Hlavní obsah
Názory a úvahy

O genderu (snad) jinak: Chlapi, proboha, pochlapte se!

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay

Článek uvažuje o záludnostech genderového vývoje.

Článek

ÚVODEM: JAK TO VŠE VZNIKLO

O genderové rovnosti, tedy o rovnosti mužů a žen, se často hovoří. Já sama jsem k problematice genderu přišla jak slepý k houslím. To jsem (někdy v devadesátých letech minulého století) pracovala v Českém statistickém úřadu. A jednoho dne mi na stole přistál dotazník z EU s požadavkem vyplnit za Českou republiku data týkající se porovnání postavení mužů a žen. Tak jsem začala tak, že jsem na příslušné úsekové statiky poslala žádost o zaslání dat, tříděných podle pohlaví. Rozbolela mě však hlava, protože jsem zjistila, že tehdy se v České republice prakticky žádná data nesledovala podle pohlaví, nebo sledovala jen minimálně. Bylo jasné, že z Evropské unie bude v budoucnu zasílán dotazník k vyplnění požadovaných genderových dat s neúprosnou pravidelností. A tak bylo třeba důsledně vykazovat data tříděná i podle pohlaví. Sepsala jsem proto koncepci genderové statistiky, která byla schválená a od té doby existuje regulární genderová statistika v Českém statistickém úřadu.

A VĚCI SE DALY DO POHYBU

Od té doby se začala zveřejňovat data tříděná podle pohlaví, a ta byla velice nepříznivá pro ženy. Ty měly o dost nižší platy za stejnou práci než muži. Ukázala se neúprosná data, znevýhodňující ženy při skloubení jejich postavení v práci a mateřské role při výchově dětí atd. atd..

Stále častěji se ozývaly hlasy žen, upozorňující na tuto diskriminaci a sílil tlak na řešení této nepříznivé situace. A to nejen u nás, ale v celé Evropské unii a prakticky i v celém světě.

CESTA K NÁPRAVĚ NEBYLA JEDNODUCHÁ

Ukázalo se, jak tvrdošíjné názory na problematiku gender ve společnosti jsou. Odborníci na tuto problematiku a také stále více jejich příznivců postupně krůček po krůčku budovali stejné postavení žen a mužů v stále širším spektru života v naší společnosti.

DNES SE POSTAVENÍ ŽEN V MNOHA OHLEDECH ZLEPŠILO

Nerovné postavení žen dnes je výrazně lepší a stále více se přibližuje postavení mužů. Týká se to prakticky všech oblastí života. Jak se pomalu smazává rozdíl v platech, rozdíl v postavení v  práci, rozdíl v zapojení do veřejného a společenského života, rozdíl v rodinách a rozdíl v úloze při výchově a péči o děti, stále více se blížíme ke spravedlivé genderové rovnosti. Proto volám: Sláva!

ALE POZOR NA DALŠÍ SMĚR VÝVOJE

S příznivým vývojem postavení žen vzrostlo i jejich sebevědomí. Ale začíná se stále častěji projevovat – alespoň mně se to tak zdá – i zvýšená míra agresivity v jejich prosazování se. A dokonce tvrdím, že jsou dnes často muži takovým chování žen zahnáni do kouta. Připadá mi, že jsou zaskočeni a zmateni takovým vývojem. Zdá se, že jsou vyhnáni ze svých tradičních rolí až tak, že nevědí co dělat. Já si myslím, že stále – na rozdíl od genderově poblázněných žen – nám více chybí klasická role muže, který byl ztělesněním ochránce, galantnosti, bezpečí, rozhodnosti, no prostě těch krásných chlapských rolí. A tak volám: PROBOHA CHLAPI, POCHLAPTE SE!!!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz