Článek
Seriál
Viděli jste Squid Game? Česky Hru na Oliheň. Jeden z nejlepších seriálů dostupných na Netflixu. Dlouhé týdny se držel na předních příčkách sledovanosti.
Ve zkratce, v každé sérii jde o stovky závislých budižkničemů, kteří dostanou nabídku účastnit se her. Nevědí o těchto hrách zhola nic, ale jelikož jsou to po většinou zadlužení gambleři, alkoholici či další bídáci, nabídku přijímají a začíná sranda. Hrají dětské hry na neznámém ostrově. Pokud uspějí, postupují do dalšího kola. Pokud prohrají, jsou nekompromisně zabiti. Výhrou je nechutná suma peněz. Hrstka z nich se objevuje v každé ze tří sérií a zejména postava pana Seonga Gi-Huna se snaží vypátrat, kdo zatím stojí a proč.
Prozatím se ukazuje, že celé dění slouží jen pro zábavu mocných a bohatých, kteří se nudí.
Nejen mezi Čechy i Slováky je tento snímek kulturním fenoménem a svým tvůrcům vynesl miliardy. Lidé dychtivě komentují různé zvraty v seriálu, nakupují reklamní předměty, účastní se atrakcí, které byly inspirovány tímto seriálem. The Squid Game doslova ovládl svět.
Statistiky ukazují, že lidé napříč světem tomuto fiktivnímu příběhu, kde je v hlavní roli utrpení a zoufalství věnují nadmíru svého času. V průběhu prvního měsíce od premiéry sledovalo tento seriál téměř 150 miliónů domácností. Celkový čas, který lidé strávili jeho sledováním přesáhl 1,65 miliardy hodin.
Ve třetí sérii se ocitl novorozenec a lidé po miliónech diskutují, co s ním bude. S fiktivní postavou vymyšleného seriálu.
Dejme si jeden příběh k zamyšlení.
Organizace lékařů bez hranic zveřejnila zprávu o dítěti, které v nemocnici Šífa křičelo bolestí poté, co mu výbuch amputoval nohy. Jeho matka během tohoto incidentu zemřela. O pět minut později světový lifestylový magazín informoval o tom, jaké oblečení zvolila známá influencerka na festival.
Jak je možné, že víme víc o životě seriálového miminka či o oblečení kdovíkoho než o smrti skutečného dítěte zmítaného konfliktem na Blízkém východě?
Celebrity
Něco z jiného soudku. Justin Bieber je v hledáčku médií už dlouhé roky. Zpěvák, do kterého se zakoukala kdejaká cácorka zveřejní jediný post a do minuty získá tisíce lajků. Bulvár dychtivě čeká na každičký detail, který by mohl poslat do světa. Čtenáři klikají a klikají.
V posledních měsících se horlivě diskutuje o jeho manželství s podnikatelkou Hailey Bieber. Jsou spolu, nejsou spolu? Má někdo milence či milenku? Berou drogy? A co psychika? Mají krizi nebo ne? Přejedl se jim jejich luxus nebo řeší traumata z minulosti?
Nebaví vás to? Mě také ne. Přesto média vydají stovky až tisíce článků ročně o jeho osobě. Jeho sociální sítě zaznamenávají stovky tisíc interakcí od uživatelů na jeden příspěvek. Justin Bieber je taková obsahová značka, která generuje kliknutí a zisk. A vesměs je to celé o ničem, vyjma jeho hudby coby produktu nesmírného talentu.
Porovnání podobných banalit s tak závažným tématem jako je konflikt na Blízkém východě je nehorázně smutné a směšné. Zatímco internet reflektuje více než 31 miliard zmínek o seriálu Hra na Oliheň. Gaze se věnují pouhá 2 % hlavních západních médií.
Postava Justina Biebera a jeho soukromá dramata přitahují miliony sledujících, téma o Gaze uživatel přeskočí během tří vteřin. Příspěvky jsou krátkodobé, bez zájmu a bez opakování.
Pro doplnění informací, mezi další absurdní, ačkoliv hlavní témata, která svět zajímají jsou nyní:
- zachycená nevěra Andyho Byrona (šéf korporátu, kterého zachytila kamera, když se lísal k ženě, které rozhodně nebyla jeho manželkou.)
- Rozkol mezi vrcholovým světem modelingu, kdy Bella Hadid přestala na instagramu sledovat jinou modelku;
- hádky fanoušků kvůli dalším seriálům;
- oblečení celebrit na festivalech.
Na pozadí těchto absurdních zpráv umírají lidé, protože nemají přístup k vodě, jídlu, antibiotikům nebo inkubátorům. Protože jsou masivně likvidováni. Podle zprávy The Guardian z července 2025 umřelo více než 110 dětí hlady.
Co se s námi stalo a kdy jsme se stali natolik lhostejnými, že nepoznáme ani vlastní alibismus? Tu vlastnost, za kterou tolik kritizujeme politiky a zákonodárce.
Raději povrchně sdílíme fotografie ze svých vlastních životů tak, aby bylo vidno, že máme drahé boty, nejdražší telefon, trávíme čas na drahé dovolené. Dámy ověšené zlatem, dokonale vystavujíc vlastní i nevlastní majetek. Všichni něčím chlubící se, aby ostatní viděli, jak „velcí“ jsme. Bavící se a přitom neschopni dohlédnout dál než na konec svého dvorku.
Peníze a vliv mainstreamu
Proč to tak je? Protože lidé netouží po skutečných krizích, ale jen po těch, u kterých se škodolibě a povrchně pobaví. Po oddechových tématech, které si přečtou, nebudou muset nijak zvlášť přemýšlet a už vůbec ne řešit světovou krizi. Je to snazší, přináší nám to požitek a mnohým i peníze. Komerce je to správné slovo.
Média, influenceři i inzerenti profitují z pozornosti téměř prostoduchých témat, mnohdy zábavných, jindy dramatických u osobností, které rádi sledujeme. Jedná se o jednoduchý emoční zážitek, který nás naplní dopaminem. Skvěle zafunguje reklamní marketing a lidé klikají, lajkují, komentují. Současně jim to zabere minimum úsilí a dodá maximum zábavy. Nejde o hloubku tématu, jde o sledovanost, počty, čísla a peníze.
A jelikož to funguje, jsou nám systematicky podávána ta témata, která komerčně fungují a přinášejí žně. Jsme doslova krmeni balasty, protože nám chutnají.
Jak to změnit? To je na každém z nás. Do mainstreamu se dostane jen to, co bude v interakci s uživateli.
Proč by nás měla Gaza zajímat? V číslech:
- 59 000 a více mrtvých včetně dětí.
- 290 000 a více domů zničeno, obytné domy, obchody, školy, firmy. Cokoliv jako u nás.
- Bylo zasaženo 87 % škol, přičemž častokrát byli žáci přítomni uvnitř.
- Více než 500 útoků na nemocnice, kde o život přišli stovky zdravotníků i pacientů.
- 40 miliónů tun sutě leží napříč Gazou. To, co byly obce a města, komunity, domovy, kulturní prostory, lokality pro obchody i služby, milovaná místa, jsou nyní sutě a smutné nic.
- Hlad jako zbraň. Stovky dětí zemřely přímo v důsledku hladu.
- Miliardové náklady pro desítky úmluv, organizací, speciálních jednotek, krizových plánů, aktivit..., které ale nezmůžou téměř nic.
A to vše se děje ve 21. století, v době, kdy máme satelity, drony a mezinárodní úmluvy. Ale ne ochranu lidských životů. Svět se dívá jinam.
Zdroje:
Sociální sítě J. Biebera