Hlavní obsah
Bydlení

Šidí vás majitel bytu na vyúčtování služeb? Zákon vám dává mocnou zbraň

Foto: Licence Unsplash+

Spory o vyúčtování služeb jsou bohužel ve vztahu nájemníka bytu s pronajímatelem běžné. Když ale znáte zákon, majitel nemá šanci. Díky pokutám možná ještě vyděláte.

Článek

Někdy pronajímatel zapomene poslat vyúčtování služeb. Nebo ho sice pošle, ale nafouklé. Splete se třeba ve spotřebě energie nebo neprávem zaúčtuje příspěvek do fondu oprav.

Nejčastěji se to stává při ukončení nájmu bytu. Tedy v době, kdy nájemce mívá plnou hlavu starostí. Právě se přestěhoval, řeší změnu trvalého bydliště, možná se s majitelem dohaduje o kauci.

Majitel toho také nemá málo. Řeší nového nájemníka a starý vztah se snaží rychle uzavřít. Jak k jeho chybě nebo opomenutí dojde, nevíme, ale pro nájemce to ani není úplně důležité. Chce pouze správné vyúčtování a zaplatit pouze tolik, kolik zaplatit má.

Službami jsou zejména dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu. Rozsah poskytovaných služeb si poskytovatel služeb a příjemce služeb ujednají (…)
§ 3 Zákona č. 67/2013 Sb.

Část nájemců si přitom ani neuvědomuje, že by měla vyúčtování požadovat, natožpak kontrolovat. To hraje do karet pronajímatelům. Podobu a postup vyúčtování služeb stanovuje zákon č. 67/2013. Určuje také, jaké služby pronajímatel bytu nájemci poskytuje.

(…) nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu (…)
Odstavec 1 § 13 Zákona č. 67/2013 Sb.*

Pro případ, že by se pronajímatel s vyúčtováním zpozdil, odmítal jeho správnost doložit podklady nebo v něm odmítal opravit chyby, pak stanovuje pokutu 50 Kč za den. To nevypadá jako moc, ale v případě delšího sporu se padesátikoruny nesčítají.

Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení.
Odstavec 2 § 13 Zákona č. 67/2013 Sb.

Pokuta začíná běžet dnem, kdy pronajímatel zmešká lhůtu na úkon. Na vyúčtování, pokud jste se nedomluvili jinak, je to čtyři měsíce po skončení vyúčtovacího období. Na předložení podkladů, na řešení námitek a na opravné vyúčtování pak má lhůtu jeden měsíc.

Účelem pokuty je přimět pronajímatele bytu, aby jednal včas, vyvaroval se chyb a celkově nezneužíval svoje postavení. A jak potvrzuje můj známý Jenda, když to pronajímatel nepochopí, může se mu to pořádně prodražit:

Asi půl roku po stěhování si Jenda uvědomil, že od majitele předchozího bytu doposud nedostal vyúčtování služeb. Napsal tedy slušný email, aby se připomněl.

Majitel dlouho nereagoval. Až po třech měsících mu přišel e-mail s výpočty, ve kterém si majitel řekl o obrovský doplatek.

Jenda vše přepočítal a našel několik chyb. Vycházelo mu, že by měl naopak dostat přeplatek. Obratem tedy požádal o opravné vyúčtování.

Opět se dlouho nic nedělo, až asi po dvou měsících Jendovi přišel dopis od advokáta pronajímatele. Konstatoval, že ve vyúčtování byla chyba, ale ne tak velká, jak Jenda tvrdí, a že opravné vyúčtování ani nemá smysl vytvářet. Nadále žádal doplatek, i když už menší.

To už Jendu docela otravovalo a podíval se do zákona i do smlouvy. Zjistil, že majitel měl věc vyřešit dávno a že za každý den prodlení mu náleží 50 Kč. Nechtělo se mu to věřit a příslušný paragraf četl znovu a znovu. Opravdu to bylo tak!

Vše znovu spočítal, připočetl několik tisíc korun v zákonných pokutách a napsal další e-mail. Chystal se ho odeslat, ale pak se zarazil. Něco ho napadlo. Proč psát advokátovi majitele obratem? On přece také odpovídá až s odstupem. A tak Jenda uložil koncept e-mailu a odeslal ho až za měsíc.

Advokát také odepsal po měsíci. Přišel s tím, že zdržení vyúčtování způsobil dodavatel elektřiny, majitel bytu za ně nemůže a platit pokutu nebude. A opravovat nic také ne.

Jendu to začínalo bavit. Za měsíc odepsal, že si má majitel řešit problémy se svým dodavatelem sám, a že na pokutě trvá.

Tak to šlo dál. Ještě si s advokátem vyměnil několik e-mailů a požadovanou částku pokaždé zvýšil o 50 Kč za den, vždy celkem o tisíce.

Asi po půlroce jej advokát požádal o schůzku. Na té se dohodli, že majitel bytu zaplatí Jendův odhad přeplatku služeb a polovinu částky, která se nastřádala na zákonné pokutě. Jenda za to slíbil, že už nebude požadovat ani vyúčtování, ani další peníze.

Byl spokojen. Odnášel si mnohonásobně více, než mu původně náleželo, a ještě se pobavil. Zatímco hamižný majitel bytu zbytečně vyhodil spoustu peněz za pokuty a za advokáta.

Vztahy nájemce s pronajímatelem bytu jsou někdy obtížné, ale pokud se obě strany chovají čestně a rozumně, žádné spory vzniknout nemusí. Pokud ale vzniknou, zhluboka se nadechněte a vzpomeňte si, že zákon posiluje práva nájemce jako slabší strany.

______

Uvedené informace nejsou právní radou, ale zkušeností autora a jeho zdroje, jehož jméno bylo změněno.

*) Z citace vynechávám především právo majitele požadovat stejnou pokutu od nájemce, který by nenahlásil změnu počtu osob v bytě a tím se obohacoval.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz