Článek
Z jakých kořenů evropské hodnoty vyrůstají?
Četl jsem knížku [1] a zarazila mě kapitola „Uvažování o evropských hodnotách“. Proč mě zarazila? Uvědomil jsem si totiž, že nevím, co ty evropské hodnoty vlastně jsou. Knížka, jak už napovídá její název (apokryfy), se věnuje především židovskému a křesťanskému původu evropských hodnot a letmo zmiňuje i dědictví antické civilizace. Z židovských a křesťanských kořenů totiž tyto hodnoty postupně vznikaly. A díky antické civilizaci se křesťanství šířilo Evropou a blízkým okolím:
- od Irska po Arménii
- od Etiopie a Egypta až po střední a severní Evropu
- nemluvě o vzdálenějších raně křesťanských a židovských obcích, jako např.:
- Kérale v Indii, kde údajně působil apoštol Tomáš
- starých židovských obcích v západní a střední Asii nebo v Etiopii
Co tedy znamená pojem „evropské hodnoty“? Které hodnoty to jsou? Zdeněk Susa v [1] výslovně jmenuje „abstraktní myšlení, odstup a humor“. To mj. znamená, „že dokážeme věci a děje, nakonec i sebe samotné nazírat z odstupu – a nebrat se příliš vážně“. A taky to znamená, že odlišný názor je důvodem k diskusi, nikoli ke krveprolití. Dál potom zdůrazňuje lidská práva, která zřejmě odvozuje z Božích přikázání. Bůh tu vystupuje v roli autority, která stanovuje všem lidem bez rozdílu stejné povinnosti, králům stejně jako otrokům. Proč se však jedná jen o příkazy a zákazy, a ne o práva nebo nároky? Aby člověk mohl požívat práv, musí plnit také nějaké povinnosti a naopak teprve plnění povinnstí zakládá nárok na příslušná práva. Jsou-li např. všichni lidé vázáni povinností chovat se k sobě s úctou, ohleduplně a solidárně (viz [2]), může se každý jednotlivec spolehnout, že i k němu se tak ostatní budou chovat. Práva a povinnosti se navzájem vyvažují. z toho Zdeněk Susa vyvozuje: „Žádná víra, žádný jazyk, žádná rasa ani barva pleti tedy nezakládá nadřazenost ani podřazenost.“ s lidskými právy podle Zdeňka Susy souvisí i lidská důstojnost, která „není založena příslušností k nějaké skupině – náboženské, třídní, sociální – dokonce není založena ani v tom, jací ti lidé jsou a co dělají.“
Které hodnoty jsou „evropské“ a koho se týkají?
Susova knížka apokryfů obsahuje náměty k zamyšlení a krátké úvahy. Kapitoly mají rozsah jedné až dvou malých stránek, takže na přesné vymezování a vysvětlování pojmů nezbývá místo. Dočetl jsem se sice o tom, co dnešnímu pojmu evropských hodnot předcházelo někde v počátcích civilizace, ale najít přesnější vymezení pojmu „evropské hodnoty“ zůstalo na mně, např.:
- jestli se evropské hodnoty týkají celé Evropy podle zeměpisného vymezení
- jestli k evropským hodnotám spolu s lidskými právy patří i práva politická
- jestli i občanská společnost je evropskou hodnotou
- a také kdo, kdy a proč začal pojem „evropské hodnoty“ používat jako první
- a kam se význam tohoto pojmu posunul do dneška?
Ono se vůbec mluví a píše o evropských hodnotách, jako by to bylo něco samozřejmého, co každý chápe tak nějak intuitivně. A pak se stane, že každý chápe, ale každý jinak. Že sice všichni se všemi souhlasí, ale ve skutečnosti je to „já o voze, ty o koze“ – skryté, nicméně podstatné nedorozumění. Téma evropských hodnot si zaslouží nejen vysvětlení základních pojmů, ale i podrobnější diskusi, protože snad každá úvaha na toto téma vede k různým a mnohdy rozporným názorům, které se ve vzájemné konfrontaci upřesní a vytříbí.
Na první pohled se zdá, že jde o hodnoty společné Evropanům, tj. obyvatelům zeměpisné Evropy od Islandu na západě po pobřeží Bajdaracké zátoky na východě a od Země Františka Josefa na severu po Krétu na jihu (viz [3]). Jakou hodnotu má pitná voda pro obyvatele Norska v porovnání s obyvatelem španělského vnitrozemí? Jakou hodnotu mají občanská práva pro Pařížana v porovnání s domorodým obyvatelem severního Uralu? Na chleba si je nenamaže… Co jsou schopni a ochotni udělat pro záchranu lidského života obyvatelé Lucemburku v porovnání s albánskými horaly? Není to jen otázka vybavenosti a organizace záchranné služby, ale také ochota umazat se od krve (při zastavování tepenného krvácení, když krev stříká proudem) nebo od zvratků (při dýchání z úst do úst), schopnost poskytnout první pomoc anebo třeba jenom ochota zastavit se a obětovat trochu času a vlastního pohodlí ve prospěch postiženého. Některé hodnoty jsou obecně lidské (např. pomoc člověku v nouzi, viz např. kapitola Milosrdný Samařan v [1]). Jiné hodnoty jsou společné jen pro určitou skupinu lidí (národy, lékaři, fotbalisté, hasiči, skauti, ženy v domácnosti, adventisté, programátoři, vězňové atd.) I v Evropě platí: jiný kraj, jiný mrav. Určitě neplatí, že celá Evropa vyznává a ctí tytéž hodnoty.
Odkud se tedy pojem „evropské hodnoty“ vzal? Vznik civilizace, státu, lidských a občanských práv
Ve Wikipedii [4] čtu: „Výraz evropské hodnoty vznikl jako politický neologismus v 80. letech 20. století v souvislosti s projektem evropské integrace a budoucím formováním Evropské unie.“ A protože projekt evropské integrace je projekt politický, patří k evropským hodnotám nejen práva lidská (která přiznáváme všem lidem), ale také práva politická, která souvisí s utvářením států, tj. s civilizací. Přírodní národy mívají přirozené uspořádání společnosti – to je uspořádání rodové (příp. kmenové), ale státy netvoří. Stát není přirozená instituce (jako např. rodina), stát vzniká uměle, kultivací společnosti. Je součástí kultury, tj. jde o lidský výtvor, který přirozenou cestou nevznikne. v souvislosti se státem můžeme mluvit také
- o civilizaci (která má s kulturou něco společného, ale není to totéž)
- o občanství
- o občanských právech.
Mezi občanská práva patří jak práva lidská, tak práva politická. Lidských práv ovšem požívají všichni lidé, nejen občané. v České republice máme lidská a občanská práva zaručena Listinou základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR.
Všimněte si, že evropské hodnoty se netýkají ani Ameriky, ani zeměpisné Evropy jako celku. Kterých částí Evropy se tedy asi týkají?
Dlouhá cesta od tyranie k liberální demokracii; kodifikace lidských práv
Vzhledem k tomu, že kořeny evropských hodnot sledujeme se Zdeňkem Susou od jejich starověkých biblických počátků, je zde na místě připomenout, že o vzniku židovských států a o jejich sjednocování se dozvídáme z knih Samuelových a královských, které pojednávají o době, kdy zejména Babyloňané a Egypťané už svoje státy dávno měli, zatímco Židé žili v uspořádání kmenovém či rodovém. Proces vzniku státu je v Samuelových a královských knihách popsán poměrně barvitě včetně detailů boje o moc mezi předáky jednotlivých kmenů, kteří usilovali o podmanění kmenů sousedních. Toto soupeření o moc ovšem začíná už uvnitř vlastního kmene, mnohdy přímo v rodině mezi blízkými příbuznými.
Pro nás v současnosti je spíš než původní biblický text daleko srozumitelnější Hellerovo věrné převyprávění příběhu krále Davida [5], který vzpomíná na svoji cestu ke královské moci. Je to vyprávění starého muže, který ani nemůže vstát z lůžka a je mu stále zima (a proto si dal zakoupit služebnici Abíšag, aby ho zahřívala, aniž by hrozilo, že přitom ztratí svoje panenství). Že jeho cesta k moci byla cesta krvavá, plná krutostí, zrad a hnusných zločinů asi netřeba zdůrazňovat. David vylíčený Hellerem vůbec ani vzdáleně nepřipomíná obvyklou představu o citlivém autorovi písní, přísloví a žalmů, ani představu krásného hrdiny s prakem, jak ho vytesal Michelangelo majzlíkem do mramoru. Dosud žijícím pamětníkům dob nedávno minulých asi spíš připomene kariéristy a funkcionáře, jak je popsal např. Ladislav Mňačko v novele Jak chutná moc [6] nebo jak je zmiňuje Lenin v [13]: „…do vládnoucí strany se zákonitě snaží proniknout karieristé a darebáci, kteří zasluhují jedině, aby byli postříleni“. Touha po moci a způsoby, jak se moci zmocnit, jsou stále stejně aktuální i dnes, jako byly kdykoli dřív.
Tak tohle že mají být kořeny, ze kterých vyrostly evropské hodnoty? Vždyť ve Wikipedii [4] čteme: „Evropské hodnoty … bývají spojovány s lidskými právy, liberální demokracií a právním státem.“ A opravdu: cesta od tyranie k liberální demokracii s občanskými právy a k právnímu státu je dlouhá a bolestná.
Jakkoli kruté a svévolné bývaly vlády samovládců, přece nebylo výjimkou, že se řídily zákonem – za příklad může posloužit Chammurapi a jeho zákoník. Během historie nebývala jedinou možnou formou vlády samovláda jediného absolutního tyrana. Zejména kupci a mořeplavci vytvářeli republiky či demokracie, kde se (jak název napovídá) podíleli na vládě všichni občané (tj. mimo dětí, žen, otroků a cizinců). Přes veškerou nedokonalost těchto demokracií zde můžeme najít počátky občanské společnosti, kde občané požívají občanských práv – lidských i politických.
Joseph Heller v knize [7] vypráví příběh o zrodu a vývoji liberální demokracie a přitom porovnává tři ukázkové příklady: starověkou aténskou demokracii, nizozemskou kupeckou republiku 16.–17. století a americkou demokracii v USA. Není to žádné vychvalování nejlepšího možného uspořádání společnosti – sžíravou až sarkastickou kritikou odhaluje slabiny a nedostatky demokracie. Té demokracie, kterou si lidé od starověku až dodneška vždy museli vybojovat mnohdy v dlouhých, krvavých a krutých válkách proti samovládcům, tyranům a jiným uchvatitelům moci – např. válka nizozemské republiky za nezávislost na Španělsku trvala osmdesát let (1568–1648) a brzy potom v letech 1652–1784 pak republika vedla další čtyři války proti Velké Británii o svobodnou plavbu a zámořské kolonie. Heller ukazuje, že nejsilnějším motivem těchto válek nebyla (jako obvykle) touha po spravedlnosti, svobodě, demokracii a lidských právech, nýbrž touha po bohatství a po moci. A výsledkem jsou pak i nějaké ty svobody, občanská práva a právní stát, kterých se člověk nenají.
Z dějepisu jistě známe řecké demokracie nebo římskou republiku. Např. Atény během své starověké slávy několikrát přecházely od demokracie k oligarchii a zase zpět, viz Joseph Heller v [7]. v průběhu dějin byly i jiné kupecké republiky, např. Kartágo, Novgorod, Benátky, Dubrovník, hanza (přístavy Severního moře a Baltu). Nejen tam, ale ve velkých svobodných městech vůbec bývala už ve středověku jakási „buržoazní demokracie“ s konšely a voleným purkmistrem v čele. Tam vznikaly university (např. Bologna) jako alternativa ke klášterním školám, zřejmě aby měšťané měli vlastní právníky, lékaře a kněze. Na universitách se dařilo novým myšlenkám (např. Occam a britský nominalismus) a svobodám včetně svobody svědomí (u nás tolerantní Vojtěch z Ježova, vzor horlivého a upřímného křesťanství a populární kazatel Jan Milíč z Kroměříže, kritik poměrů a literát Tomáš Štítný, pacifista Petr Chelčický, Jan Hus). Ty svobody a práva ale nebyly zadarmo. Byly zaplaceny hrůzami válek, v tomto okamžiku válek husitských. Zajímavé je, že Chelčického tam někde mezi Strakonicemi a Trocnovem nezamordovali ani katolíci, ani husiti a dokonce snad ani statek v Záhorčí mu nevypálili.
Výsledkem kompromisů, kterými skončily husitské války, byla jistá míra náboženské svobody v Českém království. Pak následovala vlna západoevropského humanismu, který ovšem nebyl pro každého. Sebezdokonalování a rozvíjení vlastní osobnosti bylo sice módní, ale nákladné. Aby si to šlechtici mohli dovolit, znevolnili poddané, což zřejmě nebyl nejsprávnější krok směrem k evropským hodnotám. Potom přišla vlna reformace a s ní třicetiletá válka. Sotva se evropské země postižené třicetiletou válkou vzpamatovaly z válečných škod a morových epidemií, přišlo v Evropě do módy osvícenství a s ním u nás tereziánské a josefinské reformy. Ty vypadají jako krok tentokrát pro změnu správným směrem k evropským hodnotám (až na to, že nevyhnutelnou podmínkou těchto reforem byla absolutní moc panovníka).
V 16.–19. století evropské námořní mocnosti kolonizovaly svět. V Americe došlo k tomu, že po zničení původních civilizací ve Střední a Jižní Americe, po zotročení a vyhubení většiny domorodců a po importu trvanlivějších černých otroků koupených od arabských a berberských pirátů došlo k velkému překvapení: severoameričtí divoši se nenechali zotročit a jejich hubení se ukázalo být velmi obtížné, neboť to byli lovci a bojovníci a lidé spjatí s přírodou. Svojí hrdostí a statečností si vydobyli respekt a obdiv bílých osadníků (viz např. romány Jamese Coopera) a Evropany přivedli na myšlenku vznešených divochů a návratu k přírodě (viz J. J. Rousseau), filosofa Spinozu k principu „natura sive deus“ a osvícence k přirozeným právům člověka, která se stala základem americké a francouzské demokracie. Návrat k přírodě vyznávali jak romantici 18. a 19. století, tak i čeští skauti a trampové ve století dvacátém.
V roce 1776 následovala Deklarace nezávislosti třinácti amerických kolonií, která argumentuje přirozenými lidskými právy (viz [9]: „Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým Stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí. Že k zajištění těchto práv se ustanovují mezi lidmi vlády, odvozující svoje oprávněné pravomoci ze souhlasu těch, jimž vládnou.“) – což by byl krok směrem k evropským hodnotám až na tu maličkost, že se tak stalo v Americe, a nikoli v Evropě. Ostatně černým otrokům na polích s tabákem a s bavlnou ani Indiánům v lesích Nové Anglie stejně nebyla Deklarace nezávislosti dobrá vůbec k ničemu.
V roce 1789 byla za francouzské revoluce vyhlášena francouzským Ústavodárným národním shromážděním Deklarace práv člověka a občana [10] podobná té americké (srovnejme s americkou deklarací např. první článek deklarace francouzské: „Lidé se rodí a zůstávají svobodní a rovnoprávní. Sociální rozlišení může se zakládat pouze na společenské užitečnosti.“) Pár let po vítězné revoluci a po vyhnání cizích intervenčních armád vypukly napoleonské války. Důsledkem v Rakouské monarchii byl kromě státního bankrotu (horšího než Zápotockého měnová reforma z roku 1953 nebo Klausova inflace v devadesátých letech) mj. i Všeobecný zákoník občanský císaře Františka z roku 1811, který s úpravami stále platí v Rakousku a je dodnes základem občanských zákoníků nástupnických států včetně České republiky.
Na výše zmíněné deklarace lidských práv pak zjevně navazuje i Všeobecná deklarace lidských práv OSN z roku 1948 (viz [11]).
Tak se tedy vyvíjely evropské hodnoty, ke kterým se hlásí Evropská unie. Zatím poslední formulace základních evropských hodnot ve Smlouvě o Evropské unii [12] pochází z roku 2007: „Unie je založena na hodnotách úcty k lidské důstojnosti, svobody, demokracie, rovnosti, právního státu a dodržování lidských práv, včetně práv příslušníků menšin.“
Absurdním výsledkem vývoje evropských hodnot je, že za velkého Evropana je dnes považován sv. Karel Veliký, který by za své válečné zločiny a zločiny proti lidskosti měl být postaven před soud v Haagu, zatímco skuteční šiřitelé základních evropských hodnot, byzantští misionáři Konstantin a Metoděj, jsou v Bruselu a Haagu neznámí. Podobně je na tom i Jan Hus, který neodvolal, protože by tak „nemohl učinit bez odporu svědomí“ (viz Husovy dopisy z Kostnice).
Všimněte si, že vývoj evropských hodnot se odehrál v té části křesťanské Evropy, která byla převážně pod vlivem římské církve a kde moc církve byla oddělena od moci státu, a to více nebo méně (v počátcích tohoto oddělování byl boj o investituru v 10. až 12. století).
Evropské hodnoty ve vztahu k orientálním a pravoslavným despociím
V druhé části Evropy, kam se křesťanství šířilo z Byzance, vznikly národní církve pravoslavné (např. řecká, ruská, bulharská, srbská v Evropě, koptská v Africe, arménská a gruzínská v Asii). Dotyčné státy byly typicky ovládány samovládcem, města neměla svobody obvyklé na Západě (výjimkou je např. bojarská republika v Novgorodě v letech 1136 až 1478), v těchto zemích nedošlo k důslednému oddělení církce od státu, ani k humanistickému hnutí a reformaci, ani k vymezení přirozených lidských práv, natož k jejich prosazení ve společnosti. Tato tradice v těchto zemích není ani v myšlení obyvatel, ani v jejich právním vědomí, tím pádem se těžko může uplatnit formálně v zákonodárství. Těžko pak hledat něco jako právní stát nebo občanskou společnost.
Obyvatelé zemí, ve kterých se evropské hodnoty utvářely, za ně zaplatili vysokou cenu. Ale jsou tyto hodnoty vůbec k něčemu dobré? Jaký užitek nám přinášejí? Něco na těch „evropských hodnotách“ být musí, jinak by do střední a západní Evropy nemířili uprchlíci ze zemí zničených válkami. Orientální ani pravoslavné despocie středo- a západoevropskou historií neprošly. Národy těchto zemí si čas od času mohou zvolit, zda se chtějí vydat cestou evropských hodnot ke svobodě a s ní spojené občanské zodpovědnosti, nebo se raději přidrží svých dávných a osvědčených tradic nesvobody a bezpráví, jako jsou např. převýchovné tábory nebo zfalšovaná referenda. Pokud přistěhovalci z těchto zemí najdou nový domov u nás, přál bych jim i občanům ČR včetně sebe, aby se u nás řídili evropskými hodnotami a s nesvobodou a bezprávím se rozešli tak jako my: jako s poučnou, ale překonanou historií. Protože beztak sami máme pořád dost svých vlastních karieristů, despotů, tyranů a psychopatů, kteří se za všech okolností derou k moci (a ani cinkání klíčky od trabantů jsme je svého času nedokázali zahnat). A jako vždycky tu máme i pár milionů našinců s duší otroka hledajících svého psychopatického patrona, kterému by mohli sloužit, který by jim zaručil životní jistoty a dával chleba, na který si nějaké evropské hodnoty stejně nenamažou.
Literatura, odkazy:
[1] SUSA, Zdeněk. Apokryfy a jiné drobnosti. Středokluky: Zdeněk Susa, 2023.
[2] ZEMANOVÁ Radka. Láska jako největší přikázání (diplomová práce) [online]. Praha: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2020. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/127986/120367653.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=Je%20to%20slo%C5%BEenina%20Dt%206,J%C3%A1%20jsem%20Hospodin.
[3] Evropa (Kontinent) [online]. In Mapy.cz. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://mapy.cz/zakladni?source=osm&id=13483742&ds=1&x=44.3099702&y=66.1708493&z=3
[4] Evropské hodnoty. In Wikipedia. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Evropsk%C3%A9_hodnoty
[5] HELLER, Joseph. Bůh ví. [z angl. orig. „God Knows“ přel. Antonín Přidal.] Praha: BB art, 1996.
[6] MŇAČKO, Ladislav. Ako chutí moc. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1968.
[7] HELLER, Joseph. Nemalujte si to. [z angl. orig. „Pictute This“ přel. Miroslav Jindra]. Praha: BB art, 1999.
[8] Starověké Kartágo. In Wikipedia. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Starov%C4%9Bk%C3%A9_Kart%C3%A1go
[9] Deklarace nezávislosti Spojených států amerických. In Wikipedia. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Deklarace_nez%C3%A1vislosti_Spojen%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF_americk%C3%BDch
[10] Deklarace práv člověka a občana. In Wikipedia. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Deklarace_pr%C3%A1v_%C4%8Dlov%C4%9Bka_a_ob%C4%8Dana
[11] Všeobecná deklarace lidských práv. In Wikipedia. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C5%A1eobecn%C3%A1_deklarace_lidsk%C3%BDch_pr%C3%A1v
[12] Smlouvao Evropské unii. In Úřední věstník Evropské unie. Maastricht: Evropská unie, 1992 v aktuálním znění z 26. 10. 2012. [cit. 16.7.2024]. Dostupné z https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2bf140bf-a3f8-4ab2-b506-fd71826e6da6.0008.02/DOC_1&format=PDF
[13] LENIN, Vladimir Iljič. Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu.Praha: Svoboda, 1950.
K vytvoření ilustrací jsem použil tyto obrázky:
[14] BeBo86. Le Forum Romain à Rome. 2012 [cit. 21.7.2024]. Licencováno pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Dostupné z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Forum_romanum_6k_(5760×2097).jpg
[15] LE BARBIER, Jean-Jacques-François (1738–1826). Déclaration des droits de l'homme et du citoyen. [cit. 21.7.2024]. Licencováno pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Dostupné z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Declaration_of_the_Rights_of_Man_and_of_the_Citizen_in_1789.jpg
[16] MAGAUD,Antoine Dominique (1817–1899). Allegory of Law between Force and Justice. Před 1899.[cit. 21.7.2024]. Licencováno pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Dostupné z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magaud-Law.jpg
[17] Alinor. Map of Europe (political). [cit. 21.7.2024]. Licencováno pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Dostupné z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Europe_(political).png