Hlavní obsah
Lidé a společnost

Tragédie letu 773: Smrt 44 lidí kvůli dluhům skladníka, v letadle řádil jako smyslů zbavený

Foto: Wikimedia commons/Public domain 1.0

Cestující bohužel neměli šanci přežít

Měl to být rutinní let, který však znamenal katastrofu a nakonec i změny v pravidlech letecké dopravy. Vyšetřování nehody ukázalo, že smrt 43 lidí je sebevraždou a vraždou. Byl to obrovský šok.

Článek

Sedmadvacetiletý skladník Francisco Gonzales měl velké osobní problémy. Manželka Patricie ho opustila, čelil obrovským finančním problémům. Skoro polovina výplaty, kterou coby skladník dostával v jednom obchodním domě, odcházela na splátky nejrůznějších půjček. Někdejší člen filipínského týmu jachtařů na olympijských hrách v roce 1960 přestal situaci zvládat. Upadal do stále větších depresích, až se před více než šedesáti lety odhodlal k hroznému činu, kterým chtěl zabezpečit svoji rodinu. „Zemřu buď ve středu 6. května, nebo ve čtvrtek 7. května,“ sdělil svým přátelům.

Uzavřel pojistky a šel na „věc“

Let 773 společnosti Pacifik Air z nevadského Rena do San Francisca měl být naprosto bezproblémový. Nikdo nečekal, že by se mohly stát jakékoli nepříjemnosti. Když tedy turbovrtulový letoun Fairchild F-27 zmizel z radarů a na věži s ním nedokázali navázat kontakt, ptali se dalších pilotů, jestli nemají nějaké informace. Jeden z nich potvrdil, že vidí oblak kouře, jakoby šlo o požár. Začínalo být jasné, že letadlo šlo k zemi. Bohužel se tak naplnily plány Francisca Gonzalese, který svůj čin viděl jako jedinou možnost, jak si alespoň částečně zachovat tvář. No, moc se mu to tedy nepovedlo.

Skladník na letišti v San Franciscu uzavřel dvě životné pojistky, každá zněla na 105 tisíc amerických dolarů. Právě to měly být finance, které po jeho smrti dostanou jeho blízcí. Podle všeho chtěl život ukončit už během letu do Rena, to ale ještě z nějakého důvodu nedokázal. Když ve městě přistál, namířil si to rovnou do casina. „Je mi jedno, kolik vlastně prohraju, protože zítra už to nebude důležité,“ říkal Gonzales podle jednoho z pracovníků podniku. Jeho slova odhalilo vyšetřování.

Vyšetřování bylo jednoznačné

Skladník nastoupil do letadla z Rena, tentokrát už si bohužel ohavný čin nerozmyslel. Kapitánem zmíněného letu byl Ernest A. Clark, který bez problémů navedl letoun nad Sierru Nevadu a následně do Stocktonu v Kalifornii, kde bylo naplánované mezipřistání. Deset cestujících nastoupilo, dva z letadla vystoupili. Celkový počet lidí na palubě byl tak čtyřiačtyřicet, včetně budoucího vraha. Asi deset minut po vzletu ze Stocktonu šel Gonzales realizovat svůj plán. „Kapitán je zastřelen, jsem postřelen… snažil jsem se pomoci…,“ slyšeli vyšetřovatelé jednu z posledních zpráv z letadla.

Letečtí inspektoři a FBI v troskách letadla našli revolver Smith & Wesson ráže .357 Magnum, ve kterém chybělo šest nábojů. Vyšetřovatelé si i díky tomu začali dávat celou mozaiku dohromady. Pitva také ukázala, že dva piloti byli zastřeleni a únosce spáchal sebevraždu. Svědci vypověděli, že slyšeli divné zvuky, které zřejmě souvisely s tím, že se druhý pilot snažil situaci zachránit, než ztratil vědomí. Víme, že se mu to bohužel nepodařilo. Ukázalo se, že Gonzales vpadnul do kokpitu a začal střílet jako smyslů zbavený na na Clarka a Andresse, tedy na muže na místech kapitána a prvního pilota. Jejich šance byly mizivé.

První tragédie svého druhu

Incident nakonec vedl k přehodnocení pravidel letecké přepravy. Letadlo Fairchild F-27A mělo prostor pro cestující oddělen od kokpitu předním nákladovým prostorem s jedinými dveřmi vedoucími z kabiny pro cestující do nákladového prostoru. Letecký úřad USA tak rozhodl, že dveře, které oddělují kabinu pro cestující od prostoru pro posádku, byly u všech pravidelných leteckých dopravců a komerčních letadel během letu zamčené.

Nařízení vstoupilo v platnost 6. srpna 1964. Kritika tehdy tvrdila, že se tak mělo stát dřív. Na druhou stranu podobné zkušenosti předtím nebyly. Čin Francisca Gonzalese byl prvním vraždou a sebevraždou v letecké dopravě s tak vysokým počtem obětí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz