Článek
1. Uložte si životopis do formátu pdf
Jedná se o drobnost, ale každý detail se počítá. Životopis uložený ve formátu pdf působí profesionálněji. Navíc nespornou výhodou oproti životopisu vytvořeném např. v aplikaci Word je, že veškeré formátování zůstává konzistentní, ať už je životopis prohlížen v PC nebo chytrém telefonu. Personalista tedy vidí informace uspořádané tak, jak jste plánovali. V dnešní době navíc na pracovních portálech naleznete spoustu šablon, ve kterých jste intuitivně vedeni krok za krokem k vytvoření životopisu a následnému vygenerování do pdf.
2. Pojmenujte soubor správně
Znovu malý detail, ale přeci důležitý. Pokud správně pojmenujete soubor, můžete tím personalistovi ušetřit trochu práce a nevědomky mu vyvolat pozitivní emoce nad vaším životopisem, což je žádoucí. Část personalistů si životopisy ukládá do PC a dále s nimi pracuje. Pro lepší orientaci si standardně pojmenovávají soubory s životopisy dle příjmení kandidátů. Udělejte to za ně vy. Pokud pošlete svůj životopis v souboru pojmenovaném ve formátu „Příjmení_CV“, můžete tím získat malý plusový bod.
3. Co inzerát, to jiný životopis
Velmi často uchazeči o práci postupují ve dvou krocích. Připraví si životopis a začnou ho rozesílat do různých firem. Co je na tom špatně? Moje doporučení je na každou pracovní nabídku poslat „jiný“ životopis. Samozřejmě, že ten váš, ale měl by vypadat vždy jinak a reflektovat konkrétní pracovní nabídku. Vysvětlím na jednoduchém příkladu. Pokud reaguji např. na pozici účetní junior, ale tuto práci jsem nikdy nevykonával, je vhodné v životopise ve svém předchozím zaměstnání zmínit a zvýraznit vše, co je alespoň částečně podobné tomu, co pozice účetní obnáší. Personalista si vás tak bude umět lépe představit na dané pozici, o kterou máte zájem.
4. Životopis jako odpověď na inzerát
Nejlépe napsaný životopis je z mého pohledu ten, ve kterém najdu odpovědi na inzerát. Při tvorbě životopisu je tak vhodné mít před očima také daný inzerát a pokusit se na něj reagovat. Je v požadavcích inzerátu nutná znalost angličtiny? Mějte v životopise informaci, ve kterých zaměstnáních jste angličtinu používali, jakou formou a jak často. Hledá firma někoho na dvousměnný provoz? Personalista jistě uvítá, pokud ve vašem životopise najde zmínku, že vám střídání směn vyhovuje. A co práce servisního technika v terénu mimo kancelář? Ideální šance se „prodat“ a uvést v životopise, že v kanceláři byste se „ukousali nudou“.
5. Nepodceňujte zájmy
O zájmech už tu krátká zmínka byla. Sekce „Zájmy“ v životopise je drobná šance pro potenciálního zaměstnavatele, jak vás může alespoň trochu poznat jako člověka. Co máte rádi, co děláte ve volném čase a podle toho odhadnout, jestli byste se na danou pozici hodili. Využijte to tedy ve svůj prospěch. Hlásíte se na pozici učitele na základní škole? Uveďte do zájmů, že o víkendech podnikáte např. výlety do přírody s dětmi z vaší vesnice nebo že v létě jezdíváte na dětské tábory jako vedoucí.
6. Nelžete
Důležitý bod závěrem – v žádném případě nelžete. Neuvádějte do životopisu to, co není pravda. Zkuste se ale „prodat“ tam, kde je to možné. Snažte se zvýraznit to důležité a zásadní, co chce personalista vidět. Životopis je důležitý krok k tomu, abyste dostali pozvánku k pohovoru. Pokud ho tedy napíšete chytře, zbývá už pak jen zvládnout samotný pohovor.