Hlavní obsah
Cestování

Přírodní park Collserola, plíce Barcelony v náručí sochy Ježíše

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Břetislav Mazoch

Výhledy na Barcelonu (napravo) a na část přírodního parku Collserolla s vrcholem Tibidabo a telekomunikační věží Torre de Collserola (nalevo).

Krátký sobotní „útěk“ z betonové džungle Barcelony do přírodního parku Collserola, který je zároveň malým pobřežním pohořím lemujícím město ze severozápadu. Metrem jsem se dostal na místo startu i zpět domů. (Hory Španělska 04, datum 15-04-2023)

Článek

Ten den jsem nedělal žádné velké plány a rozhodl se vyběhnout si místní „kopečky“.

Na místo startu jsem se snadno dopravil metrem. Kousek od stanice metra začíná stoupání.

...

Řeknu ti, je to fajn pocit dostat se takto nad město a všechny ty domy.

Barcelona je totiž džungle, betonová džungle. I když, abych Barceloně nekřivdil až zas tolik, tak ve spoustě ulic jsou vzrostlé stromy a různé zahrady a parčíky mezi zástavbami.

Takže je to vlastně takový mix betonové a tropické džungle propletený do sebe. Barcelona má opravdu svůj charakter. Najdeš tu místa pěkná i odpudivá. Je to město protikladů, alespoň to tak teď vnímám já po pár měsících života tady.

...

Každopádně výšlap nad město patří k těm pěkným záležitostem Barcelony.

Jen co se dostaneš nahoru, vidíš zeleň stromů a další kopce. V dáli se dá dohlédnout taky na majestátní skály Montserrat, o kterých jsem ti psal dříve v reportu Hory Španělska #2: Ze sevření mraků k vrcholům skal Montserrat.

Na nejvyšším vrcholu Tibidabo se tyčí kostel Sagrat Cor se sochou Ježíše na špici věže, do které se dá jednoduše dostat výtahem a vychutnat si jedny z nejlepších výhledů na Barcelonu, ale i do okolí.

Tento přírodní park má svoji krásu, výhledy jsou úžasné, a tak tě zvu se na ně se mnou podívat.

Jak jsem se tam dostal?

  • metrem z centra Barcelony na stanici metra Zona Universitària (cca 30min)

Kudy jsem běžel?

  • Parc de Cervantes, Barcelona >>> vrchol Sant Pere Mártir (389 m) >>> vrchol Tibidabo (512 m) >>> vrchol Turó de Valldaura (438 m) >>> Canyelles, Barcelona
  • https://mapy.cz/s/lerapetudo (délka 16km | převýšení 664 m)

Koukni na videa

Může se hodit

👉 1. Trasa je fyzicky asi tak středně náročná, ale musíš počítat s tím, že nahoře není moc stínu. Zvlášť v letních měsících a přes denní hodiny je nahoře hodně horko.

🗼 2. Po cestě na vrchol Tibidabo máš možnost navštívit telekomunikační věž Torre de Collserola. Pozor: Vyhlídka ve věži je otevřená pro veřejnost jen o víkendu a v určitých měsících a hodinách, tak se před návštěvou podívej na jejich otevírací dobu zveřejněnou na webu https://www.torredecollserola.com/lookout

🏰 3. Na kopci Tibidabo se nachází jednak zábavní park, který bych doporučil spíš pro menší děti https://www.tibidabo.cat/en, a zároveň je tam taky krásný kostel Temple de Sagrat Cor https://tibidabo.salesianos.edu/. Při jiné výpravě jsem zjistil, že se tam dá koupit vstupenka na vyhlídku, do které tě vyveze výtah. Ocitneš se tak kousek pod velkou sochou Ježíše s velkolepými výhledy na město a taky na celý park Collserola a do dáli na Montserrat. Výhledy z tama jsou top!

Fotky s popisky

TIP: Klikni na fotku, otevře se ti velký náhled a popis nebo příběh fotky.

Foto: Břetislav Mazoch

Výběh začínám z parku růží Parc de Cervantes nedaleko fotbalového stadionu Camp Nou. Je okolo jedenácté a sluníčko už pěkně peklo. Čeká mě krátké stoupání k tomu vysílači, který je vidět na fotce a tam mě už budou čekat pěkné výhledy na Barcelonu a zeleň přírodního parku Collserola…

Foto: Břetislav Mazoch

V púli kopce se otevírají výhledy na Barcelonu. Vzduch je tady čistější a radost mi dělá, že kromě betonu vidím taky zelené plochy a výhledy na hory.

Foto: Břetislav Mazoch

Na této fotce můžeš vidět můj hlavní cíl - vrchol Tibidabo s pěkným chrámem na jeho vrcholu, o kterém bude řeč později. Pod hřebenem pohoří Collserola je taky umístěna rekreační stezka pro pěší i cyklisty, která se jmenuje Carretera de les Aigües (kousek můžeš vidět nalevo).

Foto: Břetislav Mazoch

V dálí se tyčí skály Montserrat. Tvarem mi připomínají z tohoto pohledu nějakého obrněného dinosaura.

Foto: Břetislav Mazoch

Foto z hřebenu mojí trasy - přede mnou vrchol Tibidabo a vysoká telekomunikační věž Torre de Collserola.

Foto: Břetislav Mazoch

Detail na vrchol Tibidabo a telekomunikační věž Torre de Collserola.

Foto: Břetislav Mazoch

Jednoduchá malá svatyně z cihel a dlaždic s obrazem Santa Maria de Collserola, která ze své malé rozbité skleněné vitríny pozoruje vrchol Tibidabo.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Telekomunikační věž Torre de Collserola, která se používá hlavně jako televizní a rozhlasový vysílač. Desáté patry gondoly je otevřeno pro veřejnost a nabízí panoramatické výhledy na Barcelonu.

Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch
Foto: Břetislav Mazoch

Tady ještě jednou pohled na majestátní Montserrat.

Foto: Břetislav Mazoch

Konečně na vrcholu Tibidabo! A taky u vstupu do nádherného kostelu Sagrat Cor z jehož věže, do které se dá dostat výtahem, jsou překrásné výhledy do všech směrů.

Foto: Břetislav Mazoch

Podle legendy tady byl Ježíš Kristus poprvé pokoušen ďáblem. Hlavní věž nese sedmi a půl metrovou sochu Ježíše Krista, který má roztažené paže, aby prý ochránil Barcelonu před vším zlým.

Foto: Břetislav Mazoch

V závěru trasy, než začínám klesat zpátky do města, se mi otevírají pohledy na menší města, která leží v údolí za pohořím Colserolla. Na pozadí těchto měst jsou nalevo znovu vidět skály Montserrat, které jsem už fotil na předchozích snímcích a patří k mým oblíbeným místům. Napravo jde vidět další zajímavé pohoří a skalní útvary Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Tam jsem ještě nebyl, ale určitě tam někdy pojedu na průzkum.

Foto: Břetislav Mazoch

A tady už je pohled znovu na Barcelonu. Čeká mě pozvolné klesání ke stanici metra. Moc se mi nechce, protože výhledy na zeleň a na hory se mi přece jen líbí víc než pohledy na betonovou zástavbu a hustý silniční provoz. Co se dá dělat. Výhodou ale je, že se do kopců můžu zase jednoduše a rychle vydat některý jiný den. Vychutnávám si teda poslední pohledy, a peláším dolů na nějaký dobrý oběd.

Kdo jsem?

Horal z Beskyd, který se vydal žít a objevovat Španělsko. Jezdí do hor, běhá po nich, skialpuje a poznává kouty této země. Píšu pro moje milované rodiče, rodinu a kamarády, a rád přivítám ve čtení i tebe.

👉 Klikni na „Líbí se“ jestli se ti foto report a moje zápisky hodí. Klikni na „Sledovat“ a přihlas se k odběru mých dalších výprav.

📸 Hory Španělska na Seznamu (foto reporty) https://tinyurl.com/horyspanelska

🎬 Hory Španělska na Youtube (videa) https://www.youtube.com/@horyspanelska

Foto: Břetislav Mazoch

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz