Článek
„My jsme vodík,“ hlásil hrdě David Maršálek na tiskové konferenci k představení prvního vodíkového kola. Jeho sebevědomí je na místě - společnost H2 Global Group se za pět let svého působení stala světovým lídrem v oblasti molekulárního vodíku v oblasti zdraví, krásy, zemědělství a chovatelství. Nyní má na kontě další triumf. „Být první je nám v H2 Global Group vlastní. Stále se snažíme o inovace a flexibilní přístup k novým technologiím. Udržitelná mobilita je velkým společenským tématem a jsme rádi, že svou trochou můžeme do této nové oblasti přispět,“ říká k prvnímu vodíkovému kolu v Česku prezident společnosti David Maršálek.
Zásadním bodem projektu bylo řešení vodíkového pohonu prototypu. „Šlo o to vyladit vodíkový palivový článek a elektrické ovládání tak, aby spolu jednotky správně komunikovaly,“ vysvětluje vodíkový expert inženýr H2 Medical Technologies Pavel Vašek. „Máme velmi dobrou zkušenost s elektrolyzérem, což je jedna technologie a palivový článek je elektrolyzér naruby. Do elektrolyzéru dodáváme elektrickou energii a on rozkládá vodu na vodík a kyslík, kdy vodík my pak dále využíváme pro naše potřeby. Palivový článek naproti tomu je zařízení, do kterého dodáváme vodík a ze svorek z elektrod bereme elektrickou energii.“
„V rámci nové divize H2 Mobilita, která teď u nás vzniká, můžeme začít vyrábět kola nejen pro ČR. Budeme pracovat na zlehčení rámů kola a na zvětšení objemu přidané baterie. Tím zvýšíme dojezd kola až na 200 km na jednu vodíkovou láhev,“ říká vedoucí vývoje společnosti H2 Medical Technologies, cyklistický mechanik Pavel Klasovitý.
Nyní společnost stojí před otázkou, jak kola dostat do provozu, aby byla snadná na obsluhu a jejich provoz nebyl finančně náročný. „Budeme muset vyřešit plnění lahví, tak aby uživatel nemusel jezdit na čerpací stanici a vodík do kola tankovat. Musíme doladit systém, aby lahví v oběhu bylo stále dost, domluvit se s některou z „plynových“ společností, zda je schopná nám lahve plnit a za kolik, anebo možná dojdeme výpočty k závěru, že se nám vyplatí si toto plnící zařízení také vyrobit a mít vlastní plnící stanici, abychom našim zákazníkům dodali, co potřebují. Každý bude mít možnost si jednoduše vyměnit prázdnou lahev za plnou, jako je tomu dnes s propan-butanem nebo dříve s bombičkami k sifonu. Cílem je dosáhnout nejnižší možné ceny pro koncového spotřebitele, ideálně v řádech stovek korun za jednu lahev,“ vysvětluje David Maršálek.
Přestože se to může zdát jako hudba budoucnosti, prezident Maršálek má vizi s jasnými obrysy. „Jsme zvyklí pouštět se do všeho velmi flexibilně, takže ještě letos by tento systém mohl být hotový a první kola jezdit právě tady v MSIC, které je ostravským technologickým průkopníkem a nebojím se říci českým Silicon Valley. Jsem vděčný, že máme podporu a zázemí takového partnera jako je právě ředitel MSIC pan Pavel Csank, který se svým týmem podporuje a vytváří tvůrčí prostředí pro firmy jako je ta naše, a jde tak vzorem celé zemi.“
Vodíkových kol je v Evropě několik, některá z nich jsou již ve fázi sériové výroby. Další na řadě by mohla být tato vodíková kola z Ostravy. David Maršálek absolutně ekologické kolo prezentoval jako první dopravní prostředek svého druhu v Česku a zároveň projektu H2 City - vize vodíkového města budoucnosti. To by mělo v Ostravě postupně vzniknout během následujících měsíců a let.
Technické parametry H2 Bike®
Výkon motoru: 250 W
Hmotnost: 35 kg (+- o 4 kg víc než u běžných elektrokol)
Dojezd: až 150 km na jednu lahev
Zdroj energie: Baterie + vodíková lahev o objemu 2 litry, což odpovídá 70 g vodíku