Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Jak se fosilní korporace snaží natřít své podnikání nazeleno

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Greenpeace/Jakub Šedý

Greenwashing je marketingová strategie, která spočívá v tom, že společnosti prezentují své produkty, služby nebo aktivity jako ekologicky šetrné, přestože ve skutečnosti mají negativní dopad na životní prostředí.

Článek

Greenwashing je často používán fosilními korporacemi, které chtějí zakrýt svou roli v klimatické krizi a získat si důvěru spotřebitelů, investorů nebo regulátorů. Aktuální analýza provedená hnutím Greenpeace střední a východní Evropy (CEE) odhalila, že dvanáct předních evropských společností, zabývajících se produkcí fosilních paliv, nadále klame veřejnost ohledně své ochoty snižovat svůj vliv na klimatické změny tím, že přejdou na obnovitelné zdroje energie.

Z analýzy výročních zpráv šesti největších světových společností v oblasti fosilních paliv a šesti evropských ropných a plynárenských společností za rok 2022 vyplývá, že pouze nepatrných 0,3 % jejich celkové výroby energie v daném roce pocházelo z obnovitelných zdrojů.

Pouze zlomek investic korporací jde na obnovitelné zdroje

Situace se pravděpodobně v dohledné budoucnosti nezmění, neboť zpráva ukazuje, že v roce 2022 z investic 12 společností šlo do zelené energie pouze 7,3 % (6,57 miliardy eur) - zbývajících 92,7 % (81,52 miliardy eur) směřovalo do fosilního byznysu a v některých případech dokonce podporovalo jeho expanzi

Zpráva také odhaluje, že „Big Oil“ sabotuje klimatická opatření prostřednictvím záměrného používání greenwashingového jazyka, kompenzací emisí, zveřejňování pouze částečných údajů zakrývajících realitu a propagace technologií, které odvádějí pozornost od reálných řešení klimatické krize. Nic nenasvědčuje tomu, že by došlo k zásadní změně v hlavní aktivitě tohoto odvětví tak, aby alespoň částečně přispělo k přechodu na čistou energii.

Fosilní společnosti nás tahají za nos

Společnosti BP, Equinor, Wintershall Dea a TotalEnergies ve skutečnosti v roce 2022 snížily své investice do nízkouhlíkových a obnovitelných produktů ve srovnání s rokem 2021.

I přesto, že všech dvanáct zkoumaných společností veřejně slíbilo, že do roku 2050 dosáhnou klimatické neutrality a opakovaně zdůrazňují své investice do obnovitelných zdrojů energie, žádná z nich doposud nedokázala vypracovat komplexní strategii pro dosažení tohoto cíle. Dle zprávy téměř všechny plánují udržet nebo dokonce zvýšit těžbu ropy a zemního plynu do roku 2030.

Čistá Energie Zítřka, nebo spíše Český Ekologický Zločin?

Dalším příklad greenwashingu můžeme nalézt i u nás v Česku. Polostátní společnost ČEZ, která se prezentuje jako lídr v oblasti energetické transformace a ochrany klimatu a hrdě se označuje za Čistou Energii Zítřka, přitom stále provozuje několik uhelných elektráren, které patří mezi významnénejvětší znečišťovatele v Evropě. Společnost také prodala své obnovitelné zdroje v Rumunsku a Bulharsku a nyní prosazuje prodloužení těžby hnědého uhlí v severních Čechách na velkolomu Bílina, což by mělo devastující dopad na krajinu, klima i zdraví lidí.

Jak odhalit greenwashing

Greenwashing je obtížné odhalit, protože společnosti často používají nejasné nebo zavádějící termíny, jako jsou „zelený“, „udržitelný“ nebo „nulový“. Greenwashing také využívá emocionální apely, atraktivní vizuály či selektivní prezentaci dat. Abychom poznali greenwashing, je třeba kriticky zkoumat informace, které společnosti poskytují, a hledat nezávislé zdroje, které ověřují jejich tvrzení. Je také důležité sledovat celkový dopad společnosti na životní prostředí, nikoli jen jednotlivé projekty nebo iniciativy.

Jednou z cest jak čelit greenwashingu je podporovat organizace, které bojují proti lživé reklamě a požadují transparentnost a odpovědnost od fosilních korporací. Můžeme také ovlivnit chování společností tím, že budeme preferovat ty, které skutečně investují do čisté energie a snižují svou uhlíkovou stopu. A konečně požadujme od našich politických zástupců, aby přijali silná opatření proti klimatické změně a nepodléhali tlaku fosilní lobby.

Šimon Hauser je mediální koordinátor Greenpeace ČR.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz