Hlavní obsah
Aktuální dění

Starostové z Poodří se seznámili s trendy v protihlukových opatřeních

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: IVANA GRAČKOVÁ

Intezivní doprava na dálnici D1 u Klimkovického tunelu obtěžuje hlukem obyvatele Václavovic, městské části Klimkovic.

Spolek Dopravní koridor Poodří, který sdružuje obce dotčené hlukem z dopravy, na listopadovém pracovním jednání představil novinky v technologiích stavby silnic.

Článek

Pracovní jednání zaměřené na inovace v protihlukových opatřeních uspořádal spolek Dopravní koridor Poodří pro starosty obcí. Konalo se 7. listopadu 2024 na radnici v Klimkovicích, jedné ze zakládajících obcí spolku. Jak uvádí tisková zpráva spolku, zveřejněná na oficiální webových stránkách, patřily k hlavním tématům informace o nejnovějších materiálech a technologiích pro stavbu protihlukových stěn a pokročilé povrchové úpravy vozovek. Ředitelství silnic a dálnic předložilo zprávu k aktuálnímu stavu přípravy projektu D47 km 342–354 zaměřeného na dodatečná protihluková opatření na dálnici D1 v katastru Klimkovic. Akce se těšila velkému zájmu starostů, její význam podtrhla i osobní účast senátorky Ivany Váňové.

Inovace, které zaujaly odborníky i starosty

Martin Chadima z firmy MC Velox Praha představil technologii mobilních protihlukových stěn a nový materiál s názvem Whisper. Tento lehký a recyklovatelný materiál je vysoce účinný při pohlcování hluku. Navíc se snadno instaluje. Jedná se o inovativní přístup, který může výrazně usnadnit implementaci protihlukových opatření, zejména při dočasných koridorech nebo stavbách. Aplikoval se už například ve Sviadnově.

Mezi další představené technologie patřily zemní vruty, které umožňují rychlejší instalaci protihlukových panelů a snižují náklady na materiál. Metoda, která se úspěšně používá v Německu, představuje další krok ke zjednodušení procesu výstavby.

Povrchy vozovek a jejich vliv na hluk prezentoval výzkumný pracovník Vítězslav Křivánek z Centra dopravního výzkumu. Moderní technologie, jako jsou pokládka obrusných vrstev se sníženou hlučností nebo metoda broušení cementobetonových krytů (grinding), nabízejí efektivní řešení pro snížení hlukové zátěže. Vítězslav Křivánek ilustroval výsledky měření metodou CPX na konkrétních příkladech, které byly pro přítomné starosty cenným zdrojem informací.

„Získané informace nám umožní lépe argumentovat při jednáních se Správou železnic, s níž spolek řeší budoucí podmínky budování vysokorychlostní železniční tratě v katastrech našich členských obcí či s Ředitelstvím silnic a dálnic. Pokud se podaří prosadit moderní technologie, jako jsou mobilní protihlukové stěny nebo inovativní povrchy vozovek, může to výrazně zlepšit kvalitu života v okolí liniových staveb,“ uvedl předseda spolku a starosta Klimkovic Jaroslav Varga.

Pracovní jednání ukázalo, že společné hledání řešení a sdílení poznatků mezi odborníky, samosprávami a státními institucemi je klíčem k úspěšnému boji proti nadměrnému hluku. Aktivní diskuse po oficiálním programu navíc potvrdilo, že starostové mají o tuto problematiku trvalý zájem.

„Naší snahou je poskytovat starostům zejména členských obcí spolku co nejvíce informací o nových technologiích, které mohou zmírnit negativní vliv dopravního zatížení na život obyvatel, aby je pak mohli využít pro další rozhodování veřejné správy ve své obci. Kdyby si měla každá malá obec, mnohdy s velmi omezeným pracovním aparátem, zajišťovat a shánět takové informace sama, bylo by to pravděpodobně nad její síly. Společné řešení problémů umožňuje efektivnější rozhodování a úsporu nákladů, zejména pro menší obce s omezenými kapacitami,“ doplnil odborný metodik spolku František Kopecký.

Aktuální stav projektu D47: Připraveno ke startu

Zástupkyně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jindřiška Honců informovala o stavu projektu D47 km 342–354, který má řešit hlukové zatížení také v okolí klimkovické osady Václavovice. Podle jejího vyjádření stavební povolení nabylo právní moci koncem roku 2023 a nyní finišuje výběr zhotovitele. Stavba má začít v březnu 2025 a její dokončení se plánuje na září téhož roku.

„Přestože vítáme postup v tomto projektu, zůstáváme obezřetní a budeme důsledně sledovat jeho realizaci. Už jsme se poučili, že podobné projekty vyžadují naši soustavnou kontrolu, aby se předešlo zbytečným prodlevám a odklonu od řešení, která berou maximální ohled na obyvatele a přírodu,“ zdůraznil Jaroslav Varga.

Dopravní koridor Poodří, z. s. vznikl v roce 2020 pod názvem Spolek pro přijatelný život kolem dálnic v MSK. Jeho cílem je zmírnit negativní vlivy dopravy na životní prostředí a kvalitu života obyvatel v okolí velkých dopravních staveb. Spolek podporuje komunitní řešení dopravní problematiky, iniciuje hlukové i emisní studie. Členové aktivně spolupracují na projektech, jako je územní plánování a jednání se správními orgány. V letošním roce se spolek přejmenoval, aby nový název lépe odrážel jeho širší zaměření na dopravní stavby v regionu Poodří.

Zakládajícími členy spolku byly město Klimkovice a obce Hladké Životice a Olbramice, postupně se přidaly Vřesina, Jistebník, Suchdol nad Odrou, Vražné a letos také Mankovice. Členství je nadále otevřené obcím v Moravskoslezském kraji, které řeší nežádoucí dopady dopravních staveb.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám