeinového detoxu, který byl zároveň druhým dnem s bolestmi svalů nohou, jsem si musela vzít prášek na bolest. Další den byla tato bolest mírnější, ale stále přetrvávala. Šestý den byla bolest svalů konečně velmi mírná, až zcela ustoupila.

Poslední den prvního týdne venku pršelo, proto jsem vyrazila s dětmi do herny, kde samy lozily na průlezkách a já jsem seděla u stolečku, přičemž jsem si mohla objednat něco dobrého. Abych řekla pravdu, v tomto prostředí jsem měla chuť na kávu větší než kdy jindy, ale také smůlu. Své chutě jsem chtěla obelstít bezkofeinovým cappuccinem, ale protože bezkofeinovou variantu zrovna neměli, zvolila jsem ovocný čaj.

Druhý týden byl bezproblémový

Po bolestech hlavy a svalů v prvním bezkofeinovém týdnu byl druhý týden opravdovou procházkou růžovou zahradou. Lhala bych, kdybych napsala, že chuť na kávu jsem občas neměla. Bylo mi líto kávovaru, kterého si téměř dva týdny nikdo nevšímá, ale úspěšně jsem odolala. Nešlo o tak velkou překážku, která by se nedala překonat. Navíc jsem zpozorovala přínos, kterým je kvalitnější spánek a nižší tep.

Třetí týden bez kávy

Poslední týden mého kofeinového detoxu byl stejně bezproblémový jako předchozí druhý týden. Ničím se nelišil. Jsem na sebe pyšná, že jsem vydržela. Kupodivu po třech týdnech bez kávy, které měly být takovou osobní metou, moje první kroky nevedou ke kávovaru. Bez kávy mi to zatím vyhovuje, a proto začínám další týden bez kávy. K pití pěti šálků kávy denně se už nechci vrátit, ale připouštím, že jeden až dva šálky si občas ráda dopřeji. Protože…

Káva v omezeném množství prý přispívá k dlouhověkosti

Dle studie, která vyšla v časopisu European Journal of Preventative Cardiology, je pití dvou až tří šálků kávy denně přínosem a nemělo by se od něj odrazovat, protože může být zdravé pro srdce. Více zde.

Co jsem si z kofeinového detoxu odnesla?

Přesto, že jsem si myslela, že bez kávy to pro mě bude těžké, opomenu-li první týden, kdy se mnou cloumaly abstinenční příznaky, nebyl to takový problém, jaký jsem očekávala. První týden jsem místo kávy pila bylinkový čaj, ale druhý týden jsem už tuto náhradu nepotřebovala. Zlepšila se kvalita spánku, snížil se tep a skvělým estetickým bonusem je, že nemám tolik zažloutlé zuby.

Anketa

Pijete kávu?
Ano, v přiměřeném množství.
67,1 %
Ano, ve větším množství.
22,4 %
Ne.
10,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 85 čtenářů.

Anketa

Přemýšleli jste o kofeinovém detoxu?
Ano.
27,9 %
Ne.
63,2 %
Jiná odpověď.
8,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 68 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz