Hlavní obsah

Z náhodného videa na školním tabletu jsem zjistila, co se děje v kroužku mého syna

Z náhodného videa na školním tabletu jsem zjistila, co se děje v kroužku mého syna

Článek

Z náhodného videa na školním tabletu jsem zjistila, co se děje v kroužku mého syna

Když mi jednoho odpoledne syn podal školní tablet s prosbou, abych mu pomohla najít uložený domácí úkol, neměla jsem v úmyslu jakkoli šťourat do jeho soukromí. Spěchala jsem, polévka bublala na sporáku a on už měl dávno být po úkolech. Jenže jak jsem projížděla soubory, prstem jsem nechtěně zavadila o složku označenou ikonou kamery. Automaticky jsem ji chtěla zavřít, ale jedno video se samo spustilo. A v tu vteřinu se mi sevřel žaludek.

Na obrazovce byl můj syn. Seděl na židli uprostřed tělocvičny, ramena měl shrbená a ruce sevřené v klíně. Naproti němu stál vedoucí jejich dramatického kroužku, pan Doležal. Nešlo přehlédnout, jak se nad ním tyčil, ruce vbok, výraz ledově klidný a přitom výsměšný.

„Tak ještě jednou,“ říkal na videu. „Jestli chceš být na vystoupení, budeš to dělat pořádně. Ty tvoje výmluvy mě nezajímají.“

Syn jen přikývl. Nebyl slyšet jediný odpor, jen tiché „ano“, téměř nepostřehnutelné.

To samo o sobě by možná nebylo tak šokující. Přísní vedoucí existují všude. Jenže v další minutě videa se něco změnilo. Pan Doležal přistoupil k synovi až příliš blízko, položil mu ruku na rameno a zatlačil ho zpět do opěradla. Bylo to rychlé, tvrdé gesto, ne pedagogické vedení.

„Podívej se na mě,“ přikázal. „A dýchej tak, jak jsem ti říkal. Nebo to budeme opakovat celou hodinu.“

Synův obličej v tu chvíli vypadal úplně jinak, než jak jsem ho znala. Žádné rošťáctví, žádná odvaha, žádní osmiletí „já to dám“. Jen čistý strach.

V tu chvíli se mi ruce roztřásly. Zavřela jsem víko tabletu, jako by mě popálil. A pak jsem ho zase otevřela, protože jsem věděla, že to nemůžu ignorovat. Projelo mnou něco mezi hněvem, vinou a panikou. Jak dlouho tohle trvá? Proč mi to neřekl? A hlavně – co se u nich v kroužku ještě děje?

Když se syn vrátil do kuchyně, tvářil se, jako by nic. Vzala jsem ho kolem ramen a posadila si ho před sebe.

„Miláčku, můžu se tě na něco zeptat? Jak se máš v dramaťáku?“

Podíval se stranou. „Dobře.“

„Opravdu?“

Ticho.

Když se konečně přiznal, přišla lavina. Ne fyzické násilí, ne nic, co by se dalo snadno pojmenovat. Spíš psychický nátlak. Neustálé ponižování před ostatními, tresty za to, že se nesmál v pravý okamžik, nucení k vystoupením, i když říkal, že je mu špatně. A hlavně: zákaz komukoli o čemkoli říct.

„Říkal, že když to někomu povím, vyhodí mě z kroužku a bude to moje vina,“ zašeptal syn.

A mně v tu chvíli došlo, jak málo stačí, aby dítě uvěřilo dospělému, který má autoritu a žádné hranice.

Další den jsem šla do školy. Ne jako rozhořčený rodič, ale jako někdo, kdo chce věci řešit. Důkaz jsem měla. Synovo svědectví taky. A když vedení školy video vidělo, změnil se jejich výraz stejně jako ten můj den předtím.

Pan Doležal dostal okamžitou stopku. Kroužek převzala učitelka z prvního stupně a děti si poprvé po dlouhé době skutečně hrály, místo aby se třásly, kdo bude další na řadě.

Synovi to ale trvalo déle. Ještě týdny se budil v noci, že „musí trénovat“. Hodně jsme spolu mluvili. A jednoho dne za mnou přišel sám.

„Mami, můžeš to video smazat?“ zeptal se. „Už to nechci vidět. Už to není moje.“

A tehdy jsem pochopila, že nejdůležitější nebylo to video najít, ale dát mu pocit, že je zase v bezpečí.

Dodnes si říkám, že kdybych ten den nehledala domácí úkol, možná by to pokračovalo dál. A děti by dál věřily dospělému, který si jejich důvěru nezasloužil.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz