Hlavní obsah
Finance

Vyplatí se dovolená ještě v březnu? Mně firma nevědomky vyplatí o 18 360 Kč více

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Věděli jste, že na dovolené můžete dokonce vydělat? Dobře načasovaná dovolená Vám může zaplatit třeba i většinu nákladů, které s ní máte. A váš zaměstnavatel je tím, kdo vám nevědomky na dovolenou přispěje. Mně se to stalo.

Článek

Pojďme hned k věci. Většina lidí v naší zemi pracující jako zaměstnanci na pracovní smlouvu mají ze zákona nárok na 4 týdny dovolené. Nově se oficiálně dovolená vede v hodinách nikoliv ve dnech, ale pro zjednodušení zůstaneme u dnů. Jsou firmy, co nabízejí 25 (třeba ta moje) nebo i 30 dní dovolené jako benefit, ale v tomto případně to není zásadní.

Neznalost nás zbytečně připravuje o peníze

Zkuste se zeptat sami sebe, případně kolegů v práci a patrně velká část z vás nebude přesně vědět, kolik že to peněz za dovolenou vlastně dostanete (naprosto stejně to funguje u pracovního svátku). Ano nejsme už třeba překvapeni, že za červenec a srpen, když jedeme na dovolenou, tak jsou výplaty trošku vyšší, ale proč přesně, to neřešíme. Přitom toho docela jednoduše můžeme využít k lepšímu výdělku.

Jak to tedy vlastně je?

Pokud čerpáte dovolenou, tak Vám vždy náleží „náhrada“ mzdy za dovolenou, nikoliv mzda za odpracovanou dobu (protože reálně nepracujete). Zásadní je, jak je tato náhrada vypočítávána. Výpočet náhrady mzdy se totiž odvíjí od průměrného výdělku v předchozím ročním kvartálu. Tedy jednoduše řečeno – to, kolik peněz vyděláte v 1. kvartálu (leden, únor, březen), vám ovlivní, kolik peněz dostanete v 2. kvartálu (duben, květen, červen), když si v tomto druhém kvartálu vyberete dovolenou nebo bude státní svátek. Stejně tak pokud máte vyšší odměny například v 4. kvartálu (říjen, listopad, prosinec), patrně nejvíc peněz za dovolenou dostanete v 1. kvartálu (leden, únor, březen) následujícího roku.

Jak si tedy zajistit vyšší výplatu?

Ta hlavní věc, kterou byste měli sledovat, je jednoduchá. Jedná se o odměny a základní mzdu. Pokud totiž některý měsíc máte vyšší odměny (například vánoční, nebo odměny za dokončení projektu), je vhodné si vzít dovolenou následující kvartál. Stejně tak, pokud si dnes vyjednáte navýšení základní mzdy od 1.4.2023, tak celý druhý kvartál (duben, květen, červen) budete mít vyšší mzdu a je tak dobré s dovolenou počkat až do 3. kvartálu, kde za ni dostanete více peněz. Další z tipů je sledovat ve výplatní pásce položku „průměrný výdělek“, kde najdete konkrétní částku, kterou je vaše dovolená/svátek proplacená.

To hlavní - příklad na konec

Moje základní měsíční mzda je 35 000 Kč. Mé firmě se minulý rok dařilo a ve výplatě za říjen, listopad a prosinec jsem dostal vždy odměnu.

  • Říjen: 35 000 Kč + 10 000 Kč odměna
  • Listopad: 35 000 Kč + 10 000 Kč odměna
  • Prosinec: 35 000 Kč + 25 000 Kč odměna (vánoční)

Po sečtení jsem tedy za 4. kvartál vydělal 150 000 Kč. Odpracoval jsem všechny dny, takže zjednodušeně řečeno za 4. kvartál jsem odpracoval 65 dní, což je 520 hodin. V průměru se dá tedy říct, že moje hodinová mzda (průměrný výdělek) byla 150 000 / 520 = 290 Kč (zaokrouhleně).

Věděl jsem, že takto vysoké odměny jsou výjimečné, tak jsem se rozhodl v březnu (kdy je vždy slabý měsíc) odjet na dovolenou a to na celou dobu, tedy celkem 23 pracovních dní. Využiji si svých 20 dní dovolené + 3 další, které si ještě převádím z minulého roku.

Samozřejmě celých těch 23 pracovních dní dostanu zaplaceno „průměrným výdělkem“, takže 290 Kč za každou hodinu. Těch je v březnu celkem 184 (23*8). Takže s matematikou prvního stupně ZŠ si spočítám, že moje výplata za březen bude 184*290 = 53 360 Kč. O kolik, že to je víc, než moje základní mzda, která činí 35 000 Kč? Celkem 18 360 Kč a za to už se na nějakou menší dovolenou jet určitě dá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Proplácení

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz