Článek
A jedním z nejdražších a největších fiask bylo Google+. Vzpomínáte si na něj?
Google spustil Google+ v roce 2011. Mělo jít o odpověď na tehdy nezadržitelný růst Facebooku. Zatímco Mark Zuckerberg sklízel miliardy nových uživatelů, Google cítil, že mu ujíždí vlak. A tak přišel s vlastní sociální sítí. Jenže místo revoluce přišlo spíš nucené přátelství. Google totiž do projektu zatlačil uživatele násilím – bez účtu na Google+ nešlo například komentovat videa na YouTube. To vyvolalo odpor a lidé začali platformu vnímat spíš jako povinnost než radost.
Koncepce „kruhů“, do kterých jste si třídili přátele a kontakty, sice byla na svou dobu zajímavá, ale nepřinesla nic, co by lidi skutečně nadchlo. Facebook už měl prostě náskok a hlavně síť, kterou nešlo jen tak nahradit. Sociální sítě stojí na komunitě a zvyku, a to se Google+ nikdy nepodařilo vybudovat.
Navíc se přidaly problémy s bezpečností. V roce 2018 se ukázalo, že platforma roky trpěla úniky dat. To byla poslední rána – v dubnu 2019 Google službu pro širokou veřejnost definitivně vypnul. Firmám sice ještě chvíli nabízel upravenou verzi pod názvem Google Currents, ale i ta se v roce 2023 tiše rozpustila v rámci Workspace.
Google+ tak skončil jako učebnicový příklad toho, že i obří firma s téměř neomezenými zdroji může šlápnout vedle. Nestačí jen zkopírovat úspěšný model konkurence a nasypat do něj miliardy. Lidi se totiž nedají koupit donucením.
A kolik že to celé stálo? Odhady analytiků mluví o tom, že Google do vývoje, marketingu a integrace Google+ utopil mezi miliardou a pěti miliardami dolarů. Přesné číslo nikdy nepřiznal. Ale i pro takovou firmu to byla bolestivá lekce – a pro svět internetu připomínka, že ani technologičtí giganti nejsou neomylní.
Zdroje:
https://www.forbes.com/sites/bruceupbin/2011/06/30/google-cost-585-million-to-build-or-what-rupert-paid-for-myspace/