Článek
Už asi každý z nás zažil situaci, kdy se něco rozbilo. Ať už to byla sklenička nebo talíř, tyto maličkosti se v životě prostě stávají. Ztrátu většinou neřešíme, protože podobné věci obvykle máme doma v dostatečném množství. Pokud jich náhodou pár chybí, snadno pořídíme novou sadu a problém je vyřešen.
Horší je to, když se rozbije něco dražšího, například pracovní počítač, a důvěryhodný servis nám oznámí, že to už „nejde opravit“. To je okamžik, kdy začíná závod s časem. Potřebujeme co nejrychleji najít náhradu (vrátit se k práci), aniž bychom přitom zatížili rodinný rozpočet víc než je nutné. Začneme hledat, kde koupit vhodnou náhradu za přiměřenou cenu a ideálně od prověřeného eshopu. Ať už nás to stojí hodiny hledání nebo peníze, nakonec najdeme to, co potřebujeme. Pak už stačí „jen“ počkat na doručení.
Pokud máte dobrou zkušenost s místním pošťákem, je vše v pořádku. Domluvíte se s ním a zásilku si bez problémů předáte. Pokud ale máte zkušenost, že vám nějaký dopis na České poště „zmizel“, doručovatel se nikdy neobjevil a vy jste museli společně s vedoucí pobočky prohledávat trezor, až jste dopis nakonec našli v „pytli“ určeném k odeslání na třídírnu, při takové zkušenosti byste měli zvážit, zda je Česká pošta pro vás tím správným doručovatelem.
Já jsem to neudělal a rozhodl se nechat svou objednávku doručit Českou poštou. Byla to poměrně drahá objednávka, kterou jsem potřeboval co nejdříve.
První problém nastal, když se doručovatel nikdy neobjevil. Bohužel se jedná o u nás obvyklý jev. Druhým nejčastějším je, že lístek byl vhozen do schránky v nestřeženém okamžiku, aniž by kdokoli zazvonil.
Při druhém pokusu o doručení v dodávce něco vzplálo. Naštěstí jsem měl poblíž auto s hasicím přístrojem, takže jsem ho vzal a oheň uhasil. Tím jsem zachránil i svou zásilku. Doručovatel a já jsme si poté rozumně popovídali a on mi sám doporučil, abych žádal po poště náhradu za použitý hasicí přístroj. On sám na to prý už několikrát upozorňoval, vždy marně.
Den poté jsem poslal žádost České poště, aby mi proplatili náklady na hasicí přístroj, přičemž jsem specifikoval datum incidentu a cenu přístroje. Měl jsem trochu obavy, že pošta bude škodu vymáhat po doručovateli, ale čekalo mě jiné překvapení.
Po 60 dnech jsem obdržel zdvořilou odpověď, že reklamaci zamítají, protože má zásilka nebyla poškozena. Chvíli jsem se díval na dopis a snažil se pochopit, zda něco nechápu. Ne, myslí to vážně.
Tak jsem podal na Českou poštu žalobu na úhradu škody. Česká pošta se na konci soudem stanovené lhůty vyjádřila, že za škodu způsobenou při odvracení jiné škody neodpovídá a že odpovídá pouze za škody na balíku – a ještě pouze v případě, že se tak nestalo v důsledku nesprávného zabalení.
Ptal jsem se známého, zda tomu rozumím správně, a jeho odpověď byla, že Česká pošta tvrdí, že pokud při doručování zásilky poškodí plot, tak neodpovídá za škodu na plotu, ale pouze za škodu na zásilce.
Podle České pošty jsem tedy měl nechat všechny balíky a možná i celé auto shořet a pak sledovat jak od něj vzplane i mé auto a další… Možná by si přáli, abych zavřel jejich zaměstnance do toho auta, aby je přestal obtěžovat s nějakou „bezpečností při práci“. Pošta to po celou dobu psala velmi zdvořile a dokonce uznala, že za škodu odpovídá, jen to vzápětí popřela.
A co na to soud? Už je to rok a stále nic. Jakmile se něco dozvím, tento článek upravím. :-)
Do té doby, pokud máte problémy s Českou poštou, doporučuji přes ni nic neposílat. A pokud to jinak nejde, rozhodně jí nepomáhejte na svůj úkor. Nejenže si toho neváží, nepokouší se situaci napravit, ale dokonce vás může tahat po soudech a hrozit vám obrovskými náklady na její právní zastupování.