Článek
Počátkem listopadu se v americké Nevadě poprvé – na třicet minut – vznesl větroň využívající pouze vodík jako palivo. Od té doby vykonal další dva lety, kdy u jednoho z nich proběhl test spuštění motoru ve výšce 10 000 stop.
Speciálně upravený větroň Arcus-J bude využíván vědeckým týmem „The Blue Condor“ v rámci programu UpNext k výzkumům vlivu vodíkových kondenzačních stop (contrails) na atmosféru. Projekt je součástí ambiciózního cíle Airbusu uvést na trh dopravní letadlo na vodíkový pohon do roku 2035.
Součástí výzkumu bude i srovnání vodíkového paliva a kerosinu (leteckého petroleje). V této části experimentu Airbus plánuje lety dvou kluzáků až do nadmořské výšky 30 000 stop. Dva kluzáky poletí vedle sebe, přičemž jeden bude vybaven motorem na vodíkový pohon a druhý bude poháněný motorem využívajícím kerosin. Následně získaná data umožní vědcům lepší srovnání vodíkových a kerosinových motorů.
„Vodík nabízí letectví cestu nízkouhlíkového provozu, nicméně i spalování vodíku za sebou zanechává kondenzační stopy podobné jako u konvenčních motorů. Vodíkové kondenzační stopy jsou ale velmi odlišné. Neobsahují saze či oxidy síry, ale vážou oxidy dusíku a velké množství vodní páry, až 2,5 krát více než kerosinové kondenzační stopy. Oba typy ovlivňují klima, proto má letecký průmysl povinnost je zkoumat,“ zmínili zástupci společnosti Airbus.
Text a foto zdroj: Airbus