Článek
Každá doba má svoje novinky. Tato doba je dobou podcastovou a influencerovou.
Dle slovníku cizích slov znamená slovo influencer = ovlivňovač.
Je to označení pro známou osobnost na sociálních sítích nebo jiných sociálních médiích, která prostřednictvím nahraného obsahu i typicky autorská videa ovlivňuje postoje, názory nebo chování významného množství lidí - svých sledujících -
WIKIPEDIE.
V ČR působí především na Instagramu. Další jejich půdou je Facebook a YouTube.
Setkala jsem se s několika specializacemi influencerů :
-FINFLUENCER = finanční influencer, který se snaží ovlivňovat investiční rozhodování. Dávají na sociálních sítích rady, kam je vhodné investovat a jak nakládat se svými penězi.
Nedávno před nimi několikrát varovala ČNB. Lidé by si měli dávat pozor na tyto rady a se svými penězi by měli nakládat po zralé úvaze velmi zodpovědně. Finfluencer většinou nemá žádné odborné vzdělání a nabízí takové produkty, které lákají na vysoké a většinou nesmyslné zhodnocení peněz.
Je logické, že rady o investování by lidé neměli hledat na sociálních sítích, ale například v bance v oddělení investic.
Jaké má finfluencer vzdělání a praxi v oboru investic ? To se nikde nedozvíme. Takže s největší pravděpodobností nemá žádné vzdělání a nemá ani žádnou praxi. Finfluencer něco doporučuje, ale za své rady, pokud by dopadly v praxi ztrátou peněz
investora nemá žádnou odpovědnost. Je také otázka jaké předpisy ČNB se na něj vztahují.
Další velká skupina influencerů se věnuje zdravému životnímu stylu a zdravému stravování. Zde musí být člověk rovněž ve střehu a musí brát informace se zdravým rozumem. Tito influenceři nemají ve velké většině v daném oboru. Jejich propagující životní styl jim možná vyhovuje, ale možná sami žijí úplně jinak.
Na FB je Slovák, který žije v USA. Ukazuje lidem, jak krájí hovězí maso a dělá si volská oka. To jí údajně každý den. Nejí nic jiného. Podle něj není v pořádku mít jídlo jako gurmánský zážitek, ale jídlo je k tomu, aby přežil. Chodí po amerických supermarketech a vždy vezme do ruky nějakou potravinu a přesvědčuje lidi, aby nic z toho nejedli.
Já, když jsem navštívila nějakou novou zemi, tak mne jako první zajímala místní kuchyně. Ovšem co člověk, to názor.
Živit se pouze hovězím masem a volskými oky nikdy nebudu.
Na Instagramu se také vyskytuje člověk, který propaguje stravu a život našich předků. Ovšem naši předkové neměli ani internet, ani Instagram.
Další influencerka, která se vyskytovala na Instagramu se její propagace vegan stravy stala osudem.
Údajně 10 let jedla jenom syrovou zeleninu a syrové čerstvé ovoce. Pocházela z Ruska. Tvrdila, že je pro tělo škodlivá jakákoliv tepelně zpracovaná potrava. Její organismus nevydržel raw veganství a ona zemřela na celkové vyčerpání organismu. Bylo jí 39 let.
- BEAUTY INFLUENCER - propaguje kosmetiku. Jedna z nejznámějších, která se věnuje na Instagramu propagaci kosmetiky je asi Shopaholic Nikol. Nikola Čechová má na Instagramu přes 800 000 sledujících. Dále Jitka Nováčková, bývalá MISS, která propaguje na svém instagramovém účtu propaguje více značek.
Podle průzkumu je zřejmé, že 33 % lidí si nechá občas tímto způsobem něco doporučit. Podle influencer marketingu ke koupi daného produktu vede spotřebitele doporučení.
Na FB a YouTube vystupuje Pan Plešatý. Ten jezdí a létá po celé Evropě do hotelů a restaurací jako zákazník. Ukazuje kvalitu a nekvalitu služeb ke kterým přidává své názory. Pro lidi, kteří cestují to může být velmi poučné a inspirativní.
Spolupráce influencerů s firmami funguje na bázi influencer marketingu. Firma využívá k propagaci svého zboží nebo svých služeb na trhu influencery. Vybírá si je podle počtu jejich sledujících a podle jejich skupiny sledujících.na které cílí ta konkrétní značka či konkrétní propagovaná služba. Influencer je propagací značky či služby na svém účtu na sociálních sítích schopen ovlivnit názory a spotřebitelské chování obrovské množství svých sledujících. Ti ho sledují, protože mu věří.
Tradiční reklama je na ústupu. Tou není možné oslovit tak velké množství lidí a nemá na ně takový vliv.
Reklamy běží v TV mezi jednotlivými úseky vysílaných filmů a seriálů. Lidé jdou v tomto reklamním čase většinou pro něco do lednice nebo na WC. Podle průzkumu lidi tyto reklamy obtěžují. Z tohoto důvodu rovněž stoupá počet předplatitelů VOYO a PRIMA +, které jsou bez reklam.
Spotřebitelé důvěřují známým i méně známým infůluencerům. Jsou ochotni si výrobek nebo službu koupit, protože přece jejich oblíbený influencer by nic špatného nemohl propagovat.
Mezi nejsledovanější influencery v ČR patří :
- Makhmud Muradov - Instagram - 2,2 milionu sledujících
- Petr Čech - Instagram - 2,2 milionu sledujících
- Leoš Mareš - Instagram - 1,1 milionu sledujících
- Silvie Mahdal - Instagram - 1,5 milionu sledujících
- Aneta Mlčáková - Instagram - 800 000 sledujících
- Karolína Kůrková - Instagram - 926 000 sledujících
- Anna Šulcová - 898 000 sledujících
- Monika Bagárová - 886 000 sledujících
Další skupina influencerů se zabývá cestováním. Radí lidem, kde se dají sehnat levné letenky a levné ubytování, čemu se mají ve světě vyhýbat a co by měli v dané zemi navštívit. Jsou to ve velké většině dobré a inspirativní rady pro takové cestovatele, kteří preferují cestování na vlastní pěst bez CK. Cestovatelské influencery sleduje i mnoho lidí, kteří nemají možnost cestovat, tak se na cestování alespoň dívají. Asi nejznámější influencerka, která cestuje po celém světě je Cestuj za Kačku. Jezdí hlavně po ostrovech na celém světě, píše knihy a pořádá besedy.
Ještě bych zmínila cestovatele, který si říká Fotr na tripu. Cestuje obytným autem se svými dvěma nezletilými dcerami a natáčí o tom videa.
Pro mne jsou nejzajímavější Češi a Češky, kteří žijí dlouhodobě v zahraničí a o svém životě v cizině natáčejí různá videa a srovnávají život v cizině a v ČR. MZV tvrdí, že v cizině žije 650 000 Čechů. Já se domnívám, že je jich mnohem více.
Čechy do ciziny zavála láska, práce, nebo si chtěli vyzkoušet, zda to zvládnou.
Zajímavé informace a postřehy o životě v Bulharsku sděluje svým sledujícím Oli v Bulharsku. Žije na pobřeží Černého moře v Burgasu a je tam moc spokojená.
O velmi oblíbené destinaci Čechů Egyptě informuje několik influencerů, kteří v Egyptě žijí. Většina z nich žije v Hurgadě.
Tam se velmi špatně hledá práce a pokud by se našla, tak za měsíční výplatu 90 Euro - 120 Euro za měsíc. Za to žádný Čech pracovat nebude a ani nemůže. Takže buď pracují on-line, nebo mají nějaký pasivní příjem z ČR. Například pronajímají nemovitosti nebo jsou příjemci důchodu. V Egyptě je 99 % slunečných dnů, takže žádné peníze za topení, žádné péřové bundy, levné potraviny a levné všechny služby. Měsíční nájem apartmánu se pohybuje od 150 Euro do 250 Euro. Tento levný život láká stále více Čechů, ale hlavně Češek.
Mezi zajímavé influencery, kteří se věnují tématu jaký je život v cizině patří :
- Predaj a prenájom apartmánov v Egyptě
- Egypt očima turisty
- Milovníci Egypta
- Lubomíra Mohamady-
- Vera Adel
- Egypt bez cenzury
- Češky v Egyptě
- Češi v Egyptě
- Život Češky u moře
- Život v Egyptě
- Istanbul s Miškou
- Češi a Slováci v Turecku
- Češi a Slováci v Chicagu
- Doma ve státech
- Češi a Slováci na Kypru
- Češi a Slováci na Severním Kypru/Cypre
- Češi a Slováci v Istanbulu
- Češi a Slováci v Bulharsku
- Češi a Slováci v zahraničí
- Djerba Češi na DJERBĚ rady a tipy pro všechny
- Češi, Slováci na Sicílii
- Češi a Slováci na Sardinii
- Češi a Slováci na Islandu
- MÓDNÍ INFLUENCER - převažuje ženské publikum ve věku 18 - 24 let. Nejvíce módních influencerů žije ve velkých městech. Tato kategorie módy je v influencerském světě nasycena až přesycena.
Na sociálních sítích působí také trenéři a fittnestrenéři. Nejznámější Češka, která je aktivní na Instagramu je Zuzka Light. Propaguje svoje služby.
Další obrovská kategorie influencerek jsou matky - mama kategorie. Tato kategorie je rovněž již přesycena. Mezi nejznámější patří Alena Šeredová, která má 600 000 sledujících.
Nepodařilo se mně vyhledat aktuální informaci, kolik je v ČR celkem influencerů. Neexistuje žádná databáze nebo nyní moderní registr. Možná je tato informace tajemstvím.
Můj názor je ten, že je jich moc. Je jich více, než je zdrávo. Kdo z mladých lidí bude pracovat? Myslím tím, opravdu pracovat, když si nahráváním videí vydělají mnohonásobně více peněz?
