Hlavní obsah
Jídlo a pití

Loučíme se s kávou: Závislost, kterou se vyplatí překonat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Strych

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik šálků kávy denně vypijete? A přemýšleli jste někdy nad vysazením kávy ze svého jídelníčku? Já to vyzkoušel a výsledek mě celkem překvapil.

Článek

Před několika týdny jsem byl nucen kvůli zažívacím problémům nasadit dietu, jejíž součástí bylo i vysazení kávy.

Jsem velký milovník tohoto černého nápoje. Má denní spotřeba se pohybuje okolo jednoho litru kávy denně. Nevyhýbám se téměř žádnému druhu přípravy. Ať se jedná o espresso, překapávanou kávu, připravenou v mokka konvičce, nebo french pressu, každou si vychutnám. Kromě českého turka, nebo instantní, tyto varianty piji jen v nouzi. O pozitivních účincích kávy si můžete přečíst více v jednom z mých prvních článků.

V tomto článku se chci ale věnovat benefitům, které vám může přinést abstinence od kávy.

Abstinent z donucení

Jak jsem již naznačil v úvodu, kávu jsem byl nucen vysadit kvůli dietě. Po odeznění zažívacích problémů jsem si řekl, že bych mohl zkusit bez kávy vydržet i déle. Zdálo se to jako jednoduchý úkol, ale ukázalo se to jako pořádná výzva. Dokud jsem byl jen doma v posteli a nemusel vydávat moc energie, změnu jsem příliš nepocítil. Až na neustálou chuť na kávu. Šok přišel ve chvíli, kdy jsem poprvé vstával bez hrnku kávy v ruce do práce. Můj denní rituál spočíval v tom, že po příchodu do práce jsem si nechal překapat litr kávy a první pracovní hodinu jsem ho popíjel. Namísto toho jsem si udělal bylinkový čaj. Ten mě zrovna neprobudil tak, jak jsem byl zvyklý. Nic proti bylinkám, ale nakopávač to zrovna není. Přirovnal bych to k situaci, kdy si dáte například rajskou s knedlíkem bez masa, masových kuliček, nebo paprik. Žaludek knedlíkem sice naplníte, ale něco vám tam prostě chybí. Kromě chuti jsem celý den nedostal ten kýžený impuls, který se po vypití šálku kávy dostaví. Byl jsem v celkem slušném útlumu. Stejný scénář se opakoval ještě následujících cca. 5 dní.

První pozitivum: Kvalitní spánek

Byl jsem zvyklý popíjet kávu po celý den, a to až do pozdního odpoledne. Věřil jsem, že na kvalitu mého spánku má tento zvyk minimální, nebo žádný vliv. Opak byl ale pravdou a poznal jsem to již třetí den. I přesto, že jsem se první noci během spánku několikrát probouzel, jsem cítil ráno mnohem lépe vyspalý. Z postele se vstávalo s menší nechutí a vypravení do práce provázel menší stres. Den po dni jsem pak cítil rapidní růst kvality spánku.

Nakopávač už nepotřebuji

V tuto chvíli začínám třetí týden bez kávy. S čistým svědomím mohu říct, že kávu k životu nepotřebuji. Lidské tělo se dokáže dostatečně probudit samo bez jakýchkoliv podpůrných látek. Chvíli sice trvalo, než se moje tělo dalo dohromady a nepotřebovalo k nastartování kofein, ale tento okamžik už nastal a cítím se skvěle.

Mé doporučení

Rozhodně nenabádám nikoho k okamžitému vysazení kávy z jídelníčku. Určitě bych ale všem doporučil zkusit si na několik dní, nejlépe týdnů, fungovat bez kávy. Věřím, že budete překvapeni, jak ohromný vliv na vaše tělo káva má.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlivy_k%C3%A1vy_na_zdrav%C3%AD#cite_note-15

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz