Článek
Na první pohled se to zdá jako nesmysl. Pokud jste ve stejném obchodě, ve stejný čas a berete si stejné zboží jako ostatní, musíte přeci zaplatit všichni stejnou částku. Omyl. Vítejte ve 21. století a ve světě obchodních řetězců. Je tak velmi snadné se nedobrovolně stát součástí hry, ve které ani jeden ze tří zákazníků nemá stejnou cenu.
Máslo za tři různé ceny
Moje osobní zkušenost je z minulého týdne. Nakupoval jsem právě zboží v jednom supermarketu. V ruce lístek od manželky, co vše je třeba nakoupit. Mimo jiné i máslo v akci. Jedno takové jsem tedy ve spěchu vzal a zamířil ke kasám. Při markování na samoobslužné pokladně na mě ale vyskočila cenovka 50 korun, i když jsem si matně pamatoval číslo 45. Jenže právě na tuto cenu dosáhli všichni kolem, kteří měli aplikaci daného obchodu, a ještě si v ní zaktivovali kód se slevou 5 korun na máslo. Já mám v mobilu jen vyfocený čárkový kód slevové karty, aplikaci nainstalovanou nemám. Navíc mobil jsem nechal v autě, takže by mi slevová karta byla stejně k ničemu. Zaplatil jsem tedy 50 korun.
Po dokončení platby a odchodu ze supermarketu ještě upoutala mou pozornost cedule, která oznamovala ten den začínající akci 70 korun zpět při nákupu nad 700 korun. Což odpovídá při ceně nákupu 700 korun slevě 10 %. A já za 700 korun nákup opravdu měl. Respektive pár korun přes. Máslo (původně za 50 Kč) by mě tedy hypoteticky i s aktivním kuponem (5 Kč sleva, tedy nová cena 45 korun) vyšlo se slevou 10 % po zaokrouhlení na konečných 41 korun (90% ze 45 korun). V tomto případě nebylo třeba aktivovat kupon, stačilo jen naskenovat kód slevové karty. Tu já neměl.
Přestože tedy ve stejný moment vedle mě stáli lidé, kteří ono máslo měli za 45 korun a kus od nich další, kteří ho koupili dokonce za 41 korun, byl jsem patrně jediným člověkem široko daleko, kterého tento slevový svět rozčiloval. Jeden za padesát, druhý za čtyřicet pět, třetí za čtyřicet jedna. Jak k tomu přijde například člověk neovládající technologie, nebo cizinec ze zahraničí, který by si s aplikací neporadil, a kupoval tak za nejdražší možnou cenu? A podobné jen modifikované obchodní finty využívá téměř každý obchodní řetězec.
Slevy milujeme, měli bychom je ale nenávidět
A tak se dostávám k tomu podstatnému. Tento text vlastně není o slevových kartách nebo kuponech, které jsou k dispozici u většiny supermarketů v Česku. Dokonce ani není o onom konkrétním máslu z mého příběhu (a už vůbec ne o tom z fotografie výše). Gró problému vidím v celkovém nastavení supermarketů. V tom, co jejich marketingové oddělení vymýšlí a co my jako lidé, pro mě nepochopitelně, milujeme.
Ve slevách vidím totiž především diskriminaci. Ano, čtete správně. A nemusí jít vůbec o slevové kartičky. Jde o slevy jako takové. Proč stojí třeba balení sýrů jeden den v akci 20 korun, a následující den 30 korun? To přes noc opravdu o 50 % objektivně zdraží? Navíc oznamované slevy v letácích třeba týden dopředu. To opravdu dokáže supermarket odůvodnit fakt, že za týden se mu tak zvednou náklady, že je nucen zvednout cenu z 20 korun na 30 korun? Nerozumím tomu. A ještě víc nerozumím tomu, že to nevadí nám zákazníkům. Sleva totiž potěší jen hrstku těch, co ji využijí. Zbytek by se měl někde bouřit, proč musí kupovat za plnou cenu.
Sám reprezentuji tu skupinu lidí, která nemá prostor chodit do obchodu cíleně za zlevněnými potravinami. Do obchodu chodím, když něco potřebuji. Jestli tedy dnes kupuji sýr za 30 korun, ale můj soused ho koupil včera o 10 korun levněji, vnímám se právem znevýhodněn.
Ideální svět bez slev
V ideálním světě si tak představuji stav, kdy budou potraviny po celý rok stát stejnou cenu. Když udělám nákup hlavních potravin v únoru nebo srpnu, zaplatím vždy stejně. Rok co rok pak může dojít k adekvátnímu navýšení jednotlivých potravin dle libosti supermarketů. Třeba o inflaci. Samozřejmě s výjimkou sezónních potravin, kdy je jasné, že rajčata přivezená v zimě z Nizozemska budou stát patrně víc než ta vypěstovaná třeba v Česku během sezony.
A tak nesouhlasím s kupony, se slevovými kartami, ale nejvíce se slevami jako takovými v té nejobecnější rovině. Dokud si ale budeme všichni aplikace daných obchodů stahovat, spěchat do prodejen kvůli akcím a radovat se, kolik že peněž jsme ušetřili díky chytrému nákupu ve slevách, změny se rozhodně nedočkáme.